به سوی زندگی بهتر، با چند تا از بهترین کتاب های روانشناسی

30
زمان خواندن: ۶ دقیقه

میتوانیم از بهترین کتاب های روانشناسی برای بهتر شدن شرایط زندگی خودمان کمک بگیریم. شکی نیست که همه ما بعضی اوقات احساس ضعیف بودن، ناامیدی، کافی نبودن و… می‌کنیم. در این موقعیت باید برای بهتر شدن حال خود مهارت‌های جدید به دست بیاوریم یا مهارتهای فردی پیشین خود را قوی کنیم. با خواندن بهترین کتاب های روانشناسی یا بهترین کتاب های موفقیت می‌توانیم نتیجه سال‌ها تلاش دانشمندان را در چند ساعت بخوانیم.

 تقویت مهارت‌های فردی مثل اعتماد به نفس، امیدواری، عزت نفس، تمرکز، دوست داشتن خود، یافتن معنایی برای زندگی و… روی موفقیت ما تاثیر خارق‌العاده‌ای دارند. پس چرا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنیم؟ در این نوشته چند تا از بهترین‌های روانشناسی را معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: چه طور تغییر کنیم؟

بهترین کتاب های روانشناسی جهان

اثر مرکب

اگر می‌خواهید یک برنامه عملی منسجم داشته باشید و راهکارهای جدیدی جهت دستیابی به موفقیت بیاموزید، خواندن کتاب اثر مرکب یکی از بهترین کتاب های موفقیت را از دست ندهید. البته باید بدانید که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید. اثر مرکب کتابی از دارن هاردی است. دارن هاردی نویسنده، سخنران و ناشر سابق مجله‌ی موفقیت است. او در شانزده سال گذشته یکی از رهبران صنعت موفقیت و پیشرفت شخصی بوده‌ است و در تلاش‌های تجاری‌اش، موفقیت قابل ملاحظه‌ای به دست آورده است.

در اثر مرکب تاکید می‌شود که برای موفقیت به فرمول سخت و پیچیده‌ای نیاز نداریم؛ فقط باید نکات ساده‌ای را رعایت کنیم تا در آینده به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنیم. دارن در کتابش، توضیح می‌دهد که چگونه به جای شرط‌‌ بندی‌های بزرگ و تغییرات چشمگیر، او اهداف خود را به عادت‌های کوچک روزانه که می‌تواند پیگیری کند تبدیل می‌کند و سپس با استمرار در انجام این عادت‌ها، منتظر اثرات ترکیب شده آن می‌نشیند. بسیاری از کسانی که این کتاب را خوانده‌اند، آن را جزء بهترین کتاب های روانشناسی، خودشناسی و موفقیت می‌دانند.

بهترین کتاب های روانشناسی
اثر مرکب از بهترین کتاب های موفقیت

بخشی از کتاب:

تنها یک چیز است که در ۹۹ درصد موفق‌ها و شکست‌خورده‌ها مشترک است. همه آن‌ها از انجام کارهای تکراری متنفر هستند. تفاوت در این است که افراد موفق به هر حال این کار را انجام می‌دهند. تغییر همیشه دشوار است و به همین دلیل، مردم عادات بد را ترک نمی‌کنند و در نهایت، غمگین و ناسالم باقی خواهند ماند. چیزی که من را درمورد این حقیقت به هیجان می‌آورد، این است که اگر تغییر، آسان بود و همه این کار را به‌ سادگی انجام می‌دادند، برای من و شما خیلی سخت بود که بتوانیم متمایز شویم و فردی موفق و خارق‌العاده باشیم. عادی بودن، آسان است. خارق‌العاده بودن است که شما را از سایر مردم دنیا متمایز می‌کند.

انسان در جست ‌و جوی معنا

کتاب انسان در جست‌وجوی معنا در سال ۱۹۴۶ برای اولین بار توسط ویکتور فرانکل منتشر شد. این کتاب یکی از بهترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه است و روایت زندگی و نجات یافتن دکتر ویکتور فرانکل در اردوگاه کار اجباری رژیم نازی را شرح می‌دهد. فرانکل در این کتاب ابتدا خاطراتش از آشویتس را بازگو می‌کند و سپس تلاش‌ها و راهکارهایش برای زنده ماندن را توضیح می‌دهد.

دکتر ویکتور فرانکل دو نکته‌ی خیلی مهم را در کتاب انسان در جست‌وجوی معنی بیان می‌کند. ابتدا این‌که انسان باید تلاش کند تا در هر کار سختی که مقابلش قرار می‌گیرد، معنایی بیاید. آن معنا می‌تواند هر چیزی باشد، عشق به یک معشوق، عشق به کار کردن، عشق به خدمت و یا هر چیز دیگری که به شما امید می‌دهد.

دومین موضوعی که فرانکل در کتاب انسان در جست‌و جوی معنی بیان می‌کند، داشتن قدرت انتخاب است. دکتر فرانکل می‌گوید:«میان اتفاق و واکنش یک فضای خالی وجود دارد، در آن فضا قدرت ما برای انتخاب واکنش صحیح نهفته است. مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد یا در چه موقعیتی قرار دارید، شما همیشه می‌توانید انتخاب کنید.»

انسان در جست‎‌وجوی معنا از آن جهت که اهمیت یافتن معنا در زندگی هر فرد را نشان می‎‌دهد، می‌تواند جزء بهترین کتاب های روانشناسی باشد.

بهترین کتاب های روانشناسی
انسان در جستجوی معنا

جملاتی از کتاب:

«آنچه انسان لازم دارد، حالت سکون، تعادل و «بی تنشی» نیست، بلکه تلاش و مبارزه‌ای است برای رسیدن به هدفی شایسته که ارزش آن را دارد.»

«کسی که در زندگی خود چرایی برای زیستنداشته باشد، هر چگونه‌ای را پشت سر می‌گذارد.»

هنر رهایی از دغدغه‌ها

کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها نوشته مارک منسن است که اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. منسن با استفاده از تحقیقات ثابت شده ی علمی و همچنین شوخ طبعی منحصر به فرد خود، استدلال می کند که راهکار بهبود شرایط زندگی، نه در تبدیل دائمی تهدیدها به فرصت، بلکه در آمادگی برای مواجهه با سختی های زندگی نهفته است. این نویسنده بیان می کند که هر کسی محدودیت ها و نقص هایی دارد و قرار نیست همه در کارهایشان به موفقیت برسند. منسن راه رسیدن به اهداف را در اهمیت ندادن بیش از اندازه به همه چیز می‌بیند. او از ما می‌خواهد نگاه دقیق‌تری به خواسته‌های خودمان داشته باشیم. منسن توضیح می‎دهد که عامل تعیین‌کننده موفقیت ما میزان رنجی است که مایلیم تحمل کنیم تا به هدفمان برسیم.

بیشتر بخوانید: راهنمایی برای ساده زندگی کردن؛ چگونه اهمیت ندهیم

روش خاص منسن در بیان این نکات و آمیخته بودن آنها با زندگی شخصی منسن تاثیر ویژه‌ای روی خواننده می‌گذارد. لحن کتاب محاوره‌ای و دوستانه است و این هر مخاطبی را در هر سنی به خود جذب می‌کند. به همین دلیل این کتاب از بهترین کتاب‌ های روانشناسی خودیاری است که در ایران هم بارها ترجمه شده است.

هنر رهایی از دغدغه‌ها

بخشی از کتاب:

پیشرفت در همه چیز، بر اساس هزاران شکست کوچک شکل می گیرد و بزرگی موفقیت شما به تعداد بارهای شکست شما در آن مسیر بستگی دارد. اگر کسی در کاری بهتر از شماست، به احتمال خیلی زیاد به این خاطر است که با شکست های بیشتری مواجه شده است. و اگر کسی در کاری به اندازه ی شما خوب نیست، احتمالا به این خاطر است که با تجارب آموزنده و دردناکی که شما داشته اید، مواجه نشده است.

در باب اعتماد به نفس

در باب اعتماد به نفس اثری کوتاه ولی مهم از آلن دوباتن مبتکر و پایه‌گذار مدرسه زندگی است. آلن دوباتن در این کتاب فراتر از کتاب‌های موفقیت و خودیاری معمولی رفته و به جای ارائه راهکارهای خوش‌بینانه سعی کرده ماهیت و چیستی اعتماد به نفس را توضیح دهد. در کنار آن سعی کرده توضیح دهد چرا ما گاهی احساس کمبود اعتماد به نفس می‌کنیم و اساسا وجود احساس اعتماد به نفس به ما چه کمک‌هایی می‌کند. بنابراین این کتاب می‌تواند بین بهترین کتاب های روانشناسی در فهرست ما باشد.

هدف دوباتن از نوشتن این کتاب این است که فرد دوباره به درون خودش برگردد و خودکاوی کند و خودش راه حل منحصر به فرد خودش را پیدا کند.این کتاب راهنمایی برای یافتن ریشه‌های کمبود اعتماد به نفس و راه‌های تقویت آن در فرد است. در کتاب در باب اعتماد به نفس، این ایده مطرح شده که آنچه اعتماد به نفس نامیده می‌شود، استعدادی ذاتی و یا موهبتی الهی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از مهارت‌های آموختنی‌ست.

در باب اعتماد به نفس

جمله‌ای از کتاب:

وقتی بپذیریم که شکست امری عادی است، آنگاه این آزادی را می‌یابیم که کارهای جدید انجام دهیم و علی‌رغم دافعه‌های بسیاری که به نظرمان از بیرون بر ما تحمیل می‌گردد، ممکن است (آن کار جدید) واقعاً مؤثر واقع شود.

نظریه های شخصیت

اگر قصد داشته باشید یک کتاب روانشناسی دانشگاهی دقیق در مورد نظریه های شخصیت شناسی بخوانید که نویسنده‌ی کتاب سوگیری چندان شدیدی نسبت به یک مکتب در مقایسه با مکاتب دیگر نداشته باشد، شولتز یکی از بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت برای مطالعه است. این کتاب را نمی‌توان به عنوان کتابی عمومی برای مرور سطحی و سریع در نظر گرفت، اما برای کسانی که درس تخصصی رشته‌ی روانشناسی نخوانده‌اند و در عین حال، تمایل دارند کتابی علمی و قابل درک در این زمینه مطالعه کنند، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

نظریه‌های شخصیت را یحیی سیدمحمدی به فارسی برگردانده است.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “به سوی زندگی بهتر، با چند تا از بهترین کتاب های روانشناسی

  1. ممنون پیشنهاداتتون عالی بود…بنظرم کتاب از حال بد به حال خوب دیوید برنز هم عالیه…