ریشه تک شاخ ها؛ یونیکورن ها از کجا می‌آیند؟

36
زمان خواندن: ۳ دقیقه

تک شاخ یا یونیکورن موجودی افسانه‌ای در فرهنگ اساطیر کهن زمین است. البته نمی‌توان به شکلی دقیق ریشه تک شاخ ها را به ملیتی خاص نسبت داد. حتی هنوز واقعی بودن و یا افسانه‌ای بودن این موجود زیبا ابهاماتی وجود دارد. شاید اغلب حیوانات دو شاخ داشته باشند ولی در طبیعت حیوانات تک‌شاخی وجود دارند که می‌توان وجود هرکدام را ریشه پیدایش تک شاخ دانست. در واقع هرکدام برای چشم بیننده چنان خاص و دست‌نیافتنی بودند که بتوانند به یک افسانه شیرین تبدیل شوند. در ادامه از ریشه یونیکورن و تک شاخ ها برای شما خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید: خرید وسایل یونیکورن

ریشه تک شاخ در جهان

ریشه تک شاخ در جهان اغلب ریشه تک شاخ و یا یونیکورن را به یونان می‌رسانند. بااین‌وجود در سرتاسر اروپا این موجود افسانه‌ای وجود داشته است. برخی می‌گویند که ریشه تک شاخ به نهنگ تک شاخ بازگردد. در افسانه‌های گذشته اروپا تک شاخ اسبی سفید و بزرگ بود که شاخی به طول چند متر بر رو سر داشت. این اسب صورتی گرد تر از سایر اسب‌ها داشت.

گفته می‌شود که تک شاخ ها در ابتدای تولد طلایی‌رنگ‌اند ولی پس از مدتی در بلوغ نقره‌ای‌رنگ می‌شوند و پس از بلوغ سفیدرنگ خواهند شد. اغلب این اسب‌ها را لاغرتر و بلندتر از اسب‌های عادی تصویر کرده‌اند و حتی گفته‌شده که بوی شیر می‌دهند و بسیار لطیف و زیبا هستند.

این موجود افسانه‌ای در داستان‌های کهن روسی نیز با نام ایندریک وجود داشته است که به زبان روسی به معنای تک شاخ است.

تک شاخ ها موجوداتی افسانه‌ای هستند که با سرعتی بالا حرکت می‌کردند و شکار آن‌ها بسیار سخت بوده است. گفته می‌شود که این موجودات با زنان و دختران ارتباط بهتری برقرار می‌کردند تا جایی که تنها زنان می‌توانستند آن‌ها را رام کنند. احتمالاً وسایل یونیکورن که اغلب طراحی دخترانه‌ای دارند از همین‌جا نشئت‌گرفته باشد.

طرح امروزی تک شاخ ها با صورتی لاغر درست مثل اسب  با شاخی کوتاه و مارپیچ است که یال‌های بلندی دارند. گفته می‌شود که ریشه تک ‌شاخ‌ های امروزی به تک‌شاخ‌های کشورهای اسکاندیناوی و دانمارک بازمی‌گردد.

ریشه یونیکورن در واقعیت؛ آیا تک شاخ واقعی است؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم این موجود افسانه‌ای در تقریباً تمامی جهان وجود داشته است. برخی می‌گویند ریشه این افسانه به نهنگ تک شاخ بازمی‌گردد. ولی تا حدی شاید رسیدن از نهنگ به اسب عجیب باشد. ولی بد نیست بدانید که به‌تازگی جانورشناسان گوزن جوانی را پیداکرده‌اند که به‌جای دو شاخ تنها یک‌شاخ دارد و این شاخ درست روی پیشانی آن قرارگرفته است. سن این گوزن جوان ده ماه است.

بر همین اساس جانورشناسان معتقدند که چنین ناهنجاری‌هایی می‌تواند در حیوانات وجود داشته باشد و شاید موجود افسانه‌ای تک شاخ از یک چنین ناهنجاری‌ای پدید آمده باشد. این گوزن جوان خود را در تمامی این مدت از چشم‌ها پنهان می‌کرده و سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و جانورشناسان حدس می‌زنند که او خود از تفاوتش باخبر است و برای همین خودش را از چشم‌ها مخفی می‌کند و این مسئله نیز با افسانه‌های گفته‌شده درباره تک شاخ صدق می‌کند. موجودی تیزپا که سرعت فوق‌العاده‌ای دارد شاید تنها می‌خواهد که توی چشم نباشد؟

ریشه دیگری که برای تک شاخ ها می‌توان متصور شد، غزال عربی است. این حیوان که با نام اوریکس شناخته می‌شود شاخی صاف دارد و از دور و نیم‌رخ به نظر می‌رسد که تنها یک‌شاخ بسیار بلند دارد.

ریشه تک شاخ در ایران؛ یونیکورن ایرانی!

شاید تک شاخ در نگاه اول یک موجود غربی به نظر برسد ولی بنا بر گفته‌ها و باورهایی ما هم در فرهنگ ایرانی و هم در آثار باستانی تک شاخ داریم. در کاخ آپادانا متعلق به داریوش اول که در شوش واقع‌شده است نقش برجسته‌ای از یک اسب تک شاخ وجود دارد که قدمت این موجود افسانه‌ای در ایران را نیز ثابت می‌کند. هرچند که این تک شاخ به گاو بیشتر شباهت دارد تا به اسب، ولی عده‌ای آن را حاصل از تعاملات فرهنگی میان ایران و روم می‌دانند.

ریشه یونیکورن در ایران

خرید وسایل یونیکورن

تک شاخ ها به سه صفت در جهان مشهورند. خاص بودن، افسانه‌ای بودن و جادویی بودن. وسایل یونیکورن نیز اغلب بر اساس همین سه صفت گسترش پیداکرده‌اند. هرچند بیشتر محصولات یونیکورن طرح‌ها و شکل‌هایی دخترانه دارند ولی نمی‌توان استفاده از آن‌ها را محدود به دختران کرد. وسایل یونیکورن اغلب رنگ‌های روشن و خاصی مانند سبز آبی روشن، خاکستری روشن، گلبهی روشن و صورتی ملایم دارند. شکل اسب تک شاخ در این وسایل نیز اغلب فانتزی و کودکانه است. بااین‌وجود بعضی وقت‌ها اسب‌های تک شاخ با ظاهری واقعی‌تر نیز حاضر می‌شود. شما می‌توانید انواع وسایل اعم از دفتر، کیف، جاکلیدی، زیر لیوانی، موس پد، تی‌شرت و پیکسل را از فروشگاه ترمه گرافیک خریداری کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *