چگونه برنامه ریزی کنیم؟ رسیدن از برنامه ریزی بلند مدت به کوتاه مدت

29
زمان خواندن: ۴ دقیقه

چگونه برنامه ریزی کنیم می تواند سوال بسیاری از افراد باشد. مخصوصا زمانی که پای بازه زمانی طولانی مدت تری به میان می آید این سوال گیج کننده می شود. نوشتن برنامه های روزانه ابدا کار سختی نیست اما تطبیق دادن آن ها با برنامه ریزی بلند مدت شما می تواند چالش بر انگیز باشد. در اینجا می توانید با یک تکنیک ساده برای برنامه ریزی بلند مدت آشنا شوید.

چگونه برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشیم
چگونه برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشیم

چگونه برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم؟

خودتان را در ۵ سال آینده کجا میبینید؟ این سوالی است که خیلی ها ممکن است از شما بپرسند و گاهی هم خودتان. اغلب ما واقعا نمی دانیم که ۵ سال آینده کجا هستیم. در واقع دانستن این صرفا کار نوستراداموس است. هیچ کدام کرونا را پیش بینی نمی کردیم، یک سال و نیم فعلی درگیرش بودن را هم، قیمت دلار و… همه واقعا پیشبینی شدنی نبود. پس چه طور فکر کنم که ۵ سال آینده کجا هستم وقتی نمی دانم اوضاع جهان از چه قرار است؟ 

دغدغه شما کاملا به جاست! نمی توان اوضاع جهان را هرگز پیشبینی کرد. کرونا تنها یک نمونه است. در واقع ما حتی نمی توانیم پیش بینی کنیم که ۵ سال آینده زنده ایم یا نه. اما برنامه ریزی بلند مدت هیچ ربطی به اتفاقاتی که می افتد ندارد. برنامه ریزی طولانی مدت درباره آن چیزی است که دوست دارید اتفاق بیفتد و احساس هم نکنید که با برنامه ریزی تان ازدواج کرده اید و اگر دیگر آن برنامه جواب نمی داد زندگی تان به پایان رسیده! شما همیشه می توانید برنامه جدید بریزید. 

زندگی رسیدن به مقصد و تا ابد در مقصد زندگی کردن نیست. زندگی یک سفر مداوم است. اینکه مثلا یک هنرمند شوید تازه اول راه است. اینکه وارد دانشگاه شوید، مهاجرت کنید، ازدواج کنید و… همه اول راه یک زندگی و یک برنامه ریزی جدید هستند. 

حالا با دانستن همه این ها برای یک برنامه ریزی طولانی مدت آماده اید؟ 

برنامه طولانی مدت زندگی شما

اگر حس می کنید بازه ۵ سال طولانی است؛ می توانید آن را به ۳ یا ۲ سال کاهش دهید. حتی می توانید آن را ۱۰ ساله در نظر بگیرید. البته انجام خیلی کارها به ۱۰ سال برنامه ریزی دقیق نیاز دارند. اما ما ۵ سال را به عنوان یک میانگین موثر انتخاب می کنیم. 

گفته می شود که ۵ سال برای به دست آوردن هر تخصص، هر مهارت و هر چیز دیگری کافی است. شما بعد از این ۵ سال می خواهید کجا ایستاده باشید؟ دوست دارید حرفه خودتان را راه اندازی کنید؟ یک هنرمند مشهور باشید؟ استاد یک نرم افزار باشید؟ ازدواج کرده باشید و فرزند داشته باشید؟ 

۵ سال آینده

سنتان را در ۵ سال آینده بنویسید. شما در این سن دوست دارید چه شکلی باشید. نترسید. ما این قدم بزرگ را به قدم های خیلی کوچکتر تقسیم خواهیم کرد. 

اهداف طولانی مدتتان را برای ۵ سال آینده بنویسید. از بلند پرواز بودن نترسید؛ اما عملی فکر کنید. اگر احساس می کنید این برنامه به هیچ دردی نخواهد خورد؛ به ۵ سال گذشته فکر کنید. اگر ۵ سال گذشته در این روز شما یک سایت زده بودید و هر هفته یک مطلب در آن می گذاشتید؛ الان سایت شما ۲۶۰ مطلب داشت و احتمالا یک مرجع معتبر به شمار می آمد. اگر هر هفته شما تنها یک صفحه نوشته بودید الان یک رمان ۲۶۰ صفحه ای برای ارائه به انتشاراتی ها داشتید. اگر هر روز یک لغت زبان جدید یاد می گرفتید اکنون ۱۸۲۵ لغت از یک زبان را بلد بودید. اگر هر ماه یک کیلو کم کرده بودید؛ مطمئنان اکنون در وزن ایده آل خود بودید. پس همین حالا دست به کار شوید و همه چیزی که می خواهید در ۵ سال آینده داشته باشید را یادداشت کنید. 

چگونه برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم
چگونه برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم

۵ سال را بشکنید

بیایید ۵ سال را به ۵ یک سال تقسیم کنیم. برای هر هدف شما هر سال چه چشم اندازی می تواند داشته باشد؟ هر قدم بزرگ سالیانه را یادداشت کنید. مثلا اگر قصد دارید به سراغ یک حرفه جدید بروید، یک سال را برای آموزش بگذارید و سال دوم را برای کارآموزی و سال سوم برای کارشناس شدن در آن زمینه و سال چهارم برای حرفه ای شدن و سال پنجم برای گسترش آن حرفه. این تقسیم می تواند برای هر حرفه و هر هدف متفاوت باشد. سال آخر را سال اتمام در نظر نگیرید. آن را به اهداف ۵ سال بعدی متصل بدانید، مگر اینکه دیگر دوست نداشته باشید آن هدف را دنبال کنید. 

اهداف سالانه را یادداشت کنید و دقیق تر شوید

اهداف را به سالانه، ۶ ماهه، سه ماهه و ماهانه تقسیم کنید. در هر ماه شما چه قدم هایی برای پیشبرد اهدافتان باید بردارید. اگر دوست دارید تا یک کسب و کار جدید راه بیندازنید و هیچ چیزی از شروع نمی دانید می توانید یک سال را برای کسب اطلاعات صرف کنید و آموزش ببنید. سه ماه دوم را می توانید کلاس بروید و ۶ ماه دوم سال را آزمون و خطا کنید و دانشتان را عمیق کنید. 

در برنامه هر روز یک بخش هر قدر کوچک به این اهداف بلند مدت اختصاص دهید. حتی اگر شده تنها یک پاراگراف درمورد آن موضوع بخوانید و اطلاعات کسب کنید؛ آن را انجام دهید. در پایان هر روز از خود بپرسید که برای هدفم چه کاری انجام دادم. 

یک دفتر برنامه ریزی داشته باشید

دفتر برنامه ریزی برای این مواقع بهترین راه نجات است. شما می توانید نکات مربوط به انتخاب یک دفتر برنامه ریزی را در اینجا بخوانید.

چگونه برنامه ریزی کنیم
چگونه برنامه ریزی کنیم

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *