کمانداری در آسمان؛ داستان صورت فلکی ماه آذر

34
زمان خواندن: ۴ دقیقه

صورت فلکی ماه آذر یا صورت فلکی کمان و یا قوس، نهمین صورت فلکی در آسمان شب است. این صورت فلکی در برخی از افسانه ها نیمه مرد نیمه اسبی را نمایش می دهد که با کمان در حال پرتاب است. هرچند که نجوم جدید صورت فلکی آذر را به صورت یک قوری چای توصیف می کنند ولی داستان صورت فلکی کمان همواره به صورت داستان مرد اسب نما باقی می ماند.

بیشتر بخوانید: داستان صورت فلکی ماه آبان

داستان صورت فلکی ماه آذر به چه افسانه ای اشاره دارد؟

همانطور که گفتیم و می دانید صورت فلکی ماه آذر به یک مرد اسب پیکر کماندار اشاره دارد. افسانه های زیادی به داستان این آدم اسب یا سانتور اشاره دارند. در عده ای گفته می شود که این آدم اسب، فردی بود که از ترس همسر حسودش خود را به این شکل دراورده بود و در برخی دیگر او را پرستار دختران زئوس شناخته اند.

ریشه صورت فلکی آذر به افسانه های سومری باز می گردد. برخی معتقدند که او پسر پان، خدای چوپانان بوده است و نخستین فردی است که تیراندازی را ابداع کرده است. به خاطر محبت بسیار او به دختران زئوس آن ها از پدرشان خواهش می کنند تا پرستارشان به شکل صورت فلکی ماه آذر در آسمان جاودانه شود.

ولی معتبرترین و بیشتر شنیده شده ترین داستان درباره صورت فلکی آذر ماه متعلق به خوان چهارم هرکول است. بد نیست بدانید که تعداد بسیاری از صورت فلکی های آسمان هرکدام به بخشی از داستان هرکول اشاره دارند.

صورت فلکی آذر ماه برای یونانیان

افسانه های یونانی معتقدند که این صورت فلکی متعلق به شیرون، قدرتمندترین و البته فرهیخته ترین سانتور است. به طور کلی سانتورها یا آدم اسب ها مردمانی بی رحم و وحشی بودند. اما شیرین در این میان یک استثنا بود. او پسر کرونوس و فیلیرا دختر اقیانوس بود. به همین خاطر تنها سانتور جاودانه بود.

شیرون فرد جالبی بود. او برخلاف خوی وحشی هم نژادانش به علم و مهارت مشهور بود. تا جایی که بسیاری از خانواده های یونانی او را ریشه ی الهی آموزش به فرزندان می دانستند. او مربی بسیاری از اسطوره های یونان باستان بود. به عنوان مثال آشیل یکی از قهرمانان افسانه ای جنگ تروا نزد او آموزش دیده بود.

زمانی که هرکول در خوان چهارم گرفتار گراز اریمانتوس می شود به سراغ دوستش فولوس می رود. فولوس خود نیز یک سانتور بود. او برای رفع تشنگی از فولوس درخواست شراب می کند. فولوس شراب مقدس را در اختیار داشت ولی این شراب، شرابی نبود که تنها برای یک رفع تشنگی عادی کاربرد داشته باشد. این شراب محبوب ترین خوراک سانتورها بود و دیونیزوس آن را به او سپرده بود تا در زمانی معین باز شده و تمامی سانتورها از آن بنوشند. در واقع این شراب سهم تمامی سانتورها بود.

صورت فلکی ماه آذر
صورت فلکی ماه آذر

فولوس دربرابر باز کردن این شراب مقاومت می کند ولی هرکول او را مجبور به این کار می کند. به محض باز شدن شراب بوی آن همه سانتورهای وحشی را مست و خشمگین می کند و آن ها به سمت هرکول حمله ور می شوند. هرکول نیز تیرهایی را که به سم اژدهای ۹ سری که در خوان دوم کشته بود، آلوده کرده بود را به سمت آن ها پرتاب می کند. شیرون فردی که هیچ نقشی در حمله نداشت به شکلی کاملا تصادفی با این تیر زهرآلود مسموم می شود. او جاودانه بود. امکان نداشت تا بمیرد. از طرفی به علم پزشکی نیز مسلط بود و می دانست که راهی برای بهبود ندارد و باید تا ابد از این زخم رنج بکشد و هیچ شانسی برای بهبود و یا رهایی ندارد. پس ترجیح داد که از جاودانگی صرف نظر کرده و بمیرد. گفته می شود که او از هادس خواهش کرد تا جان او را گرفته و در ازای این جان پرومتئوس را رها کند تا به المپ باز گردد. پرمتئوس همان فردی بود که به خاطر دزدیدن آتش برای انسان ها مورد غضب زئوس قرار گرفت.

پس از این ماجرا شیرون یا کایرون در صورت فلکی آذر ماه در آسمان جاودانه می شود.

بیشتر بخوانید: داستان خوان اول هرکول صورت فلکی مرداد ماه

صورت فلکی آذر
صورت فلکی آذر

بهترین هدیه برای متولدین آذر

اگر ماه آبان و یا روزی مخصوص در این ماه برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، به‌عنوان مثال اگر در این ماه متولدشده‌اید و یا با فردی ویژه آشنا شده‌اید و یا فرزند و عزیزی در این ماه متولدشده‌ باشد، یکی از بهترین هدیه‌ها این است که نشان بدهید این روز تا چه اندازه خاص است.

به یاد داشتن این روز منحصر به فرد با توجه به اینکه تصویر آسمان در هیچ شب و هیچ جایی تکراری نیست کار چندان سختی نیست. تنها کافی است تا نام شهر و تاریخ موردعلاقه‌تان را به ما بگویید تا به شما بگوییم که آسمان در آن روز به چه شکل بوده است. علاوه بر این می‌توانید تصویر آسمان را روی محصول انتخابی خود ثبت کرده و به‌عنوان یادگاری نگه‌دارید و یا هدیه بدهید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *