۱۲ کتابی که باید در سال ۱۴۰۲ بخوانیم

34
زمان خواندن: ۶ دقیقه

آدمی دوست دارد تا روز به روز پیشرفتی را در خودش حتی به مقدار اندک مشاهده کنید. این اتفاق همیشه در آغاز سال جدید بیشتر خودش را نشان می‌دهد. میل به بهتر شدن در ما در آغاز هر سال جدید خودش را در ما با یک برنامه ریزی برای انجام کارهای مختلف و مفید نشان می‌دهد. این برنامه ریزی شامل زمینه‌های مختلفی برای هر فرد نسبت به فرد دیگر می‌شود. مطالعه و خواندن کتاب‌ها و آثار بزرگان یکی از زمینه‌هایی است که در بین اکثر افراد مختلف دیده می‌شود.

قبل از شروع پیشنهاد کتاب‌ها باید این را بگویم که خواندن کتاب اگرچه دغدغه بسیاری از افراد است اما به دلیل انتخاب زمان زیاد برای انجام آن اکثرا پس از مدت کوتاهی کنار گذاشته می‌شود. هدف‌هایی چون مطالعه روزی حداقل یک ساعت و یا پنجاه صفحه اگرچه هدف‌هایی جذاب می‌باشد اما پس از مدتی کنار گذاشته می‌شود. به همین خاطر شما می توانید با مطالعه ۱۵ صفحه از کتاب های معرفی شده در طول هر روز، هر ماه یک کتاب را کامل مطالعه کنید.

برای مشاهده لیست این کتاب‌ها با ما همراه باشید:

معرفی ۱۲ کتاب

۱- از حال بد به حال خوب

این کتاب نوشته دیوید برنز روان پزشک آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد اولین بار در سال ۱۹۸۹ چاپ شد. نویسنده در این کتاب سعی کرده با رویکردی با عنوان شناخت درمانی به بررسی مشکلات افراد و رفع کردن آن ها بپردازد. دیوید برنز در این کتاب در مورد این که حال خوب چیست؟ چگونه قابل دستیابی است؟ آن را در زیر ذره بین قرار داده است. لازم به ذکر است که نویسنده با روش جذاب و مهم شناخت درمانی به درمان بیماری های روحی از جمله افسردگی می پردازد، روشی که نیاز به دارو در آن مشاهده نمی شود.

کتاب از حال بد به حال خوب

۲- دیر شکوفا شدگان

در دنیایی که دستیابی سریع به موفقیت ها جایگاه ویژه ای برای شما فراهم می کند. در دنیایی که هر روز ما با بمباران هایی از موفقیت افراد دیگر در جوانی خود را بیش از پیش سرزنش می کنیم. این کتاب جایگاه ویژه ای برای صبر و دستیابی به پیشرفت در سنین مختلف قائل است. به ما نشان می دهد که اگر در ۳۰ سالگی بر قله های موفقیت و پیشرفت نایستاده ایم نشان از بی استعدادی ما نیست. بلکه این تصوری ساخته شده در دوران پسا مدرن است که تو باید در سنین جوانی به موفقیت های بزرگ رسیده باشی.

کتاب دیر شکوفا شدگان

۳-  عشق کافی نیست

احتمالا تا به حال اسم مارک منسن و یا کتاب هایش را با نام های : اوضاع خیلی خراب است ( یا همه چیز به فنا رفته)، هنر ظریف رهایی از دغدغه ها (یا هنر رندانه به … گرفتن) شنیده اید. این بار او در کتاب دیگری دست روی موضوع مهم دیگری گذاشته است: روابط موفق و رضایت بخش. و در آن به این نکته اشاره می کند که در رابطه های موفق عشق به تنهایی کافی نیست بلکه موارد مهم تر دیگری هم قرار دارد: از جمله اعتماد کردن، شخصیت طرفین و عزت نفس آن ها.

کتاب عشق کافی نیست

۴- وقتی نیچه گریست

چه چیزی بهتر از خواندن یک رمان جذاب که برداشتی خیالی است از روابط بین یوزف بروئر و نیچه . یالوم در این کتاب با هنرمندی هرچه تمام تر به بیان مشکلات روحی و وسواس در شخصیت های داستانش می پردازد و سعی در پاسخ دادن به آن‌ها دارد. یادمان نرود که اروین یالوم روانپزشک اگزیستالیست (وجود گرا) است که این رشته را در دانشگاه استنفورد پایه‌گذاری کرده است.

کتاب وقتی نیچه گریست

۵- صد سال تنهایی

شاید آمدن نام این کتاب در لیست اکثر سایت ها اتفاقی به نظر برسد اما کافی است تا با جادوی گابریل گارسیا مارکز در ادغام کردن رئالیسم و خیال آشنا شوید تا شما نیز با سایرین هم نظر شوید که با یک شاهکار طرف هستید. مارکز در این رمان، زندگی شش نسل از خانواده‌ی بوئندیا را با هنرمندی تمام به نمایش می‌گذارد.

کتاب صد سال تنهایی

۶- آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند

همیشه به ما از اهمیت درس خواندن در دوران مدرسه گفته اند، دورانی که شاگرد ممتاز بودن، کسب نمره‌ی بالاتر، موفقیت در امتحانات و… جز جدانشدنی آن به حساب می‌آمد. اما با همه‌ی این‌ها بی‌شک ما در آن دوران کمبودهای فراوانی در حس کرده‌ایم، اینکه چگونه بتوانیم هیجانات و احساساتمان را به شکل درست بروز دهیم. در مواقع ناراحتی و اضطراب چه کنیم و بسیار موارد دیگر که هیچگاه در مدارس مورد توجه قرار نگرفته‌اند. آلن دو باتن در این کتاب به پاسخ این سوالات می پردازد.

کتاب آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند

۷-  بر اُستخوان‌های مردگان

این رمان داستانی جنایی با پیرنگ‌های روانشناسانه است که توسط الگا توکارچوک لهستانی نوشته شده است. این رمان در مورد معلمی است که در دهکده‌ای در لهستان در حال زندگی کردن است. او به ستاره‌شناسی علاقه‌مند است و از حیوانات در برابر شکارچیان محافظت می‌کند تا آنکه ناگهان در خانه‌ی همسایه‌شان ناگهان جسد همسایه‌اش را پیدا می‌کنند. این اثر بعد از ترجه به انگلیسی با اقبال فراوانی روبه‌رو شد و برای نویسنده‌اش جایزه نوبل را به همراه داشت.

کتاب بر اُستخوان‌های مردگان

۸- نویز

 دنیل کانمن برنده جایزه نوبل اقتصاد و نویسنده کتاب تفکر کند و سریع در این کتاب بینشی مبتنی بر تحقیق ارائه می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه و چرا انسان‌ها در قضاوت بسیار مستعد ابتلا به نویز (اختلال) هستند – و در آخر ما می‌توانیم در مورد آن چه کاری انجام دهیم. مواردی مانند این که دو دکتر چگونه در تشخیص بیماری یک فرد دیدگاه‌های مختلف دارند، چگونه دو قاضی در مورد مجرم بودن شخصی نظری مخالف دارند و … .

کتاب نویز

۹- روزگار سخت

این کتاب جدیدترین رمان ماریو بارگاس یوسا نویسنده مشهور است که در اکتبر ۲۰۱۹ منتشر شده. یوسا در این کتاب مانند اکثر کتاب‌هایش به اتفاقات سیاسی رخ داده در آمریکای لاتین می‌پردازد. یوسا در این کتاب به مداخله‌ ایالات متحده‌ آمریکا در گواتمالا و مشکلات سر راه دولت خاکوبو آربنز در سال‌های نیمه‌ قرن بیستم پرداخته. او به عنوان رییس‌جمهور باور داشت با ترویج دموکراسی و سرمایه‌داری آمریکایی گواتمالا را به الگویی برای سایر کشورهای آمریکای لاتین تبدیل کند. رویایی که به حقیقت نپیوست.

کتاب روزگار سخت

۱۰- مدیریت توجه

بدون شک ما در عصر حواس‌پرتی زندگی می‌کنیم. انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی ما را احاطه کرده‌اند و ما زمان زیادی از اوقات روزانه خود را به این برنامه‌ها اختصاص می‌دهیم. با این حال مشکل اصلی وجود این برنامه‌ها نیست، سال‌ها قبل از اینکه این برنامه‌ها نیز وجود داشته باشند نیز ما درگیر تلویزیون و قبلتر از آن رادیو و… بوده‌ایم. نیر ایال در این کتاب به بررسی عوامل حواس‌پرتی و در ادامه به راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازد.

کتاب مدیریت توجه

۱۱- نوری که نمی‌بینیم

نوشتن این رمان تخیلی که با الهام از وقایع جنگ جهانی دوم بوده، بیش از ده  سال طول کشیده. در این اثر ما بر خلاف سایر کتاب‌های برگرفته از جنگ فقط با یک وجه از آن رو در رو نیستیم بلکه نویسنده در این اثر که با پیچیده‌گی هرچه تمام نوشته شده است رفتارهای هر دو جبهه از جنگ را به خوبی نمایش می‌دهد. و ما را با رنج‌های هر دو طیف جنگ آشنا می‌سازد.

کتاب نوری که نمی‌بینیم

۱۲- اصلاحات

اصلاحات رمانی است که به نقد زندگی مدرن می‌پردازد و از نظر منقدان یکی از بهترین آثار صد سال اخیر می‌باشد. نویسنده این کتاب به بررسی عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلات انسان در دوران مدرن و پست مدرن می‌پردازد. دورانی که ما در آن شاهد ازهم‌گسیختگی ارزش‌ها، حقایق، معناها و جسم و روان انسان هستیم.

کتاب اصلاحات

کتاب‌های معرفی شده در لیست بالا دارای نسخه‌های الکترونیکی نیز می‌باشند به همین خاطر شما می‌توانید به راحتی با نصب نرم‌افزارهای مختلف نسخه‌های الکترونیکی آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر دریافت کرده و مطالعه کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *