چرا روز جهانی هنرمند را جشن می‌گیریم؟

31
روز جهانی هنرمند
زمان خواندن: ۳ دقیقه

روز جهانی هنرمند از افراد و تفکرات خلاقی قدردانی می‌کند که پیشینه‌ای از امروز را برای آیندگان به جا می‌گذارند که در کمتر کتاب‌های تاریخی‌ یافت می‌شود؛ مثل اندوه و لذت روح آدمی در یک قطعه موسیقی، خشم و غضب در یک عکس و یا نگاه آرام پیکره‌ای که به ابدیت چشم دوخته است در یک نقاشی.
هنر از دیرباز بخش مهمی از تجربیات و تاریخ زندگی انسان‌ها را دربرگرفته‌است. نخستین تاریخچه‌های جهان در هیچ کتابی ثبت نشده‌اند، اما در نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار موسیقی یافت می‌شوند و باعث شناخت این دنیای فراموش شده می‌شوند.
هنرمی‌تواند نمایانگر سبک‌های لباس پوشیدن در دوره‌ی خاصی از تاریخ و یا بیانگرعقاید و تفکرات گوناگون در آثار جهان باشد، که این موضوع باعث می‌شود جنبه‌های پنهان یا گم شده از گذشته را برای ما به تصویر بکشد.

تاریخچه‌ی روز جهانی هنرمند

کریس مک کلور هنرمندی کانادایی که در سبک رئالیسم رمانتیک تخصص و فعالیت داشت، روز جهانی هنرمند را نام‌گذاری کرد. نقاشی‌های او به گونه‌ای بودند که دیدگاه رمانتیک رئالیستش یا تخیلات پراحساس او از زندگی را به تصویر می‌کشیدند و همین باعث شده‌است که از تاثیرگذار‌ترین هنرمندان کانادایی شمرده شود. او این روز را به منظور شناساندن دنیای هنر خلق کرد و تمامی شیوه‌هایی که  هنرمندان به وسیله‌ی آن دیدگاه‌شان به زندگی نشان می‌دهند، گرامی داشت.

چرا این روز اهمیت ویژه‌ای دارد؟

  • این روز باعث شناخته شدن هنرمندان می‌شود؛ هنرمندان افراد خلاق و با استعدادی هستند و برخلاف این که شایسته شناخته شدن‌اند همواره ناشناس باقی می‌مانند و این روز در شناساندن آن‌ها به مردم نقش به‌سزایی دارد.
  • این روز باعث الهام بخشی به انسان می‌شود؛ و همچنین می‌تواند موجب کشف و شکوفایی علاقه یا استعداد نهفته‌ی انسان‌ها به هنر شود.
  • باعث ایجاد و تقویت خلاقیت می‌شود.

چگونه روز جهانی هنرمند را جشن بگیریم؟

اکثر جوامع، انجمن‌های هنری محلی‌ای دارند که ماهیت منحصر بفرد آن منطقه و هنرمندانش را دربرمی‌گیرد. بهترین راه جشن گرفتن روز جهانی هنرمند، حمایت از هنرمندان بومی و کمتر شناخته‌شده است.

روز جهانی هنرمند این فرصت را مهیا می‌کند که اگر در تلاش برای بهتر جلوه دادن اتاق خواب و اتاق پذیرایی خود هستید، به دنبال اثر هنری خاصی بگردید و به وسیله‌ی آن به خانه‌تان روح و حس زندگی ببخشید و زیبایی را به خانه‌ی خود هدیه کنید.

البته اگر شما نیز از جمله افراد خلاق هستید می‌توانید از آثار و صنایع دستی خودتان استفاده کنید. موزه‌ها و گالری‌های هنری هم می‌توانند محل مناسبی برای جشن گرفتن این روز باشند.

این روز موقعیت بسیار مناسبی را فراهم می‌کند تا از هنرمندان در قید حیات تجلیل شود. پس به شناخت هنرمندان شهر و کشور خود اهمیت بدهید، با آن ها دیدار کنید و در صورت امکان وعلاقه‌مند بودن آثار هنری خودتان را خلق کنید.

حمایت از هنرمندان

حمایت از هنرمندان مفهومی است که تا حد زیادی در بین مردم شنیده می شود. اما سوال اینجاست که چه کارهایی به معنای حمایت از هنرمندان است؟ زمانی که شما به جای تماشای غیرقانونی یک فیلم آن را خریداری می کنید آیا از هنرمندان حمایت کرده اید؟ برای پاسخ به این سوال نخست بد نیست که برای این سوال جوابی پیدا کنیم: اگر شما به جای خرید یک لباس از مغازه آن را از دستفروشی که مشخص است اجناس سرقتی را برای فروش گذاشته؛ خرید کنید، از تولیدکننده ها حمایت کرده اید؟ خیر. در واقع شما در دزدی شریک نشده اید و از دزدی حمایت نکرده اید. پس حمایت از هنرمندان به چه شکل انجام میپذیرد؟

آثار هنری می توانند درست مانند هر تولیدات دیگری در نظر گرفته شوند و یا به صورت متمایز. شما می توانید با در نظر داشتن خرید از هنرمندان و خرید آنچه که دوست دارید؛ یک تیر و چند نشان بزنید. مثلا می توانید با سفارش تابلو نقاشی پرتره کسی که دوستش دارید از یک هنرمند هم دوست و محبوبتان را خوشحال کنید و هم هدیه داده باشید و هم از یک هنرمند حمایت کنید. حمایت از هنرمندان اصلا و به هیچ عنوان یک خرج اضافه نیست. شما در هر صورت باید به دوست و عزیزتان هدیه می دادید، در هر صورت باید فرش بخرید و یا می خواهید تابلویی بر دیوار داشته باشید. در هنگام چنین خریدهایی گزینه خرید آثار هنری و یا حاصل دسترنج هنرمندان را نیز در ذهن جا بیندازید. این بزرگترین حمایت ممکن از هنرمندان است.

بیش از ۵۰ هنرمند مختلف در ترمه گرافیک به طراحی، نقاشی، عکاسی و… مشغول هستند. در ترمه گرافیک می توانید محصولات مورد نیاز خود مثل ماگ، موس پد، قاب موبایل، استیکر لپ تاپ و… را با طرح این هنرمندان جوان سفارش بدهید. در هر خرید شما درصد مربوط به طرح به هنرمندان پرداخت خواهد شد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *