خرید درمانی پر طرفدارتر از همیشه؛ خرید اینترنتی در کرونا

31
زمان خواندن: ۴ دقیقه

در روزهای عجیبی که در بیماری کرونا و قرنطینه گذراندیم، خرید اینترنتی در کرونا در میان مردم بسیار رواج پیدا کرد. با اینکه بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شدند بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین موفق شدند تا سود بسیار زیادی کسب کنند و پول خوبی به جیب بزنند. خرید اینترنتی در کرونا می‌تواند یکی از امن‌ترین راه‌ها برای امرارمعاش باشد بااین‌وجود معایبی هم دارد که بد نیست با دانستن آن‌ها آگاه‌تر خرید کنیم.

فواید خرید آنلاین در کرونا

اوایل اسفند بود که دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و مدارس تعطیل شد و به تدریج مشاغل نیز به اجبار تعطیل شدند. اول از مشاغلی مانند کافه‌ها شروع شد و بعد سایر مشاغل را نیز درگیر کرد. قرنطینه‌ای که به خیال بسیاری قرار بود تنها تا آخر تعطیلات عید ادامه داشته باشد چندماهه شد و حتی آلان برای بسیاری مردم مانند دانشجویان و دانش آموزان و بسیاری مشاغل برقرار و به پایان نرسیده است.

این روزها با افزایش آمار روزانه شیوع کرونا، رفته‌رفته سایر مشاغل مجدداً به تعطیلی کشیده و همچنین مردم دوباره به خانه ماندن تشویق می‌شوند بااین‌همه دوباره به خانه برگشتن برای بسیاری از مردم سخت است. طولانی شدن دوران قرنطینه برای بسیاری طاقت‌فرسا شده است و دیگر نمی‌توانند مانند قبل آن را جدی بگیرند و همین مسئله می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای همه ما رقم بزند.

در این شرایط بهترین کار ممکن رعایت اصول بهداشتی ساده ایست که تا حد زیادی می‌تواند شما را از خطر نجات بدهد. به‌عنوان‌مثال استفاده از ماسک یکی از این اصول است. ماسک محدودیت آزاردهنده‌ای ایجاد نمی‌کند. البته که سخت هست ولی بسیاری از کارها و رفت‌وآمدهای ضروری را برای شما آسان‌تر و بی‌خطر خواهد کرد.

یکی از چیزهایی که در اوایل شیوع کرونا رونق بسیاری گرفت خرید اینترنتی بود. خرید اینترنتی در کرونا از بسیاری جنبه‌ها موردتوجه مردم قرار گرفت. مهم‌ترین فایده‌ای که خرید آنلاین در قرنطینه داشت این بود که شما مجبور نبودید برای خرید از منزل خارج‌شده و خرید اینترنتی یکی از امن‌ترین راه‌های خرید است. اگر چیزی هم از بیرون برای شما آورده می‌شد تنها لازم بود تا آن را ضدعفونی کرده و سپس استفاده کنید و خودتان به‌هیچ‌عنوان در معرض خطر قرار نمی‌گرفتید. در همین زمان بود که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی رونق گرفته و بسیاری دیگر نیز به فکر گسترش فروش اینترنتی خود افتادند.

یکی دیگر از فواید خرید آنلاین این است که شما می‌توانید تنها با یک کلیک قیمت اجناس را در فروشگاه‌های مختلف بررسی کنید. هیچ نیازی به پیاده‌روی طولانی و یا ماندن توی رودربایستی با فروشنده نیست. هیچ فروشنده‌ای متوجه نمی‌شود که شخص شما از سایتش خرید نکرده و سایتی دیگر را ترجیح داده است. شما می‌توانید ویژگی‌های مختلف اجناس مختلف را بررسی کنید و بهترین و به‌صرفه‌ترین را آگاهانه خرید کنید. این مسئله در خصوص خرید اینترنتی در کرونا فایده بیشتری نیز داشت. زیرا بسیاری از کسب‌وکارها  تعطیل‌شده و عده بسیار زیادی در بحران شدید اقتصادی به سر می‌بردند. اهمیت خرید به‌صرفه و اقتصادی در اینجا خود را بیشتر از همیشه نشان می‌دهد و امکان این مسئله نیز در خرید اینترنتی بیشتر از خرید حضوری فراهم است.

خرید اینترنتی در کرونا

مسئله دیگری که منجر به رواج خرید اینترنتی در کرونا شد، وجهه تفریحی خرید است. مردم در قرنطینه اجباری در خانه‌های خود، دل‌خوشی‌های اندکی داشتند و یکی از این دل‌خوشی‌ها خرید آنلاین بود. هرچند که گشت زدن در سایت‌های مختلف و بررسی اجناس و تصویر آن‌ها برای عده‌ای به‌هیچ‌عنوان مانند خرید درمانی حضوری و زیر پا گذاشتن مغازه‌ها و پاساژها نبود، ولی درزمانی که همه این مغازه‌ها و پاساژها تعطیل‌اند، بهتر از هیچی است. از طرفی دیگر در خانه ماندن استفاده از اینترنت را تا حد بسیار زیادی بالاتر از قبل برد و گذراندن زمان بیشتری در فضای مجازی، قطعاً شما را با سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بیشتری مواجه می‌کند و شما را به خرید کردن ترغیب می‌کند.

این روزها سخت‌گیری‌ها دیگر به‌شدت دوران ابتدایی کرونا نیست. فروشگاه‌ها تعطیل نیستند و کافه‌ها و رستوران‌ها نیز پذیرای مشتریان هستند. ولی وضعیت به شکلی است که شما خودتان باید بیشتر مراقب خودتان باشید. شاید خرید اینترنتی در این شرایط دیگر به‌عنوان خرید درمانی جوابگو نباشد ولی هنوز جزو یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را تا حد بسیار زیادی از خطر کرونا در امان نگاه دارد. حداقلش این است که شما مجبور نیستید برای خرید مایحتاج روزانه در این گرما، با ماسک بیرون رفته و کلافه و خسته بازگردید و از آن بدتر کرونا هم گرفته باشید.

خرید اینترنتی در قرنطینه چه مضراتی می‌تواند داشته باشد؟

بد نیست که در اینجا از تله خرید اینترنتی نیز برای شما بگوییم. قبل از هر چیز تکرار کنیم که خرید اینترنتی در قرنطینه با رشد عجیبی در سرتاسر جهان روبرو شد تا حدی که بسیاری از کسب‌وکارها برای فرونپاشیدن به آن روی آوردند. همین مسئله بازار رقابت را تا سر حد ممکنه داغ می‌کند و مشتریان نیز اغلب تا جای ممکن با فروشندگان همکاری می‌کنند. در اینجا باید مراقب بسیاری نکات باشید.

نکته اول اینکه سایت‌های فروش آنلاین می‌توانند بسیار گول زننده باشند. حتی در اوایل کرونا نیز گزارش‌هایی مبنی بر کلاه‌برداری بسیاری سایت‌های معتبر به شیوه‌های ساده نیز به گوش رسیده است. به‌عنوان‌مثال سایت اجناس ناموجود را نمی‌نویسد و در صورت خرید مبلغ پرداخت‌شده را نزد خود در سبد خرید نگه می‌داشت و به‌حساب شما واریز نمی‌کرد و یا در صورت استرداد مدت طولانی‌ای پول شما را نزد خود نگه می‌داشت و در بازگرداندن آن تعلل می‌کردند. این‌ها شاید به نظر عادی برسند ولی شیوه‌های مدرنی از کلاه‌برداری و سودجویی هستند.

نکته دومی که باید مراقبش باشید تأثیر تخفیف‌ها روی ذهن شماست. به‌هیچ‌عنوان کالایی که لازم ندارید را در تخفیف به قیمت ارزان نخرید چون شما در اینجا مشمول هیچ سودی نخواهید بود و فقط ضرر کرده‌اید. ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید که در میان هزار و یک کالای به‌دردنخور که صرفاً ارزان‌تر خریدیدشان محاصره‌شده‌اید و هیچ کاری نیست که بتوانید بکنید.

نکته مهم‌تری که درباره تخفیف وجود دارد این است که قیمت قبل از تخفیف سایت را با سایر فروشگاه‌ها و سایت‌ها چک کنید و مطمئن باشید که تخفیف واقعی باشد. بسیاری از سایت‌ها قیمت قبل از تخفیف را زیادتر می‌نویسند تا خریدار حس کند که از خرید سود می‌برد درحالی‌که شاید حتی گران‌تر از قیمت اصلی خریده باشد.

کرونا بحران سخت و پیچیده‌ای است که بسیار بیشتر از حد توان بسیاری از ما طولانی شده است. بااین‌وجود بهترین کار این است که به مراقبت از خود ادامه دهیم. مراقب از خودتان که بیمار نشوید، شرایط روحی ساعدی داشته باشید و ازنظر مالی هم ضرر نکنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *