سالم‌تر بودن مثل سیب خوردن

25
خوردن سیب
زمان خواندن: ۳ دقیقه

«خوردن یک سیب در روز، پزشک را از شما دور نگه می‌­دارد.» ممکن است این ضرب‌­المثل ولزی به گوش شما خورده باشد. این میوه هم‌اکنون به  جایگاه فراوان‌­ترین و پرمصرف­‌ترین میوه­‌ی دنیا رسیده است. متخصصان تغذیه سیب را «غذای معجزه­‌آور»  می­‌نامند و این خوراکی در بین ده خوراکی مفید دنیا، رتبه اول را دارد. به مناسبت روز جهانی خوردن سیب سراغ این میوه رفته‌ایم. در این مطلب به دنبال علت­‌هایی هستیم که سیب را ان‌قدر خاص و متمایز می­‌کند.

سر درون

برای بررسی خواص و اثرات سیب، ابتدا باید مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کرد. دو گروه عمده و اثرگذار موجود در سیب، فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. فیبرها ترکیباتی هستند که توسط بدن جذب نمی‌­شوند اما اثر مهمی روی کارکرد گوارش و تغذیه ما دارند. سیب، مخصوصا پوست آن، سرشار از فیبر است.  آنتی‌­اکسیدان­‌ها نیز ترکیباتی هستند که آسیب­‌های وارد شده به سلول­‌ها را ترمیم می­‌کنند. در واقع با خوردن سیب این گروه از مواد، به کمک سیستم ایمنی می­‌شتابد و از ابتلا به بیماری‌­ها جلوگیری می‌­کنند.

فرار از چاقی

تناسب اندام، دغدغه اغلب مردم دنیاست. با صنعتی شدن جوامع و گسترش تغذیه نادرست، چاقی و بیماری­‌های ناشی از آن هم به سرعت افزایش پیدا کرده‌­اند. بیماری­‌هایی مثل دیابت، مشکلات قلبی-عروقی و کلسترول بالا.
بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که قبل از شروع غذا سیب اسلایس شده و خام استفاده می­‌کنند، زودتر احساس سیری می­‌کنند. این افراد حدود دویست کالری کمتر از گروهی که سیب نخوردند، غذا می‌­خورند.علت چیست؟ خوردن سیب به علت فیبر و آب  زیادی که این میوه دارد، احساس سیری ایجاد می‌­کند. از طرفی کالری بالایی به بدن وارد نمی­‌کند.

فراموشی بی فراموشی

اثرات خوردن سیب روی سیستم عصبی، روی دو بیماری شایع مغزی بررسی شده است. آنتی‌اکسیدان­‌های موجود، با داشتن اثر ضد التهابی و ترمیمی روی سلول­‌های مغز، پیشرفت و ابتلا به آلزایمر را کاهش می­‌دهند. بیماری شایع دیگر، پارکینسون است. طی این بیماری، سلول‌های مسئول تولید کننده دوپامین که نوعی تنظیم ­کننده مغزی است، از بین می­‌روند. کاهش تولید دوپامین باعث بروز علایمی مثل لرزش دستان، گردن و مشکلات در راه رفتن می‌شود. آنتی­‌اکسیدان‌­های موجود در سیب، در ترمیم و بهبود عملکرد این سلول­‌ها نقش دارند.

خوردن سیب و قلب و عروق

مطالعه روی ۹۲۰۸ نفر و به مدت بیست و هشت سال نشان می‌­دهد کسانی که مصرف روزانه سیب داشته­‌اند، کمتر دچار سکته قلبی شده‌­اند. مطالعه دیگری نشان می‌­دهد، حدودا هر بیست و پنج گرم سیب در روز، نه درصد خطر ابتلا به سکته را کم می‌­­کند. از دیگر بیماری‌­های شایع عروقی، رسوب کلسترول در رگ­‌هاست. دیده شده­‌است که گروهی از زنان با مصرف روزانه سیب به مدت شش ماه، بیست و سه درصد کاهش کلسترول داشته‌­اند. همچنین ، آنتی‌­اکسیدان موجود در پوست سیب، فشارخون را کاهش می‌دهد.

قاتل خاموش

دیابت نوع دو از بیماری­‌هایی است که چاقی و عدم تحرک در ایجاد آن نقش موثری دارد. مطالعه انجام شده روی گروهی از زنان نشان می­‌دهد کسانی که روزانه یک عدد سیب یا بیشتر مصرف کرده‌­اند، بیست و هشت درصد کمتر به این بیماری مبتلا شده‌­اند. فیبر موجود در این میوه، تنظیم قند خون را بهتر می­‌کند.

هیچ گلی بی­ خار نیست

موقع خوردن سیب حواستان به یک چیز جمع باشد. دانه‌­های آن. این دانه­‌ها، حاوی سیانید هستند که سمی بسیار قوی­ است و حتی مقدار زیاد این دانه­‌ها می‌­توانند کشنده باشند. نکته دیگر اینکه سیب اسیدی است. سعی کنید به عنوان میان ­وعده خالی استفاده نکنید. اسید موجود، اگر طولانی مدت در محیط دهان بماند، می‌تواند موجب آسیب به دندان­‌ها شود. بهترین حالت، استفاده قبل از غذاست.

با این همه خواص، در روز جهانی خوردن سیب زنبیل خرید خود را بردارید و به نزدیک­‌ترین میوه‌­فروشی مراجعه کنید. شاید با این کار کمتر گذرتان به داروخانه و بیمارستان بیفتد. حواستان باشد قبل استفاده خوب سیب­‌ها را بشویید. در این مورد سلیقه به خرج ندهید و سعی کنید سیب را با پوست بخورید تا از همه فیبر آن استفاده کرده باشید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *