هنر بدون تجملات؛ آموزش نقاشی مینیمال

91
زمان خواندن: ۵ دقیقه

آموزش نقاشی مینیمال که یکی از جدیدترین مکاتب قرن بیستم است می تواند بسیار ساده آغاز شود. به طور کلی این نقاشی ها به خودی خود بسیار ساده اند. نقاشی مینیمال به شکلی از نقاشی گفته می‌شود که یک مفهوم را با ساده‌ترین خطوط و خلق تصویر به نمایش می‌گذارد و از بیان هر جزئیات اضافه‌ای که نقشی در بدنه اصلی ماجرا ندارند پرهیز می‌کند. شما خیلی ساده می‌توانید ساده، فانتزی، رنگی و خطی را در سرتاسر اینترنت جست‌وجو کنید. ما هم چند نمونه از این طرح‌ها را به شما نشان خواهیم داد.

نقاشی مینیمال چیست؟

پیش از آنکه به آموزش نقاشی مینیمال بپردازیم بهتر است ببینیم که نقاشی مینیمال به طور کلی چیست؟ مینیمالیسم یا ساده گرایی یکی از مکاتب هنری قرن ۲۰م است که بر مبنای سادگی و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی بودن تعریف می‌شود. حتماً شعار Less is more به گوشتان خورده است. در نقاشی مینیمال این شعار به معنای دقیق کلمه نمایش داده می‌شود.

خود مینیمالیست ها باور داشتند که تنها زمانی می‌توان به جوهره و اصل و کیفیت اصیل ناب فرم، فضا، رنگ و ماده دست پیدا کرد که تمامی اجزای اضافه حذف شوند. منظور از اجزای اضافه هر چیزی می‌تواند باشد. حتی حضور فریبنده ترکیب‌بندی برای مینیمالیست ها یک جزء اضافی به‌حساب می‌آید.

ویژگی نقاشی مینیمال به شکل زیر است:

  • تصویر ساده
  • استفاده از اشکال هندسی در ساده‌ترین کل ممکن
  • کم بودن اجزای نقاشی تا آخرین حد ممکنه
  • ابراز مفهوم کاملاً مستقیم

این سبک از نقاشی می‌تواند در شکل‌های بسیار زیادی وجود داشته باشد. به‌طورکلی اگر یک نقاشی از اشکال هندسی ساده، با کمترین ترکیب رنگی ممکن خلق‌شده باشد؛ شما با یک نقاشی مینیمال طرف هستید.

آموزش نقاشی مینیمال رنگی

نعمدتاً تقسیم‌بندی خاصی در این نوع از نقاشی وجود ندارد و نمی توان مشخصا هر نوع را از دیگری جدا کرد یک طراحی مینیمال ممکن است ترکیبی از انواع متفاوتی باشد. ولی بیشتر از سوی مخاطب‌ها به شکل‌های زیر توصیف می‌شود:

طراحی مینیمال فانتزی

فانتزی به معنای خیال‌پردازانه است. پس طبعاً طراحی مینیمال فانتزی گونه‌ای از نقاشی است که ارتباط چندانی با واقعیت ندارد. بسیاری از انواع نقاشی های مینیمال را می‌توان در این دسته‌بندی جای داد. ولی اغلب نزد مخاطب این نقاشی‌ها؛ نقاشی مینیمال رنگی ای هستند که از جذابیت اغراق گونه‌ای برخوردارند و یا حتی ویژگی های رنگی و احساسی دارند. می‌توان آن‌ها را با صفات دخترانه، شاد و… نیز توصیف کرد. در تصاویر زیر می‌توانید انواع نقاشی مینیمال فانتزی را ببینید.

نمونه هایی از نقاشی مینیمال فانتزی
نقاشی مینیمال رنگی
آموزش نقاشی مینیمال
نمونه ای از نقاشی مینیمال رنگی
نقاشی مینیمال رنگی

طرح مینیمال خطی

طرح مینیمال خطی یکی از انواع نقاشی مینیمال ساده است. از میان انواع این شکل از نقاشی به نقاشی تک خط  می‌توان اشاره کرد.

نقاشی تک خط به این معنی است که شما تنها با یک خط بدون برداشتن آن از روی کاغذ یک نقاشی بکشید. این شیوه از کشیدن نقاشی در میان بسیاری از نقاشان معروف تاریخ مانند پیکاسو و… نیز رواج داشته است.

نقاشی مینیمال خطی

البته نمی‌توان تمامی نقاشی‌های تک خط را در این دسته‌بندی جای داد. به ویژگی‌هایی که کمی پیش درباره نقاشی مینیمال گفتیم فکر کنید. همه این نقاشی‌ها در دسته‌بندی نقاشی های مینیمال جای نمی‌گیرند. سادگی و پرهیز از هرگونه جزء اضافی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نقاشی های مینیمال است و آن را نمی‌توان در تمامی نقاشی‌های تک خط پیدا کرد.

طراحی مینیمال خطی حتی می‌تواند با خطوط ساده کشیده شود و شما مانند نقاشی تک خط مجبور به برنداشتن دست خود از روی صفحه کاغذ نیستید. این نقاشی‌ها اغلب بدون رنگ خاصی هستند و نمی‌توان آن‌ها را در دسته نقاشی مینیمال رنگی جای داد.

آموزش نقاشی مینیمال فانتزی
مینیمالیسم؛ ساده ترین راه برای ابراز یک مفهوم یا فقط یک تصویر

آموزش نقاشی مینیمال:

در قدم اول اگر دستتان برای طراحی و نقاشی چندان قوی نیست کپی کردن را به شما توصیه می‌کنیم. نقاشی‌های مینیمال زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و حتی کپی آن‌ها را تمرین کنید تا سرانجام نوبت ایده‌های شخصی خودتان برسد.

قطعاً کلاس رفتن می‌تواند قدم خیلی مؤثری برای آموزش طراحی مینیمال باشد ولی گاهی هست که دوست دارید بتوانید کاری را بدون آنکه در آن حرفه‌ای باشید، تجربه کنید.

اگر می‌خواهید تا یک نقاشی مینیمال ساده خلق کنید، به سوژه خود فکر و یا نگاه کنید. سوژه شما می‌تواند یک منظره یا یک عکس و نقاشی باشد و یا حتی شما می‌توانید یک رؤیا را نقاشی کنید.

نقاشی مینیمال ساده

قبل از هر چیز هشدار مهمی که باید به شما بدهیم این است که به‌جای آنکه به دنبال مفهوم باشید؛ به دنبال تصویر بگردید. پیش از آنکه به‌عنوان‌مثال بخواهید یک تصویر درباره تنهایی خلق کنید به این فکر کنید که تنهایی شما را یاد چه تصویری می‌اندازد؟ یک نفر که در جمع توی گوشی‌اش غرق‌شده؟ یک دختر که یک نفره زیر چتر ایستاده و در جهت مخالف همه زوج‌های جوان اندوهگین در حال پیاده‌روی است؟ یک نفر که در حال غرق شدن توی استخری است که همه دورتادورش را جشن گرفته‌اند؟

مفهوم تنهایی برای شما چه تصویری دارد؟ آن تصویر را خلق کنید. مفهوم تنهایی به‌خودی‌خود با آن تصویر همراه خواهد شد. اگر می‌خواهید تا به شیوه طراحی مینیمال ساده یک تصویر را خلق کنید پس‌ازاینکه آن را با تمامی جزئیات مجسم کردید و از نظر گذراندید در یک مرحله تمامی اجزای غیرضروری را حذف کنید.

مثلاً اگر درخت تأثیر خاصی در مفهوم شما ندارد و صرفاً برای فضاسازی استفاده‌شده است آن را یا کاملاً حذف کنید و یا به‌صورت خطوطی ساده نشان دهید.

به نقاشی ساده‌شده خود نگاه کنید. مجدداً اجزای کمتر ضروری را حذف کنید. بگذارید تا حذف کردن هر آنچه غیرضروری به نظر می‌آید شما را به یک نقاشی مینیمال هدایت کند. این‌قدر حذف کردن اجزا را تکرار کنید تا به‌جایی برسید که هیچ‌چیز حذف کردنی‌ای وجود ندارد. حتی شما می‌توانید اجزاء غیرقابل‌حذف را با خطوطی ساده نشان دهید طوری که تصویر آنچه می‌خواهید تداعی شود و شکل عیناً آن نباشد.

بگذارید با مفهومی ساده‌تر آنچه باید بدانید را توضیح دهیم. فرض کنید همه زندگی شما در یک قایق با شماست. قایق در حال غرق شدن است و شما باید تا حد امکان سبک‌تر شوید. مهم آن چیزهایی هست که بعد از سبک کردن کامل قایق با شما می‌ماند. آن‌ها طراحی مینیمال شما را تشکیل خواهد داد.

آموزش طراحی مینیمال

دوست دارید از هنرمندان حمایت کنید؟

هنر موضوع جذابی است که بسیاری از ما را به خود فرامی‌خواند. هنر برای بسیاری از ما فراغتی است از خستگی ها، زشتی ها و روزمرگی های جهان. ما به این خاطر به هنرمندان مدیونیم. راه های بسیاری برای حمایت از هنرمندان وجود دارد. پرداخت در صفحات حمایـت، خرید آثار و… از جمله راه های حمایت از هنرمندان است. فروشگاه ترمه گرافیک فروشگاهی است که هنرمندان بسیاری اثار خود را برای چاپ روی محصولاتی مانند ماگ، تی شرت، اسکین لپ تاپ، موس پد و… قرار داده اند. با خرید از آثار هر هنرمند درصد طراحی آن اثر به حساب او واریز خواهد شد و به این ترتیب شما با خرید محصول مورد نیاز با طرح مورد علاقه، در واقع از یک هنرمند جوان حمایت کرده اید.

5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 دیدگاه برای “هنر بدون تجملات؛ آموزش نقاشی مینیمال

  1. خیلی ساده و واضح توضیح دادید و مفهوم رو رسوندید
    استفاده کردم . 👌🌹

  2. سلام دیدنی و دوست داشتنی

  3. عالی بود
    متشکر