راهنما خرید هدیه شب یلدا

22
زمان خواندن: ۵ دقیقه

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن ترین و در عین حال منحصر به فردترین مناسبت هایی است که ایرانیان آن را جشن می گیرند. در این رویداد که بلندترین شب سال به حساب می آید، در ایران باستان به آغاز فصل سرما و دشواری زندگی مربوط می شد و به همین دلیل دور هم جمع شدن فامیل و اعضای خانواده نه فقط برای دید و بازدید، بلکه برای قوت قلب دادن به یکدیگر و لذت بردن از آخرین فرصت پیش از ورود به زمستان سرد هم کاربرد داشت. در واقع دورهمی این شب نماد مقاومت در برابر طولانی ترین تاریکی سال و رسیدن به صبح روشن بوده است. به جز سنت دور هم جمع شدن، شاهنامه و حافظ خوانی، دان کردن انار، شکافتن هندوانه و مهیا کردن سفره رنگارنگ و پرمهر از جمله دیگر کارهایی است که انجام آنها در این شب سال هاست که مرسوم بوده است.

به مرور زمان و به خصوص در دوران مدرن جنبه های دیگری به این جشن افزوده شده است که یکی از آنها هدیه دادن است. در این مطلب به بررسی چگونگی خرید هدیه شب یلدا می پردازیم و بهترین گزینه ها برای تهیه کادو ارزان را در اختیار شما قرار می دهیم.

شب یلدا یا شب چله

یلدا: امروز و دیروز

شب یلدا و برپایی آیین جشن یلدا، از رسوم کهن ایرانیان بوده است و شواهد حاکی از آن است که این جشن از زمان داریوش یکم در تقویم رسمی ایرانیان یافت می شود. با این تفاسیر این مراسم حداقل ۲۵۰۰ سال سن دارد. رنگ قرمز به عنوان نماد آتش، گرما و روشنایی اهمیت خاصی در این شب پیدا کرده است و امروزه اثر آن را در اهمیت انار، هندوانه و حضور شمع در کنار سفره می توان مشاهده نمود. هدیه دادن بزرگترها به کوچکترها نیز در این زمان رواج پیدا کرده است، گرچه امروزه هدیه دادن به نوعروس خانواده جایگاه منحصر به فردی پیدا کرده است.

با پیچیده شده زندگی امروز، ملاقات همدیگر در این مراسم برای بسیاری از اعضای خانواده رویدادی است که به ندرت در طی سال تکرار می شود و به همین دلیل رد و بدل شدن کادو و هدایا به بخشی جدید اما جدایی ناپذیر از آن بدل شده است. جدا از این، این شب برای زوج های جوان هم به منزله فرصتی برای تحکیم روابط دو خانواده به حساب می آید و به همین خاطر اهمیت آن را نمی توان کتمان کرد. بسیاری از آقایان در این شب بر مهر و محبت خود به همسرانشان تأکید می کنند و به همین دلیل، بحث هدیه یلدا همیشه دارای چالش های خاص خود بوده است. همیشه این سوال مطرح بوده است که چطور می توانیم با کمترین هزینه بهترین هدیه را برای این مناسبت تهیه کنیم؟ این سوالی است که در ادامه به تفصیل به آن می پردازیم.

یلدا در کنار

بهترین هدیه شب یلدا

هدیه ارزان اما جذاب و به یاد ماندنی در این مناسبت اغلب شامل کادوهایی است که بیشتر از ارزش مادی، نمادی از ابراز احساس و علاقه میان افراد باشد. این احساس می تواند علاقه میان والدین و فرزندان یا زن و شوهر به یکدیگر باشد. بنابراین انتخاب هدیه مناسب در این حالت بستگی دارد که تا چه حد از طرف مقابل و علایق و سلیقه او اطلاع دارید و چه حسی را می خواهید از طریق کادوی خود منتقل کنید. مشخص است که اگر شناخت کافی از طرف مقابل نداشته باشید، این فرآیند می تواند به سرعت پیچیده شده و به کلاف سردرگم و گیج کننده ای بدل شود.

برای راحت کردن کار شما، تعدادی از کادوهای کم هزینه اما به یاد ماندنی برای این جشن را در ادامه آورده ایم. بسیاری از آنها را می توانید در میان محصولات مجموعه ما هم پیدا کنید. با ما همراه باشید.

کارت تبریک

بدیهی ترین و پیش پا افتاده ترین هدیه در این شب، کارت تبریک است. تم هایی مانند شاهنامه، انار، هندوانه و سفره با تمرکز بر روی رنگ قرمز جزو قسمت های اصلی چنین محصولاتی هستند. می توانید در آنها متنی به یادگار بنویسید و حتی اگر می خواهید کمی بیشتر هم در جیبتان دست کنید، می توانید هر کارت تبریک را با مقداری پول نقد یا کارت هدیه بانکی همراه کنید تا کادوی ارزان اما فوق العاده رسمی و باوقاری تهیه کرده باشید.

پارچه ترمه

ترمه یکی از نمادهای یلداست و اغلب به شکل رومیزی و سفره حضوری فعال در مراسم این شب دارد. کادو دادن محصولاتی از این دست یا حتی کیف های دستی و کیف پول با طرح ترمه می تواند گزینه ای جذاب به حساب بیاید که به خصوص برای نوعروس ها هم یادگاری خوبی به جا خواهد گذاشت. البته به خاطر میزان رسمی بودنش، شاید گزینه بهتری برای هدیه دادن بزرگترها به کوچکترهای فامیل باشد. اهمیت دیگر ترمه این است که نقش و نگارهای مخصوص به آن را می توان بر روی وسایلی هم مشاهده نمود که الزاماً پارچه ای نیستند و این موردی است که در ادامه آن را بیشتر شفاف می کنیم.

مینا کاری

ظروف میناکاری شده به هر شکلی که باشند، هدیه ای شاهانه برای این مراسم به حساب می آیند. گرچه به وضوح و در شرایط کنونی اقتصادی نمی توان آنها را هدایای ارزان قیمتی به حساب آورد، اما اگر می خواهید کسی را در این مناسبت به معنای واقعی کلمه شگفت زده و خوشحال کنید، بد نیست این گزینه را هم در نظر داشته باشید.

۴. آینه، شمعدان و جا عودی

انواع آینه، شمعدان و جا عودی در این مناسبت نماد روشنی هستند و طرفداران خاص خود را دارند، به خصوص اگر طرح و نقش و نگار خاص خود را هم داشته باشند. به خصوص جا عودی هایی که طرح هایی شبیه به ترمه یا مینا کاری روی آنها چاپ شده باشد به شدت جذابیت دارند.

۵. شمع های دکوری

شمع های معطر یا شمع های دکوری جذابیت خاص خود را دارند و هدیه ای عامه پسند به حساب می آیند. اگر رنگ یا رایحه مورد علاقه طرف مقابلتان را بدانید، این هدیه هم نشانه ای از توجه شما به جزئیات شخصیتی او خواهد بود و هم کادوی ارزان و خوش قیمتی به حساب می آید. گاهی نیاز نیست به سراغ یک کادوی پیچیده و دور از ذهن بروید و شمع های دکوری مثال بارز این امر هستند.

۶. لیوان، فنجان و ماگ

یکی از هدایای به یاد ماندنی و ماندگار که مدت مدید هم می توانند برای افراد کار کنند، انواع لیوان و ماگ با طرح های مخصوص مناسبتی است. برای مراسم هایی مانند تولد و سالگرد ازدواج هدیه دادن آنها بسیار مرسوم است و یلدا هم از این میان مستثنی نیست. اگر دودل مانده اید و نمی توانید یک تصمیم قاطع برای خرید بگیرید، این بهترین گزینه برای شماست. فقط لازم است که طرح یا نوشته محبوبتان را انتخاب کنید. 

۷. لباس

انواع البسه از شال و روسری گرفته تا پیراهن، تیشرت و مانتو می تواند کادوی مناسبی برای این مناسبت باشد. بستگی دارد چقدر می خواهید از جیبتان خرج کنید، اما تا وقتی که اندازه های طرف مقابل را بدانید لباس همواره گزینه ایده آلی به شمار می رود. البته مطمئناً در چنین وضعیتی باید حواستان به این نکته باشد که انتخاب جنس و طرح بهینه چندان هم راحت نخواهد بود، پس پیشنهاد ما این است که اگر واقعا می خواهید سنگ تمام بگذارید به سراغ این گزینه بروید.

جمع بندی

مناسبت شب یلدا

در این مطلب به معرفی هفت مورد از هدایای به نسبت کم دردسر، پرکاربرد و ماندگار پرداختیم که در شب یلدا می توانید آنها را برای فرد مورد علاقه خود تهیه کنید. بدیهی است بسته به اینکه چقدر می خواهید خرج کنید و این فرد چقدر برایتان ارزش دارد، گزینه ها هم هزینه های متفاوتی برای شما خواهند داشت به یاد داشته باشید که نیت خوب همه چیز است: مهم نیست طرف مقابل چقدر از کادوی شما رضایت داشته باشد، بلکه این مهم است که شما به یاد او بوده اید و این یاد برایتان ارزش مادی و معنوی داشته است. پس تردید نکنید و خاطره یلدای دوست داشتنی خود را برای خود و دیگران دلچسب تر کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *