چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم

42
زمان خواندن: ۶ دقیقه

همه ما در برخورد با انسان هایی که اغلب مواقع صفات بدی را به آن ها نسبت می دهیم به این که چگونه در برابر رفتار دیگر صبور باشیم فکر می کنیم. مخصوصا اگر از کوره در رفته باشیم و این مسئله موجب شرمندگی ما شده باشد اغلب دوست داریم به عقب برگردیم و صبر بیشتری پیشه کنیم با ممکن است برخی از انسان ها را تحمل ناپذیر بدانیم ولی باید ساعات زیادی را در کنارشان سپری کنیم. چه طور می توان همه این کارها را بدون دیوانه شدن انجام داد؟

صبر در برابر انسان ها

حتما مقاله های زیادی تحت عنوان صبر در برابر مشکلات خوانده اید. شاید حتی به صبر در برابر انسان ها باور نداشته باشید و معتقد باشید کاری بیهوده است و تنها منجر به پرروتر شدن فرد خاطی می شود. دست نگه دارید! صبور بودن به معنای مظلوم بودن نیست. این تصویر اشتباه را از ذهنتان پاک کنید و همه کهن الگوهایی که تا کنون به شما توصیه کرده اند که انسان ها را تحمل کنید حتی اگر همه عزیزانتان را از شما گرفتند و خودتان را بیچاره کردند، دور بریزید. شما وظیفه اصلاح اجتماع را به دوش نمی کشید ولی وظیفه اصلاح زندگی تان را چرا.

صبور یا مظلوم؟

این که مرز صبور بودن و مظلوم واقع شدن کجاست را خودتان تشخیص می دهید. به طور قطع شما نباید در برابر کسی که هر روز پولتان را می دزدد، صبر پیشه کنید. این حرکتی است که حتی یک بارش هم شما را به کلانتری و شکایت می کشاند. ولی در برابر کسی که بی اختیار تیک عصبی دارد و پایش را تکان می دهد بهتر است صبور باشید.

به طور کلی صبر به معنای نشان ندادن واکنش نیست. بلکه به این معناست که شما واکنشتان را تحت کنترل قرار بدهید و خودتان را به دست خشم و از کوره در رفتن نسپارید. شاید در جواب کسی که با یک شوخی نا به جا شما را آزار داده بتوانید با او شوخی کرده و از این طریق بفهمانید که کار ناخوشایندی انجام داده است. این در حالی است که از کوره در رفتنتان شما را مجددا در جایگاه فرد ضعیف قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: چگونه بی حوصلگی را درمان کنیم؟

خیلی چیزها به ما ربطی ندارد!

چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم
اشتراکات را پیدا کنید! مهم ترین درس برای آنکه چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم

فردی باور دارد اگر یک قیچی را بدون هدف باز و بسته کند، دعوا می شود. به ما ربطی دارد؟ البته که نه. اعتقادات بسیاری از افراد درست مخالف اعتقادات ماست. آن ها حتی زمانی که شما مطمئنید حق با شماست به صراط شما مستقیم نمی شوند. این تقصیر شماست؟ البته که نه. تقصیر او هم نیست. احتمالا او هم در گوشه ذهنش مطمئن است حق با اوست و هزاران دلیل هم برایش دارد. شما مجبور نیستید با چنین فردی وارد بحث و گفت و گو شوید. انسان هایی که ایدئولوژی ای متضاد یکدیگر دارند هم می توانند درباره نقاط اشتراکشان با یکدیگر بگو و بخند کنند. می توانند یک غذای یکسان را دوست داشته باشند و از دست همسرشان عصبانی باشند. همه مجبور نیستند مثل شما فکر کنند. حتی اگر شما درست فکر می کنید آدم ها حق دارند غلط فکر کنند و اشتباه کنند.

تنها در موردی با کسی گفت و گو که خودتان هم آماده تعالی عقیده تان هستید و در او هم این آمادگی را می بینید. هیچکس دوست ندارد در بازی قانع کردن شکست بخورد برای همین بهترین کار این است که هر دو پیروز این میدان باشید.

شاید زیادی حساسید!

اینکه یک نفر صدا دار آدامس می جود می تواند خیلی عصبی کننده باشد. یا کسی که مدام پایش را تکان می دهد و یا هنگام غذا خوردن صحبت می کند. سعی کنید اهمیت ندهید. نگاه نکنید، به موسیقی گوش بدهید و یا حواستان را جایی دیگر متمرکز کنید. اگر واقعا برایتان غیرقابل تحمل است اتاق را ترک کنید و یا در فرصتی این حساسیت را با آن فرد مطرح کنید. ولی نباید حق راحت بودن های بی ضرر را از افراد بگیرید. این عادات برای شما ناخوشایند است و به طور قطع چندین عادت ناخوشایند هم در خودتان وجود دارد. آدم ها را نه به خاطر نقص های خودشان که به خاطر نقص های خودتان ببخشید و اگر حق انتخاب دارید، دوستان و افراد نزدیکتان را از میان افرادی که این عادات را ندارند انتخاب کنید.

 انسان ها را تحمل نکنید!

انسان ها را تحمل نکنید! دوستشان داشته باشید. البته که انسان ها می توانند خیلی ناخوشایند باشند و ناخوشایند عمل کنند. ولی باور کنید که دوست داشتنشان اغلب کاری ساده تر است. تنها کافی است تا به دنبال دلیل اعمالشان بگردید. این دلیل خیلی ساده در ته نگاهشان پیداست فقط کافی است کمی دقیق تر نگاه کنید.

به عنوان مثال کسی که دروغ می گوید می تواند انسان کثیفی باشد و شما را مدت ها بازی داده و با دروغ هایش از مسیر درست منحرف کند. این یکی از ناشایست ترین کارهایی است که در سطوح مختلف از یک انسان سر می زند. این کار می تواند خیلی ساده در حد “یه لباس خریدم ۵ میلیون” باشد و یا در حد یک دروغ بین المللی بزرگ.

حالا یک قدم به عقب برداریم. آدم ها چرا دروغ می گویند؟ آن ها حقیقت را دوست ندارند. یا از حقیقت می ترسند و یا یادآوری ش برای آن ها آزار دهنده است و یا عواقبی دارد که نمی خواهند بپذیرند. به عبارتی آن ها نمی توانند با حقیقت کنار آمده و دربرابر آن شجاع باشند.

چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم
چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم

برای اینکه چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم یکی از مهم ترین اصول همین است. فکر کردن به اینکه معنای واقعی این حرکت چیست. کسی که خیانت می کند، شاید از کمبود محبت فراوان در زندگی از سوی خانواده یا همسالانش رنج کشیده و یا عقده های متفاوتی درباره چیزهای متفاوت دارد، کسی که بی حد و اندازه شوخی می کند، احتمالا سعی دارد تا با این شوخی ها از خودش در برابر مردم حفاظت کند و کاری کند که انسان ها دوستش داشته باشد. زمانی که به جای رفتار ناپسند دیگران، معنای آن ها را دریابید و ضعف های نمایان در آن ها را بدانید، بهتر می دانید که چگونه باید با آن ها رفتار کنید.

بیشتر بخوانید: چه طور وقتی غمگینیم از کارهایمان عقب نمانیم؟

در تله صبر گرفتار نشوید!

انسان ها را تحمل کردن خودش می تواند یک تله باشد. باید مراقب باشید که در این تله گرفتار نمی شوید. اگر شما مدام و مدام در حال درک دیگران باشید، ممکن است اجازه بدهید که دیگران به واسطه “حق داشتن” هر مدلی که دوست دارند با شما رفتار کنند. این ابدا درست نیست. شما باید قبل از هر چیز خودتان را درک کنید و به خودتان حق بدهید که رفتاری را تحمل نکنید. صبور بودن به معنای به دست آوردن کنترل برای رفتاری شایسته و تاثیر گذار است. برای این است که اگر کسی شما را آزار داد، سرش فریاد نکشید و ناسزا نگویید بلکه آرام بگیرید و در فرصتی مناسب در خصوص نا درست بودن رفتارش با او صحبت کنید و سعی کنید تا این مشکل را حل کنید.

گاهی عصبانی شدن جواب است!

برخی از افراد تنها در مقابل خشم ساکت می شوند ولی نه هر شکلی از خشم. شما باید بتوانید این خشم را به شکلی کنترل شده پیاده کنید و اگر فریاد هم می زنید، تاثیر گذار باشد و صرفا دستاویز دیگری برای تمسخر و آزار بیشتر نباشد. شما باید بتوانید تا بهترین کلمات را برای بروز خشم خود حتی در هنگام فریاد انتخاب کنید. هیچکس دوست ندارد پس از دعوا تازه به یاد حرف هایی که می توانسته بزند بیفتد. به همین خاطر در درجه نخست باید خونسردی خودتان را به دست آورید و صبور باشید.

نفس بکشید

ورزش های زیادی هستند که بر ریتم تنفس شما تمرکز می کنند. این ورزش ها می توانند کنترل کننده قوی خلق و خوی شما باشند. اگر به طور کلی نمی توانید در برابر رفتار دیگران صبور باشید بهترین کار این است که با ورزش هایی مانند یوگا خودتان را آرام کنید.  

چگونه در برابر رفتار دیگران صبور باشیم

به انسان هایی فکر کنید که رفتارشان نیازی به صبور بودن ندارد. آن ها را در دایره دوستی خودتان داشته باشید. آدم های زیادی با رفتار نادرست در جهان وجود دارند که می توانید خیلی ساده به آن ها اهمیت ندهید و یا حواستان را جایی دیگر متمرکز کنید. ولی همیشه آدم هایی در زندگی تان داشته باشید که صبور نبودن شما را تحریک نمی کنند. شما حتی با یک هدیه ساده به افرادی که اعصابتان را بهم می ریزند می توانید از آن ها موجودات دوست داشتنی تری بسازید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *