بی ادا و اصول؛ کاربردی عمل کنید! کاربردی ترین آموزش بولت ژورنال

32
زمان خواندن: ۱۰ دقیقه

بیایید سختش نکنیم. آموزش بولت ژورنال آنقدرها هم رنگی رنگی و فانتزی و سخت نیست. حتی خیلی ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. در غیر این صورت چه دلیلی داشت که این همه در سرتاسر جهان فراگیر شود؟ اگر قرار بود نقاشی های جذاب و یا رنگ و لعاب های خلاقانه اینقدر وقت شما را بگیرد و ذهن شما را برای انتخاب های ساده صرف کند؛ چه طور هنوز مردم برای برنامه ریزی از آن استفاده می کنند؟ درست کردن بولت ژورنال ترفند خیلی ساده ای دارد. با ما همراه باشید تا با ساخت یک بولت ژورنال کاربردی بیشتر آشنا شوید.

بولت ژورنال چیست

اهل برنامه ریزی هستید؟ عالیه! شما می توانید آینده درخشانی داشته باشید. البته اگر بدانید که بهترین راه برنامه ریزی چیست قطعا آینده تان درخشان تر هم خواهد بود. روش های زیادی برای برنامه ریزی دقیق وجود دارد و هر کدام از این روش ها ممکن است برای شما روش مناسبی باشد و بولت ژورنال به طور قطع یکی از پرطرفدارترین روش هاست. اما برنامه ریزی به سبک بولت ژورنال چیست و چگونه انجام می شود؟

شاید فکر کنید که برای بولت ژورنال به یک دفتر نقطه دار نیاز دارید وگرنه نمی توانید برنامه ریزی کنید و بدتر از آن؛ هرگز موفق نخواهید شد! یا شاید با دیدن تصاویر رنگی رنگی انواع بولت ژورنال در اینترنت و پینترست و نگاه به روان نویس تک رنگ و نداشتن توان کشیدن یک خط صاف ناامید شوید و خیال کنید که این لوس بازی ها به شما نیامده! ما اینجاییم که تا به شما نشان دهیم که برای ساخت بولت ژورنال به هیچ انرژی اضافه ای نیاز ندارید. نیاز به هیچ چیز خاصی ندارید. حتی یک دفتر نقطه دار لزوما برای بولت ژورنال شما مناسب نیست. 

بیایید قبل از آنکه توضیح بدهیم بولت ژورنال چیست و چگونه می توان یک بولت ژورنال کارآمد داشت در این باره بگوییم که بولت ژورنال چه نیست! چون با دوستم که درمورد بولت ژورنال صحبت کردم و گفتم چقدر بولت ژورنال خوب است جواب داد همین دفتر رنگی رنگیا؟ من حوصله این مسخره بازیا رو ندارم. این مقاله برای این نوشته شده که شما مطمئن شوید بولت ژورنال با این دفتر رنگی رنگی ها فرق دارد!

درست کردن بولت ژورنال به سبک افرادی که خیلی حال و حوصله دارند!َ
درست کردن بولت ژورنال به سبک افرادی که خیلی حال و حوصله دارند!َ

آفتابه لگن هفت دست؛ شام و ناهار هیچی!

کتاب برنامه ریزی به سبک بولت ژورنال را خواندم و در یک لحظه متوجه شدم که روشی که به عنوان بولت ژورنال ارائه می کند دقیقا روشی است که من به آن نیاز دارم. زندگی پراکنده و کارهای زیادی که باید انجام بشود و نه که از یادم برود؛ نه. ذهنم را شلوغ می کند تا حدی که شاید خیلی وقت ها با فکر درد به خواب بروم یا از خواب بپرم. ما هر روزه در معرض اطلاعات بسیار زیادی هستیم که به خیلی از آن ها نیاز داریم و به خیلی های دیگر نه. علاوه بر این هر روزه در معرض انتخاب های بسیار زیادی هستیم. صبحمان را با چه شروع کنیم، چه لباسی بپوشیم، ناهار چه بخوریم یا درست کنیم، چه چیزی بخریم، چه کسی را فالو کنیم، به چه کسی پیام بدهیم و…

حالا به این فکر کنید که چقدر از کارهای ضروری ما در این میان گم می شوند؟ تولد دوستی را فراموش می کنیم یا یادمان می رود حال کسی که میخواستیم را بپرسیم چون وقتی وارد تلگرام شدیم حواسمان به خواندن جوک و جواب سایرین را دادن پرت شد. ذهن ما در دنیای امروز که دیگر نمی توان یک گوشه نشست و با دنیا قطع رابطه کرد به طبقه بندی نیاز دارد و بولت ژورنال برای این طبقه بندی است. 

من خیلی پیش از خواندن کتاب نام بولت ژورنال را شنیده بودم. از دوستی که دنبال دفتری نقطه دار برای برنامه ریزی بود و میگفت تنها این روش برایش جواب داده. بعد سرچ کردم و یک سری اطلاعات پیدا کردم و با یک سری دفترهای واقعا خوشگل که حسرت ساختنشان هنوز به دلم مانده است مواجه شدم. بعد که صحبت از این دفتر بالا گرفت آمدم تا یکی برای خودم درست کنم. ولی حس کردم اینکه دفتر من از بین همه این دفترها خوشگل نباشد؛ مثل این است که با یک لباس پاره کثیف و چروک به یک مهمانی اشرافی بروی. برای همین دفتر خوشگلی برداشتم و چند روان نویس و خودکار و ماژیک هایلایت و دفترم را خوشگل کردم. از پینترست هم ایده گرفتم تا بتوانم خوشگل ترین دفتر دنیا را داشته باشم! مطمئنا می توانید تصور کنید که چقدر زود دیگر دفتر من یادداشتی نداشت. من از انتخاب ها و افکار شلوغ هر روزه به حد مرگ خسته بودم و برای فرار از آن ها به بولت ژورنال پناه آورده بودم و حالا واقعا داشتم همین را هم به یک فکر شلوغ و انتخاب گسترده تبدیل می کردم. اینکه با چه رنگی روزها را ثبت کنم یا هبیت ترکر را چه شکلی نقاشی کنم یا اینکه مود ترکرم شبیه بالن باشد یا بادکنک یا لامپ یا اگر مجبور شدم خط بزنم چه؟ خنده دار است مگر نه؟ اما وقتی که همه مثال هایی که میبینیم رنگ و لعابشان از یک گالری نقاشی بیشتر است خیال می کنیم تنها راه برای انجام این کار همین است که دیگران نشانمان می دهند. 

یک مثال تکرار شونده این است که افراد موفق و پرمشغله ای مثل استیو جابز یا آنگلا مرکل همیشه یک دست لباس می پوشند. چرا؟ چون انتخاب کردن ذهن شما را خسته می کند و ترجیح می دهند ذهنشان را با انتخاب های مختلف خسته نکنند. پس لطفا محض رضای خدا با بولت ژورنال دیگر رودروایسی نداشته باشید و مطمئن باشید که اولویت اول آن زیبایی نیست. اگر زیبایی آن به شما انگیزه می دهد که دست به کار شوید ولی اگر نمی توانید هر روز وقت صرف این کارها کنید و یا تهش وسواس میگیرید و به خاطر اینکه نمی توانید خوشگل بنویسید ترجیح می دهید اصلا ننویسید؛ قیدش را بزنید. 

شما قرار نیست بولت ژورنالتان را قاب کنید و به دیوار آویزان کنید. بولت ژورنال لباس مهمانی شما نیست بلکه لباس کار است. ممکن است هر جایش رنگی، سوراخ، چروک و کثیف باشد و قطعا مهم نیست چون وظیفه لباس کار کثیف شدن است تا از دیگر لباس هایتان دربرابر کثیف شدن مراقبت کند. 

آموزش بولت ژورنال ؛ چگونه هر وظیفه و اتفاق را علامت گذاری کنیم
آموزش بولت ژورنال ؛ چگونه هر وظیفه و اتفاق را علامت گذاری کنیم

واقعیت درباره بولت ژورنال

یک دفتر ساده، سبک با برگه های تقریبا زیاد. می تواند خط دار، بدون خط، یا نقطه دار باشد. هر طور که راحتید. 

ترجیح شخص من یک دفتر ۱۲ در ۱۷ ساده و بدون خط و نقطه است که برگه های روشنی دارد. جلد سبک و مقوایی و تعداد برگه تقریبا صد هم کافی است. ترجیح من این است که صحافی این دفتر دوخت باشد تا راحت باز شود و مطمئن باشم اگر زیاد دستم باشد از هم نمی پاشد. بگردید و ببینید ترجیح خود شما چیست. 

دوستی دارم که دفترچه های کوچک را ترجیح میدهد چون فضای خیلی کمی اشغال می کند یا دوست دیگری که فضای کار ثابت دارد دوست ندارد ذهنش محدود شود یک دفتر بزرگ انتخاب کرده است. دوستی کارش طراحی است و دفترهای بدون خط را ترجیح میدهد و دیگری نویسنده است و باید حتما دفتر خط داشته باشد تا بتواند بنویسد. 

یک خودکار که خوب بنویسد. می توانید از تعداد خودکار بیشتری هم استفاده کنید. حتی به ذهن من هم خطور کرده یک رنگ دیگر اضافه کنم تا راحت تر علائم را از هم تفکیک کنم ولی خب فعلا نه. بهتر است سختش نکنم!

مهم این است که چه طور راحت ترید. من به عنوان کسی که با یک رنگ جزوه می نوشته حرف چندانی در این زمینه برای گفتن ندارم!

بیشتر بخوانید: انتخاب دفتر مناسب برای برنامه ریزی

بولت ژورنال چه صفحاتی دارد
بولت ژورنال چه صفحاتی دارد

چرا بولت ژورنال دیجیتالی نه؟

چون همین الانش هم به اندازه کافی سر گوشی و لپ تاپمان هستیم! نه ابدا بولت ژورنال بر ضد تکنولوژی نیست ولی مسئله مهمی که وجود دارد این است که واقعا تکنولوژی حواس پرت کن است. زمانی که مهندسی کامپیوتر می خواندم برای نشستن پای کار و برنامه نویسی باید قبلش چند ساعت را در اینترنت میگذارندم و فیلم میدیدم تا ناگهان یادم می آمد اصلا چرا لپ تاپ را روشن کردم. این مسئله هزاران بار برای من رخ داده. برای سرچ و جست و جوی چیزی وارد گوگل می شوم یا گوشی م را باز می کنم و بعد ناگهان از جایی سر در می آورم که مدت ها گذشته و یادم نیست اصلا چرا اینجا هستم. پس بیایید حالا که باید متمرکز باشیم از این حواس پرت کن های عزیز استفاده نکنیم! ما که نمی خواهیم یک شکست عشقی را فراموش کنیم یا یادمان برود چقدر وقت است کرونا پدرمان را دراورده! ما می خواهیم با خودمان تنها باشیم و بهترین راهش این است که دقایقی را با یک دفتر و خودکار تنها باشید و فکر کنید. 

البته که گوشی همیشه همراهمان است و می توانید با تبدیلش به بولت ژورنال مطمئن باشید که بولت ژورنالتان را همیشه به همراه دارید ولی نه. خواهش میکنم حتی اگر شده در بولت ژورنالتان ننویسید چون فراموشش کرده اید هم از گوشی به عنوان بولت ژورنال استفاده نکنید. 

نهایتا صفحات مهم بولت ژورنال را عکس بگیرید تا در روز مبادایی که دفترتان را فراموش کرده اید از آن کمک بگیرید ولی به هیچ وجه آن را دیجیتال نکنید. 

آموزش بولت ژورنال و نکات ابتدایی ای که باید بدانید:

خب حالا پس از روضه خوانی های بسیار در باب اینکه تو را به خدا اشتباهات من را تکرار نکنید و مثل من در تمام مدت گذشته فکر نکنید و اجازه بدهید فصل تازه ای در زندگی تان شروع بشود؛ آموزش بولت ژورنال را شروع می کنیم. در این آموزش شما ساخت بولت ژورنال و اینکه بولت ژورنال چه صفحاتی دارد یا یادخواهید گرفت:

از روزمره شروع کنیم

ما هر روز یک سری کار برای انجام دادن داریم. مثلا باید امروز به گل ها آب بدهیم یا متن فلان فایل را تغییر بدهیم یا برای امتحان درس بخوانیم یا… 

ما هر روز یک سری حوادث را نیز تجربه می کنیم. ممکن است از خانه بیرون برویم و نتوانیم به گل ها آب بدهیم یا ممکن است دوستمان به ما سر بزند یا یک تلفن غافلگیر کننده داشته باشیم. 

از طرفی یک سری چیزها را دوست داریم به عنوان چکیده از روزمان ثبت کنیم. مثلا دوست داریم فراموش نکنیم که هیچ وقت نباید به فلان فرد اعتماد کنیم یا اگر سارا می گوید نیم ساعت دیگر اینجاست بهتر است سه ساعت بعد منتظرش بمانیم و هر بار گول نخوریم. 

بولت ژورنال شما برای وظایف، رویدادها و یادداشت های شما در هر روز جا دارد. تنها کافی است آن ها را با علائمی که دوست دارید مشخص کنید. 

مثلا وظایف با نقطه، رویدادها با دایره و یادداشت ها با خط فاصله. وقتی وظیفه ای انجام شد آن نقطه را به ضربدر تبدیل کنید.

برای ثبت کردن خیلی تلگرافی عمل کنید. به جای آنکه بنویسید باید برم پیش مرضیه تا ازش نسخه دکتر رو بگیرم و برای مامان دارو بخرم بنویسید: گرفتن نسخه داروهای مادر از مرضیه. همینقدر ساده و کوتاه تمامی منظور را منتقل خواهید کرد. از طرفی انقدرهم کوتاه ننویسید که فردا یا هر وقت دیگر در فهمش دچار مشکل شوید. کامل توضیح دهید اما مختصر.

بولت ژورنال چه صفحاتی دارد

صفحه روزنگار که درباره ش صحبت کردیم مهم ترین بخش بولت ژورنال شماست. صفحه ای که حتما باید داشته باشید و در واقع ۹۰ درصد معنی بولت ژورنال را تشکیل می دهد. اما بولت ژورنال شما محدود به این صفحات نمی شود. برای درست کردن بولت ژورنال شما بهتر است از صفحات مهم دیگری نیز استفاده کنید که در اینجا مهم ترین آن ها را آموزش خواهیم داد:

ماه نگار

ماه نگار چیست؟ ماه نگاه خیلی ساده یک تقویم خیلی خیلی کوچک است که یک روز ماه را با عدد می نویسید و جلوی آن کاری که باید در آن روز انجام بدهید را یادداشت می کنید. برای ماه نگار می توانید دو صفحه اختصاص بدهید یا حتی شاید دو بخش. 

یک صفحه درست مثل تقویم. می نویسید یکم و مقابلش می نویسید که در یکم باید چه کارهایی انجام بدهید. 

یک صفحه هم خلاصه کارهایی که باید در ماه جاری انجام بدهید. مثلا ما که در ماه مهر هستیم باید برای ثبت نام کلاس ورزش اقدام کنیم یا مهلت حذف و اضافه دانشگاه را فراموش نکنیم یا به سراغ دوستی برویم و جزوه ش را قرض بگیریم. این ها کارهایی است که باید در مهر انجام شود ولی روز خاصی ندارد. می توانید پس از اینکه روز این کارها معلوم شد آن ها را به بخش مشخص خودشان منتقل کنید. تولدها، تاریخ های مهم، ددلاین وظایف و… هر کار تاریخ مشخص دار ماه جاری را به صفحه اول منتقل کنید. وقتی که روزنگار را شروع می کنید یک نگاه به ماه نگاه کنید تا ببینید چه کارهایی را باید در آن روز انجام بدهید.

هر وقت استاد یا کارفرما وظیفه جدیدی را تعیین می کند یا کاری را به شما محو می کند اگر این وظیفه مربوط به ماه جاری است سریعا ان را در ماه نگار یادداشت کنید. اگر این وظیفه مربوط به ماه های آینده ست از آینده نگار که توضیح خواهیم داد استفاده کنید. 

آینده نگار
آینده نگار

آینده نگار

می دانید باید دی ماه برای کنکور ثبت نام کنید و نمی خواهید آن را فراموش کنید ولی الان مهرماه است. یا می دانید که آذرماه یک پروژه بزرگ راه اندازی می شود و شما باید در آن نقش بزرگی ایفا کنید. آینده نگار برای این است! شما همه کارهایی که مربوط به آینده ای بیشتر از ماه جاری است را در آینده نگار یادداشت می کنید. زمانی که هر ماه شروع می شود به آینده نگار نگاه می کنید و هر چه را که به ماه جاری مرتبط است از آن بر میدارید و به ماه نگار منتقل می کنید تا بالاخره به روز نگار منتقل شود و انجام شود. 

فهرست

فهرست به نظر من به شخصه احمقانه بود ولی حالا که کمی در بولت ژورنال پیش رفتم میفهمم خیلی مهم است. چون من نمی توانم مطمئن باشم که همه چیز پشت سر هم باشد. نمی توانم مثلا بگویم که چه صفحه ای هبیت ترکر دارم یا فلان یادداشت مهم دقیقا اول دفترم نوشته می شود یا اصلا آیا فضای دو صفحه ای که برای ماه نگار در نظر گرفتم کفاف آن را می دهد؟ فهرست برای همین است. 

شما می توانید به سادگی با یک فهرست این مشکل را حل کنید. هر صفحه تازه ای که وارد می شوید آن را عدد گذاری کنید. جز صفحات روزنگار هر یادداشت مهمی که نوشته می شود را با ذکر صفحه در فهرست وارد کنید. مثلا در حال انتخاب واحد هستید؛ کدهای مهم را نوشته اید و حالا تنها کافی است آن را وارد فهرست کنید تا همیشه بدانید انتخاب واحد شما در چه صفحه است. حتی میتوانید به این ترتیب بین دفترهای مختلفتان نیز پل بزنید. 

سایر صفحات

راستش را بخواهید بولت ژورنال شما می تواند صفحات بسیار زیادی داشته باشد که به شکل های مختلفی طراحی شده. مثلا برای هبیت ترکر یا دنبال کردن عادت ها می توانید توی تقویم علامت بزنید یا صرفا یک چوب خط به ازای هر روز که به آن عادت پرداختید اضافه کنید. یا می توانید یک جدول بکشید و کارهایی که دوست دارید تعدادشان در هفته ثابت باشد مثل سفارش غذا از بیرون یا ورزش کردن را در آن ثبت کنید. فراموش نکنید برای ثبت هر چیز و دنبال کردن آن شما می توانید از بولت ژورنال استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: ساخت دفتر شکرگزاری

در پایان

بولت ژورنال هم دفتر خاطرات هست و هم نیست و هم دفتر برنامه ریزی هست و هم نیست. بیشتر بولت ژورنال یک ابزار است تا راحت تر ذهنتان را منظم کنید و بدانید که هر چیزی در کجا قرار دارد. به این ترتیب شما کنترل زندگی خود را در دست خواهید گرفت و این از هر هدفی مهم تر خواهد بود. 

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *