در کرونا چه کار کنیم؟ تفریحات تابستانی در قرنطینه

33
زمان خواندن: ۵ دقیقه

تابستان امسال با همه تابستان‌هایی که گذراندیم متفاوت است. برخی هنوز درگیر پاس کردن درس‌های مدرسه و دانشگاه‌اند و برخی اصلاً نمی‌دانند که باید چه کنند و برخی هم طبق روال عادی هنوز سر کار می‌روند. اگر تابستان برای شما بخشی از سال بود که به یادگرفتن مهارت، گذراندن کلاس‌های مختلف، دیدار دوستان و تفریح می‌گذشت باید ناامید شده باشید ولی هنوز هم می‌توان تفریحات تابستانی در قرنطینه را حفظ کرد و یا تفریح‌های تازه‌ای را پیدا کرد. تفریح در قرنطینه کار ساده‌ای نیست و شاید بیشتر یک دل‌خوشی به نظر بیاید. ولی انسان بیشتر از دل‌خوشی به چه دلیل زنده است؟

تفریحات تابستانی در قرنطینه

در تفریحات کرونایی کتاب بخوانید

کتاب خواندن فعالیتی است که این روزها با همه‌گیر شدن شبکه‌های مجازی کمتر طرفدار دارد ولی بد نیست حالا باز یادی از این تفریح سالم بکنیم. در درجه اول سؤال اینجاست که کتاب خواندن برای ما چه فایده‌ای دارد؟ از حرف‌های کلیشه‌ای و البته درست که بگذریم، کتاب خواندن به‌عنوان یک نفریح تابستانی در قرنطینه به بهترین شکل ممکنه عمل می‌کند ولی چرا؟

کتاب خواندن برای عده بی‌شماری به‌اندازه فیلم دیدن و یا خواندن مطالب کوتاه در شبکه‌های مجازی جذاب نیست. اغلب مواقع دلیل این مسئله به این برمی‌گردد که کتاب خواندن سخت‌تر است. آنچه شما در فیلم می‌بینید کتاب توصیف کرده است. آنچه شما صفحه‌ها می‌خوانید تا به آن برسید را متن‌های کوتاه در سه جمله خلاصه کرده‌اند. ولی بااین‌وجود باز باید کتاب بخوانید.

کتاب با روش روایتی که دارد ذهن شما را به چالش می‌طلبد. مطلبی که پس از صفحه‌ها کتاب به ن دست پیدا می‌کنید خیلی ماندگارتر و مفهوم‌تر از یک مطلب کوتاه است. چون برای آن زحمت‌کشیده‌اید. از طرفی کتاب مانند فیلم شما را هیپنوتیزم نمی‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که جهان کتاب را آن شکلی که دوست دارید مجسم کنید. یک قصر در یک کتاب می‌تواند در ذهن هر کس شکلی متفاوت داشته باشد ولی در فیلم تصویر می‌شود و این تصویر همان تصویر است و اگر شما نبینید و طور دیگری ببینید مشکل بینایی دارید.

در قرنطینه، رخوت و کسالتی که حالا با فصل تفریحی سال هم هم‌زمان‌شده، ذهن شما به چیزی بیشتر از اخبار ناامیدکننده و دانستن اینکه چه کسی چه می‌کند و… نیاز دارد. ذهن شما در درگیری با کتاب می‌تواند سفر کند. کاری که جسم شما به خاطر شرایط کرونا قادر نیست انجام دهد. کتاب ذهن شما را به‌جایی دیگر برده و شما خواه‌ناخواه برای ساعاتی هم که شده دیگر درگیر مشکلات خود نیستید. دیگر درگیر محیط ‌زیست محبوس خود نیستید. شاید درگیر فلسفه یونان باشید یا درگیر مشکلات روان‌شناختی‌ای که آدم‌ها دارند و یا درگیر یک داستان عاشقانه در قرون‌وسطی. این معجزه را برای تابستانی در قرنطینه با کتاب تجربه خواهید کرد.

به‌عنوان تفریح در قرنطینه فیلم ببینید

درسته که در بخش قبل فیلم دیدن را نسبت به کتاب خواندن در اولویت قرار ندادیم ولی فیلم دیدن به‌خودی‌خود یک تفریح در قرنطینه مناسب است و شما را سرگرم خواهد کرد. سعی کنید به سراغ فیلم‌های بهتری بروید. فیلم‌هایی که شرایط زیستی متفاوتی دارند. مشهور شدن پاراسایت به‌عنوان یک فیلم کره‌ای به خیلی از ما یادآوری کرد که تنها سینما در هالیوود و ایران در جریان نیست و به‌اندازه کشورهای کره زمین سینما وجود دارد و حتی بیشتر. در فیلم‌های مختلف از شهرها و کشورهای مختلف به دنبال بهترین‌ها بگردید. زیست آن‌ها در یکدیگر را با هم مقایسه کنید و تماشا کنید. فرهنگ‌های مردمی در بسیاری از موارد به شما نشان می‌دهد که زندگی در هیچ جای دنیا چندان فرقی از یکدیگر ندارد و بااین‌وجود زیباست.

برای تفریحات تابستانی در قرنطینه بهتر است از زرق‌وبرق سینمای هالیوود فاصله بگیرید و بیشتر از فیلم‌های کره‌ای و یا اروپایی نگاه کنید. بهترین کار برای این مسئله این است که به دنبال نامزدهای فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان اسکار و یا برندگان و نامزدان جشنواره فیلم کن بگردید. زندگی‌ها را با سینما در شهرها و کشورهای مختلف دنبال کنید و حتی شده برای دو ساعت به‌جای آن‌ها در آن شرایط و آن کشور زندگی کنید. تماشای انیمیشن‌ها را نیز فراموش نکنید. دنیای خاص انیمیشن ها نیز می‌تواند حال شما را بهتر کند.

ارتباط مجازی با دوستان را حفظ کنید

حتماً درباره ارتباط مجازی با دوستان در دوره قرنطینه بسیار شنیده‌اید. تابستان‌ها بدون درس و دانشگاه و مدرسه اغلب به دیدار دوستان می‌گذشت و حالا با این محدودیت چه کنیم؟ شاید شما نمی‌توانید دیگر در رستوران‌ها، کافه‌ها و پارک‌ها با دوستانتان قرار بگذارید ولی بد نیست که همچنان این رابطه را حفظ کنید. ویدئو کال و چت از راحت‌ترین راه‌های ارتباط گرفتن است ولی جدای از این هم می‌توان به‌صورت مجازی با دوستان ارتباط داشت.

آنلاین بازی کنید و یا هم‌زمان با یکدیگر شروع به دیدن یک فیلم کنید و بعد درباره فیلم صحبت کنید. یا حتی جلسات کتاب‌خوانی مجازی گروهی و یا تماشا و نقد فیلم بگذارید. حالا که دوستان بخشی از تفریح و روزمره عادی این روزها نیستند بد نیست خودتان آن‌ها را وارد کنید.

نقاشی کنید

شاید فکر کنید که نقاشی تنها مختص هنرمندان و انسان‌هایی است که آن را بلدند و استعداد دارند ولی نه. نقاشی و حتی خط‌خطی مهارتی است که همه ما از کودکی با آن بزرگ شدیم. هنرمند بزرگی می‌گوید سؤال درست این نیست که شما کی نقاشی را آغاز کردید؟ سؤال این است که کی دیگر نقاشی نکردید.

شما از چندسالگی دیگر نقاشی نکشیدید و مداد رنگی دیگر از چه سنی برای شما کارایی نداشت؟ اگر احساس می‌کنید خلاقیت خاصی در نقاشی ندارید بد نیست که به دنبال طرح‌های آماده بگردید. از این طرح‌ها در اینترنت بسیار وجود دارند و شما می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید. ولی بهترین حالت این است که سعی کنید احساساتتان را به‌صورت تصویر و رنگ ‌بر روی کاغذ پیاده کنید. بگذارید دست‌هایتان با رنگ و تصویر و قلم مشغول شوند و ذهنتان را رها کنند. شما حتی می توانید با یک خط نقاشی کنید. چه اشکالی دارد که نقاشی‌هایی که به‌عنوان تفریح تابستانی در قرنطینه کشیدید را بر دیوار اتاق نصب کنید و به یاد بیاورید که هنوز هم می‌توانید نقاشی کنید.

برای تنوع هم که شده تغییر دکوراسیون بدهید

در قرنطینه اتاق و یا خانه شما تنها محیط زندگی شماست. شما اگر تا پیش‌ازاین قرار بود تنها ۶ ساعت از بیداری‌تان را به زیست در اتاقتان بپردازید حالا ۱۶ ساعت را در اتاق سپری خواهید کرد. تغییر دکوراسیون محل زندگی‌تان به شما این امکان را می‌دهد تا روحیه‌تان را تازه کرده و از نو شروع کنید.

برای تفریحات تابستانی در قرنطینه لازم نیست کار بزرگی انجام دهید. تعویض و نو کردن بخش‌های کوچک مثل برچسب‌های رنگی کیبورد لپ‌تاپ یا تعویض ماوس پد و یا ماگ و لیوان می‌تواند تنوع خوبی باشد. برای تغییر دکوراسیون اتاق یا منزل حتماً لازم نیست میز و تخت و پرده جدید بخرید. کوچک‌ترین اجزا می‌توانند تغییر جذابی در محیط شما ایجاد کنند.

بنشینید و خانه و اتاقتان را کمی ریز تر بررسی کنید. کدام اجزا را از ته دل دوست دارید؟ کدام اجزا را کمتر از بقیه دوست دارید. به‌عنوان‌مثال اگر از رنگ دیوار اتاقتان خوشتان نمی‌آید البته می‌توانید دیوار را رنگ کنید ولی راه‌های ساده‌تر و ارزان‌تری هم وجود دارند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با کاغذهای رنگی دیوار را بپوشانید و یا از آن راحت‌تر صرفاً با چندین قاب مختلف از خودتان و یا عکس‌هایی که دوست دارید و یا قاب‌های تزئینی رنگ و رویی دوباره به اتاق ببخشید. علاوه بر این با خلاقیت می‌توانید از ارزان‌ترین وسایل به شکلی نو استفاده کرده و اطرافتان را زیباتر کنید.

آنلاین خرید کنید

خرید آنلاین برای بسیاری از افراد به‌اندازه خرید فیزیکی جذاب نیست ولی محاسنی دارد که نمی‌توان آن‌ها را رد کرد. جالب است بدانید که این روزها خرید آنلاین به یکی از تفریحات در قرنطینه تبدیل‌شده است. افراد حتی لوازمی که لازم ندارند را می‌خرند و وقت بیشتری را در فروشگاه‌های اینترنتی سپری می‌کنند.

خرید آنلاین مخصوصاً در تابستان کلافگی خرید حضوری را نخواهد داشت. شما مجبور نیستید از مغازه‌ای به مغازه دیگر بروید هزینه رفت‌وآمد بپردازید و یا گرمای هوا را تحمل‌کنید. به‌سادگی می‌توانید زیر باد کولر بنشینید و در سایت‌های مختلف به دنبال وسایلی که دوست دارید بگردید. نگران سفارش‌های اینترنتی با خطر کرونا نباشید. خرید اینترنتی یکی از امن‌ترین کارهایی است که در دوران کرونا می‌توانید انجام دهید. اگر به‌عنوان یک تفریح در قرنطینه بتواند دل شما را شاد کند که دیگر چه بهتر.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *