فرانک سیناترا و ده آهنگی که باید از او بشنوید

38
فرانک سیناترا
زمان خواندن: ۴ دقیقه

فرانک سیناترا اسطوره ای است که موسیقی هایش موسیقی متن دورانی طولانی‌ از جنگ جهانی دوم تا دهه ۹۰ بوده است. سیناترا تا زمان مرگش در سال ۱۹۹۸ کارش را ادامه داد و همواره یکی از سرگرم کننده های محبوب دوران بود. او هر جا که اجرا داشت جمعیت زیادی را به خود جذب می کرد. سیناترا طی ۷۰ سال گذشته با بسیاری از بخش های نمادین فرهنگ آمریکایی همراه است، اما به یاد ماندنی ترین دوران سیناترا زمانی است که به همراه دین مارتین در بند Rat Pack فعالیت داشت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به موسیقی متن سینما پارادایزو

فرانک سیناترا ، همفری بوگارت و باقی شیک پوش ها

جوانان مدرن، سبک، روحیه و موزیک دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ را زمانی کشف و دریافت کردند که فرانک سیناترا، دین مارتین، سمی دیویس، پیتر لافورد و جویی بیشاپ مظهر جذابیت بودند. در اصل الگوی بی رقیب جذابیت این دوران همفری بوگارت بود. سبک خاص پوشش شیکی که به اجراهای موسیقی سویینگ آن ها در فیلم ها و روی استیج شخصیت می داد در هنگام آوردن اسم فرانک سیناترا در ذهن مردم زنده می‌شود.

در تلاش برای رده بندی و انتخاب ۱۰ اثر برتر کارنامه هنری این خواننده و اجراگر فوق العاده با کاری بسیار گیج کننده و سخت مواجه شدم. در اصل هر آهنگی که سیناترا خوانده باشد احتمالا بهترین آهنگی است که می توان از نوع خود شنید و احتمالا کس دیگری نمی تواند آن آهنگ را به خوبی سیناترا بخواند و اجرا کند. با این وجود برخی از آهنگ‌ها آنقدر محکم به اسم سیناترا گره خورده اند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در این‌جا تعدادی از این دست آهنگ ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

موسیقی کسب و کار شماست؟ برای محصولات جذاب با طرح موسیقی کلیک کنید.

  1. “ I’ve Got You Under My Skin ”

فرانک سیناترا در ملودی این آهنگ عاشقانه از اسپین زیبایی استفاده می کند. بیخود نیست که او را “بت اول نوجوانان” می نامیدند. I’ve Got You Under My Skin برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ اجرا شد و در همان سال در فیلم Born to Dance نیز مورد استفاده قرار گرفت و نامزد جایزه بهترین ترانه سال از جشنواره اسکار شد.

  1. “ Mack the Knife ”

ملودی این آهنگ ابتدا در آلمان توسط کرت ویل نوشته شد و ترانه آن توسط برتولت برشت برای اجرای سال ۱۹۲۸ نمایشنامه اپرای سه پولی سروده شد. این ملودی توسط هنرمندان زیادی اجرا شده، اما معروف ترین اجرای آن توسط بابی دارین بوده است؛ به طوری که سیناترا که خود این ترانه را در آلبوم  L.A. Is My Lady اجرا کرده است، نسخه دارین را نسخه‌ی اصلی آهنگ می‌داند.

 

  1. “ Let it Snow ”

این آهنگ فرانک سیناترا تم موسیقایی بسیاری از دورهمی های ایام کریسمس در طی سال ها بوده است. بگذار برف ببارد رمانتیک، مناسب دورهمی و خالص است. یکی از ویژگی های این آهنگ این است که در هیچ جای ترانه آن سخنی از تعطیلات کریسمس به میان نمی آید اما آهنگ به عنوان یک آهنگ کاملا کریسمسی شناخته می شود. ملودی این آهنگ در سال ۱۹۴۵ و توسط سمی کان و جول استاین نوشته شده است.

 

  1. “ Ol’ Man River ”

در این آهنگ سیناترا ملودی آرام و غنی ای را به زیبایی هر چه تمام‌تر می‌خواند و با این کار استعداد و توانایی خود را به نمایش می‌گذارد. این ترانه یکی از دلنشین ترین ترانه های سیناترا است. موسیقی این ترانه توسط ژروم کرن نوشته شده و ترانه آن را اسکار همرشتاین در سال ۱۹۲۷ نوشته است؛ که سیناترا آن را در سال ۱۹۴۶ به بهترین نحو اجرا کرده است.

  1. “ Luck Be a Lady ”

این ترانه‌ در فیلم موزیکال Guys and Dolls توسط مارلون براندو اجرا شده است و ترانه آن در مورد قماربازی است که امیدوار است برنده شرط بندی شود تا بتواند از درآمد آن برای حفظ رابطه‌ با دختر مورد علاقه اش استفاده کند. سیناترا این آهنگ را در سال ۱۹۶۳ بازخوانی کرده است.

  1. “ Strangers in the Night ”

این ملودی در ابتدا برای ملینا مرکوری ساخته شده بود اما او اعتقاد داشت که ملودی برای صدای مردان مناسبتر است و از خواندن آن امتناع کرد، به همین دلیل ملودی به فرانک سیناترا رسید و آن را در سال ۱۹۶۶ اجرا کرد و یکی از آهنگ های معروف آن سال شد؛ و جایزه‌های بسیاری از جمله جایزه بهترین آهنگ پاپ با صدای مردان را از مراسم گرمی را دریافت کرد.

 

  1. “ Have Yourself a Merry Little Christmas ”

هیچ کالکشن موسیقی کریسمسی را نمی توان بدون این آهنگ تصور کرد. ملودی این آهنگ را هیو مارتین و رالف بلین در سال ۱۹۴۳ نوشتند. این ترانه در فیلم مرا در سنت لوییس ملاقات کن در سال ۱۹۴۴ برای اولین بار با خوانندگی جودی گارلند معرفی شد. بعد ها فرانک سیناترا این آهنگ را با ترانه ای اصلاح شده بازخوانی کرد.

  1. “ My Way ”

فرانک سیناترا

بسیاری این آهنگ را مشهورترین و شنیده شده ترین آهنگ سیناترا می‌دانند؛ که بعدها توسط الویس پرسلی هم بازخوانی شد. این آهنگ سیناترا در سال ۱۹۶۹ بین مردم مشهور شد. ملودی اصلی My Way فرانسوی است و از آهنگ فرانسوی Comme d’habitude گرفته شده است. پل آنکا ترانه انگلیسی آن را نوشته که هیچ ارتباطی با ترانه فرانسوی اش ندارد.

 

  1. “ My Kind of Town ”

این موزیک در اصل یکی از ترانه‌های فیلم موزیکال Robin and the 7 Hoods که در سال ۱۹۶۴ اکران شد، است. My Kind of Town نامزد بهترین ترانه ی سال از جشنواره اسکار شد اما جایزه را به آهنگ “Chim Chim Cher-ee” از مری پاپینس باخت.

  1. “ New York, New York ”

فرانک سیناترا

این آهنگ تم موسیقایی فیلم نیویورک نیویورک مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۷۷ است. در این فیلم این آهنگ توسط لیزا مینه لی اجرا شده است و یکی از معروفترین‌ آهنگ ها درباره ی نیویورک است. دو سال بعد سیناترا این آهنگ را برای یکی از آلبوم هایش ضبط کرد؛ و یکبار هم با مینه‌لی آن را اجرا کرده‌است.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *