کارهایی که با بروز اولین علائم آنفلوانزا باید انجام دهید

26
آنفلوانزا
زمان خواندن: ۴ دقیقه

معمولا ورود به زمستان و سردتر شدن هوا با موج جدیدی از آنفلوانزا همراه است. اینکه وقتی علائم آنفلوانزا آغاز می شود چگونه از خودتان مراقبت کنید بر روی طول مدت بیماری و سرعت بهبود و بازیابی شما موثر است.

آنفلوانزا را جدی بگیرید

آنفلوانزا را با سرماخوردگی معمولی اشتباه نگیرید. آنفلوانزا یک بیماری جدی است و برای مثال سالانه باعث بستری شدن بیش از دوازده هزار نفر و کشته شدن بیش از سه هزار نفر در کانادا می شود. شدت و بیماری زایی این بیماری تقریبا هر ساله تغییر می کند اما یک چیز ثابت درباره انفلونزا وجود دارد: شما باید آنفلوآنزا را جدی بگیرید. اولین قدم جدی گرفتن این است که بدانید با مشاهده اولین علائم در اولین فرصت چه کارهایی باید انجام دهید.

با تزریق واکسن آنفلونزا به بدنتان کمک کنید

بهترین راه برای محافظت در برابر آنفلونزای فصلی این است که هر سال واکسن بزنید. باید بدانید تزریق واکسن آنفلونزا اگرچه احتمال ابتلای شما به آن را کاهش می دهد؛ اما همچنان ممکن است به آن دچار شوید. به همین خاطر حتی در صورت دریافت واکسن سعی کنید بقیه اقدامات پیشگیری کننده را هم انجام دهید. به خصوص هنگامی که احساس کردید علائم آنفلوآنزا دارید. به طور کلی واکسن انفلوانزا بیشتر از آن که ضمانت کند شما به این بیماری مبتلا نمی شوید، به کاهش علائم کمک می کند و معمولا از بستری شدن و مرگ بر اثر بیماری آنفلوانزا جلوگیری می کند.

چطور بفهمیم به آنفلوانزا مبتلا شده ایم؟

اولین علامت ابتلا به انفلوانزا می تواند شامل احساس تب، لرز، سرفه، آبریزش بینی یا گرفتگی آن، بدن درد، سردرد، خستگی و اسهال و استفراغ باشد. دو مورد آخر بیشتر در کودکان اتفاق می افتد. اگر یکی یا بیش از یکی از علائم را داشتید به دکتر مراجعه کنید تا تشخیص دهد به آنفلوانزا مبتلا یا صرفا دچار یک سرماخوردگی شده اید.

دست های خود را بشویید

آنفلوآنزا

اگر احساس کردید دارید دچار سرماخوردگی یا انفلونزا می شوید، شستن مرتب دستها می تواند خطر گسترش ویروس و ابتلای دیگران را کاهش دهد. این کار یک راه آسان برای جلوگیری از انتشار میکروب هاست. یک تحقیق علمی نشان داده است شستن و رعایت بهداشت دست ها به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرماخوردگی و انفلوانزا را کاهش می دهد.

استراحت کنید

دست از تلاش بردارید! سعی نکنید با وجود علائم بیماری همچنان خود را سرحال نگه دارید و کارهایتان طبق روال روزانه انجام دهید. چون این کار تنها باعث می شود آب بدنتان را از دست دهید و علائم بیماریتان شدیدتر شود. به یاد داشته باشید که هیچ درمان سریعی برای آنفلوانزا وجود ندارد و بسیاری از مبتلایان پس از حدودا سه هفته احساس بهبودی کامل می کنند.

درخواست آنتی بیوتیک نکنید

آنتی بیوتیک ها ویروس ها را نمی کشند. آنتی بیوتیک ها داروی های ضد باکتری هستند؛ و تنها زمانی که بیماری شما بر اثر ابتلا به عفونت باکترایی به وجود آمده باشد یک انتی بیوتیک مناسب با تشخیص پزشک می تواند به بهبود شما کمک کند. آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک نمی تواند کمکی به درمان شما کند. اگر در چهل و هشت ساعت اولیه ی بروز علائم به پزشک مراجعه کنید، احتمالا پزشک برای شما داروی ضد ویروس تجویز می کند تا دوره ی بیماری شما را کاهش دهد. هرچند این داروها نهایتا می توانند تا یکی دو روز طول دوره ی بیماری آنفلوآنزا را کاهش دهند.

مسکن هایی که بدون نسخه به فروش می رسند را امتحان کنید

مسکن هایی که بدون نسخه به فروش می رسند می توانند علائم انفلوانزا را کاهش دهند. داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، خصوصا اگر تب داشته باشید. استفاده از این مسکن‌ها با دوز معمول و با مشورت پزشک می تواند به کاهش علائمی مانند بدن درد، سردرد و دردهای دیگر مرتبط با آنفلوانزا کمک کند.

بیشتر بخوابید

خوابیدن کمک می کند تا آثار انفلوانزا کاهش یابد و بدن شما زودتر بازیابی شود. خوابیدن فقط یک استراحت فیزیکی نیست؛ با استراحت دادن به مغزتان می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. تقویت سیستم ایمنی باعث مبارزه بهتر با ویروس ها و بهبودی سریع تر شما  می شود.

بیش از حد ویتامین مصرف نکنید

اگر روزانه مولتی ویتامین می خورید اشکالی ندارد به خوردن آن ادامه دهید؛ اما همواره این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند به بدن شما آسیب برساند. مصرف بیش از حد ویتامین سی ممکن است باعث اسهال شود. اگرچه تعدادی از تحقیقات پیشنهاد داده اند که مصرف ویتامین سی می تواند دوره ی بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد اما مصرف این ویتامین تاثیری بر کاهش ابتلا یا بهبود انفلوانزا ندارد.

با غذاها سوخت گیری کنید

اگر می توانید راحت غذا بخورید، حسابی از غذاهایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند بخورید. مثلا چه غذاهایی؟ غذاهایی مانند ماست، میوه و سبزیجات مثل بلوبری و بروکلی. اگر احساس تهوع دارید و نمی توانید به خوبی غذا بخورید سوپ جوجه را امتحان کنید. سوپ جوجه به کاهش التهاب و پاکسازی مخاط شما کمک می کند. دستور پخت سریع و آسان یک سوپ جوجه را می توانید اینجا بخوانید.

بیشتر بنوشید

آنفلوآنزا

نوشیدن آب بهترین راه برای هیدارته نگه داشتن بدن است. در هنگام ابتلا به آنفلوانزا نوشیدن آب به رقیق شدن مخاط شما کمک می کند. نوشیدنی های بدون کافئین هم همین کار را می کنند. اگر از خوردن آب خسته شدید، آبمیوه های رقیق و دمنوش های بدون کافئین مثل زنجبیل را امتحان کنید.
بی خیال خوردن قهوه و کافئین شوید. قهوه و چای می توانند باعث از دست رفتن آب بدن و دهیدراته شدن شما شوند. دهیدراته شدن علائم آنفلوانزا را شدیدتر می کند و باعث می شود مدت بیشتری را بیمار باشید.

از دیگران دوری کنید

در خانه بمانید و از حضور در محل کار، مدرسه و هر رویداد اجتماعی ای خودداری کنید. مراکز کنترل و پیشگیری توصیه می کنند حداقل تا بیست و چهار ساعت پس از اتمام تب، از اجتماع و دیگران دور بمانید. علائم آنفلوانزا می تواند یک تا دو روز پس از ورود ویروس به بدن شما آغاز شوند. به همین خاطر ممکن است شما پیش از بروز علائم باعث شیوع بیماری شوید. بهترین کار این است که در فصل شیوع انفلوانزا به محض شروع علائم قرارهای خود را کنسل کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *