دشمن شکارچی در آسمان؛ داستان صورت فلکی ماه آبان

31
زمان خواندن: ۵ دقیقه

صورت فلکی ماه آبان یا صورت فلکی عقرب یکی از زیباترین و جالب ترین صورت فلکی ها در آسمان شب است. این صورت فلکی در کنار صورت فلکی میزان یادآور داستان های جالبی از نیم کره شمالی و نیم کره جنوبی است. داستان هایی که به پیدایش جهان و یا حتی یک انتقام جویی ساده اشاره دارند.

صورت فلکی ماه آبان کژدم

صورت فلکی آبان از منظر ستاره شناسی

صورت فلکی ماه آبان کژدم یا عقرب، هشتمین صورت فلکی در دایره البروج است. خورشید کمتر از سایر بروج دیگر از این صورت فلکی عبور می کند. این صورت فلکی در امتداد کهکشان راه شیری و در کنار قوس آن حضور دارد و بخشی از آن را حتی با چشم غیر مسلح می توان دید. نکته جالبی که درباره این صورت فلکی وجود دارد این است که به محض حضور آن در آسمان صورت فلکی مشهور جبار یا شکارچی از آسمان ناپدید می شود. به عبارتی شما هرگز نمی توانید این دو ستاره را با یکدیگر در آسمان ببینید.

بیشتر بخوانید: داستان صورت فلکی ماه شهریور چیست؟

در گذشته این صورت فلکی و صورت فلکی میزان را در یک صورت فلکی قرار می دادند ولی حالا این دو صورت فلکی از هم جدا شده و به صورت جداگانه نام گذاری شده اند. گفته می شود که میزان چنگال های عقرب به شمار می آمدند.

یک خورشید مرده

بزرگترین ستاره صورت فلکی متولدین آبان یا صورت فلکی عقرب، ستاره قلب العقرب است. به این ستاره در زبان انگلیسی رقیب مریخ گفته می شود. ولی چرا؟

این ستاره در صورت فلکی عقرب یک ستاره غول پیکر مرده است. البته که ستاره ها هم به روش خودشان می میمیرند. حتی خورشید ستاره ای است که بخش زیادی از عمر خود را سپری کرده و به مرگ نزدیک تر می شود. ستاره ها زمانی که می میرند ابتدا به یک غول سرخ رنگ تبدیل می شوند. در واقع به همین خاطر ستاره بزرگ صورت فلکی ماه آبان قرمز رنگ است.

اگر این ستاره با یک انفجار بمیرد نور آن به اندازه ای خواهد بود که می توان آن را برای هفته ها از سطح زمین تماشا کرد. البته این ستاره غول پیکر که ۶۰۰ برابر قطر خورشید است، به خاطر فاصله ۵۰۰ سال نوری آسیبی به زمین نخواهد رساند و ۵۰۰ سال هم طول خواهد کشید تا نور این انفجار به زمین برسد. پس اگر ۵۰۰ سال پس از این انفجار غول آسا همچنان انسان بر روی زمین زندگی کند این انفجار یک آتش بازی دائمی در آسمان به نظر خواهد رسید.

صورت فلکی آبان عقرب

داستان صورت فلکی ماه آبان

همانطور که گفتیم صورت فلکی آبان با نام صورت فلکی کژدم و یا عقرب شناخته می شود. این صورت فلکی هرگز با جبار در یک آسمان قرار نمی گیرند و از این مسئله به سادگی می توان فهمید که داستان این دو شخصیت در اساطیر باید با یکدیگر مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: داستان صورت فلکی مرداد چیست؟

البته داستان صورت فلکی کژدم در نیم کره شمالی و نیم کره جنوبی کاملا متفاوت است. تا جایی که حتی این صورت فلکی برای مردمان نیم کره شمالی بد یمن و برای مردمان نیم کره پایینی بسیار خوش یمن است.

صورت فلکی متولدین آبان در شمال

داستان این صورت فلکی در نیم کره شمالی به داستان صورت فلکی جبار مرتبط است. شکارچی یا جبار شخصیتی مشهور است که حتی در کتاب ادیسه به صورت فردی نیرومند با چماق تصویر شده است. این صورت فلکی یکی از ساده ترین ها برای تشخیص در آسمان است.

 نکته جالب این است که چندی پیش یکی از ستاره های صورت فلکی جبار رو به انفجار ارزیابی شده است و شاید ما بتوانیم شاهد این انفجار که ۷۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد باشیم. این ستاره هزار برابر خورشید است.

جبار با توجه به ویژگی هایی که اساطیر یونان به او نسبت می دهند چندان شکارچی شرافتمندی نبوده است. با این وجود نیرو و توان او برای همه مثال زدنی است. مرگ او در اساطیر کمی مبهم است ولی همه آن را با نیش عقرب مرتبط می کنند. برخی می گویند او ادعا کرده که هیچ غولی در زمین نیست که نتواند شکست بدهد و آرتمیس الهه شکار خشمگین شده و عقربی را برای رویارویی و تحقیر او فرستاده است. برخی دیگر معتقدند او برای نجات جان فردی قربانی نیش عقرب شد.

ولی معتبر ترین افسانه به آرتمیس الهه شکار یونان باز می گردد. می گویند که جبار قصد ربودن آرتمیس را داشته و آرتمیس برای رهایی از این مهلکه عقرب را به سراغ جبار می فرستد و جبار با نیش عقرب از بین می رود. به همین خاطر است که به محض ورود صورت فلکی عقرب به آسمان صورت فلکی جبار فرار کرده و از آسمان محو می شود.

صورت فلکی ماه آبان برای مردمان جنوب زمین

شاید برای مردمان شمالی کره زمین صورت فلکی عقرب چندان معنای خوشی نداشته باشد و از سر یک انتقام ساده باشد ولی برای مردمان نیم کره جنوبی سرمنشاء خانه ها و زندگی است. آن ها نیش عقرب را شبیه به یک قلاب ماهی گیری در نظر می گیرند.

آن ها معتقدند که زمانی که یک جوان برای ماهی گیری رفته، ناگهان متوجه سنگینی چیزی در قلاب ماهی گیری اش می شود و به خیال آنکه ماهی غول آسایی را در چنگ گرفته آن را بیشتر می کشد. هر چه قلاب را بیشتر می کشد متوجه می شود که قطعه زمینی بزرگ با کوه ها و درختان و جانوران زیادی در حال بالا آمدن هستند. او تمام زورش را به کار گرفته و قلاب را بالا می کشد و در نهایت یک جزیره به وجود می آید.

با توجه به تعداد زیاد جزیره در نیم کره جنوبی این افسانه شکل جالبی به خود می گیرد و حتی اشاره های جالبی به پیدایش جزیره با مواد مذاب آتش فشانی نیز دارد.

صورت فلکی ماه آبان
صورت فلکی آبان

طرح آسمان شب برای متولدین آبان

اگر ماه آبان و یا روزی مخصوص در این ماه برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، به‌عنوان مثال اگر در این ماه متولدشده‌اید و یا با فردی ویژه آشنا شده‌اید و یا فرزند و عزیزی در این ماه متولدشده‌ باشد، یکی از بهترین هدیه‌ها این است که نشان بدهید این روز تا چه اندازه خاص است.

به یاد داشتن این روز منحصر به فرد با توجه به اینکه تصویر آسمان در هیچ شب و هیچ جایی تکراری نیست کار چندان سختی نیست. تنها کافی است تا نام شهر و تاریخ موردعلاقه‌تان را به ما بگویید تا به شما بگوییم که آسمان در آن روز به چه شکل بوده است. علاوه بر این می‌توانید تصویر آسمان را روی محصول انتخابی خود ثبت کرده و به‌عنوان یادگاری نگه‌دارید و یا هدیه بدهید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *