پایان تراژدی استفاده‌ی بی‌رویه‌ از پلاستیک یک‌بار مصرف

27
کیسه پارچه ای
زمان خواندن: ۳ دقیقه

کیسه‌های پلاستیکی یکی از موارد استفاده از پلاستیک هستند که هیچ توجیه‌ای برای آن وجود ندارد. هر فرد به طور میانگین تنها دوازده دقیقه از یک کیسه‌ی پلاستیکی استفاده می‌کند! با یک حساب سرانگشتی از تعداد کیسه‌های پلاستیکی‌ای که مصرف کرده‌اید را تخمین بزنید. اگر از کیسه پارچه ای استفاده نمی‌کنید محاسبه‌ی این عدد برای ماه و سال قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر دوست دارید به تراژدی مصرف بی‌رویه‌ی کیسه پلاستیکی پایان ببخشید، ما کیسه پارچه ای و جنس های قابل بازیافت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
درقدم اول کیسه‌ی خریدی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شماست. هم‌چنین درهنگام تهیه یک کیسه خرید به دو نکته‌ی بسیار مهم توجه کنید؛ این کیسه‌ها چگونه تهیه می‌شوند؟ و در نهایت چه سرنوشتی پیدا می کنند؟

چرا باید به جای کیسه پلاستیکی از کیسه پارچه ای استفاده کنیم؟

سازگاری با محیط زیست در گام اول

هنگام انتخاب یک کیسه خرید در نظر بگیرید که اگر در تهیه آن از مواد قابل بازیافت، تجزیه‌پذیر و یا پایدار استفاده شده باشد آسیب کمتری به محیط زیست می‌رساند.

کیسه‌ قابل بازیافت

این کیسه‌ها از این جهت آسیب کمتری به محیط زیست میرسانند که در تهیه آن ها از مواد خام جدیدی استفاده نمیشود. همچنین درصد زیادی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها قابل بازیافت هستند؛ در غیر این صورت روزانه شاهد پر شدن بی‌رویه زمین‌های دفن زباله بودیم.

کیسه پارچه ای و تهیه شده از مواد تجزیه‌پذیر

کیسه پارچه ای
کیسه پارچه ای ترمه گرافیک

به طور کلی هر چیزی که در طبیعت قابل رشد باشد تجزیه پذیر محسوب می شود. مانند پنبه، الیاف و… از فواید آن هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این محصولات هرگز تمام نخواهند شد و ما می توانیم هر ساله کاشت و برداشت داشته باشیم.

کیسه‌ پایدار تهیه‌شده از منابع تجدیدپذیر

ساخت این کیسه‌ها روشی آگاهانه در استفاده از محیط زیست است؛ برای مثال: کاغذ یک منبع تجدیدپذیر است، اما این امر تنها در صورتی محقق می شود که چوب برداشت شده با درختان جدید جایگزین شود.
کیسه‌های کاغذی پایدار نیز با همین روش تولید میشوند. یعنی استفاده از منابع طبیعی مطابق با استانداردهای جنگلداری. این روش تضمین میکند هر درخت برداشت شده با یک نهال جدید جایگزین می شود و کل فرایند به گونهای انجام می شود که هیچ گونه آسیبی به کیفیت آب، زیست‌گاه‌های حیات وحش، پوشش گیاهی و جانوری و مردم آن منطقه وارد نمی‌کند.
یکی دیگر از عوامل کمک کننده برای کاهش آسیب به محیط زیست، تهیه‌ی محصولات مورد نظر از فروشگاه‌های نزدیک است. زیرا حمل و نقل این محصولات خود باعث افزایش مصرف سوخت و انتشار گازهای کربن می‌شود. در نتیجه با رعایت همین موارد ساده نیز آسیب‌ها به حداقل می‌رسد.

سازگاری با محیط زیست در گام آخر

طرف دیگر معادله زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه‌های خرید در فروشگاه به دستان مشتری سپرده می‌شود. سوال این‌جاست که آیا از آن‌ها مجددا استفاده خواهد شد یا این‌که از محل دفن زباله‌ها سر در می‌آورند؟
اما اگر در نهایت به زباله دانی ختم شوند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ و راهکارهای موجود چه هستند؟

بازیافت

بسیاری از کیسه‌ها قابلیت بازیافت دارند. اما چون بخش عمده‌ای از آن ها به سطل‌های بازیافت راه پیدا نمی‌کنند در نتیجه روش‌های دیگری هم برای این کار لازم است.

کمپوست

تجزیهی بیولوژیکی کیسه‌های کمپوست هنگامی رخ می‌دهد که آن‌ها در یک توده کمپوست و یا تاسیسات کمپوست قرار می گیرند.  در آن جا توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه شده و به هوموس یا خاک تبدیل می‌شوند.

دفن زباله‌های قابل تخریب

در حالی که کیسه‌های کمپوست برای تجزیه زیستی در یک توده کمپوست قرار می‌گیرند، کیسه های قابل دفع در محل دفن زباله ها تخریب می‌شوند و تفاوت این دو در این است که، کمپوست کردن یک فرایند هوازی است که به اکسیژن نیاز دارد ولی از آن جا که دفن زباله ها حاوی اکسیژن کمی است کیسه‌های قابل دفن برای تجزیه از فرایندهای بی‌هوازی یا عاری از اکسیژن استفاده می‌کنند.

کیسه خرید پارچه ای یا چند بار مصرف 

این کیسه‌ها طوری طراحی شده‌اند که قبل از دور ریختن صدها بار استفاده می‌شوند. این کیسه‌ها با از بین بردن مصرف کیسه‌های یک بار مصرف تولید زباله را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهند. در انتخاب کیسه خرید پارچه باید دقت کنید کیسه دوخت خوبی داشته باشد. دسته‌های مناسبی داشته باشد و به راحتی حمل شود.
همچنین کیسه پارچه ای خرید طوری طراحی شده‌است که پس کهنه شدن می‌توان استفاده‌های دیگری از آن کنید. مثلا می‌توانید از آن‌ها به عنوان دستمال یا دست‌خشک‌کن استفاده کنید.
از مزیت های این روش کاهش مصرف دستمال ها و حوله های کاغذی یک بار مصرف است.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *