ویژگی های دفتر برنامه ریزی خوب؛ موارد ساده ای که در انتخاب باید رعایت کنید!

32
زمان خواندن: ۴ دقیقه

اگر به دنبال ساخت یک دفتر برنامه ریزی عالی هستید؛ باید بدانید که ویژگی های دفتر برنامه ریزی خوب چیست؟ معیارهای زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را در سرتاسر جست و جوهایتان پیدا کنید. اما مهم این است که دفتر برنامه ریزی مناسب برای شما چیست؟ اینجا یک سری از مهم ترین معیارها برای دفتر برنامه ریزی مناسب را مرور خواهیم کرد. 

ویژگی های دفتر برنامه ریزی خوب چیست؟

دفتری که دوستش دارم

تا به حال پیش آمده که در برخورد با جلد یک دفتر به یاد خودتان بیفتید؟ انگار که این دفتر را برای شما طراحی کرده اند و برای شما خلق شده است؟ اینکه جلد دفتر برنامه ریزی شما جذاب باشد؛ یک الزام نیست. یک پیشنهاد است. اما چرا؟ 

اگر به دنبال انگیزه برای برنامه ریزی هستید؛ هیچ چیز بهتر از دفتری که دوستش دارید به شما کمک نخواهد کرد. از طرفی ما به دنبال این نیستیم که شما در هر صفحه دفتر برنامه ریزی تان نقاشی بکشید؛ به همین خاطر یک جلد مناسب می تواند فشار را کمی کمتر کند.

مجبور نیستید حتما از دفترهای آماده استفاده کنید. حتی می توانید یک دفتر با جلد ساده مقوایی را به دفتر منحصر به فرد خودتان تبدیل کنید. روش این کار را می توانید در اینجا ببینید.

نکته مهم این است که خودتان را به هیچ وجه مجبور نکنید.

ویژگی دفتر برنامه ریزی خوب

خط دار، بی خط، نقطه چین؟

اگر به مطالبی درمورد بولت ژورنال برخوردید که آن را تنها با دفترهای نقطه دار تعریف کردند؛ سریع آن مقاله را ببندید. دفترهای نقطه دار می توانند مناسب باشند اما نه همیشه و نه برای همه. به عقیده عده ای حتی دفترهای بدون خط گزینه مناسب تری هستند. 

این نکته را فراموش نکنید که هیچ بایدی در دفتر برنامه ریزی وجود ندارد. شما می توانید هر دفتری را به عنوان یک دفتر برنامه ریزی خوب انتخاب کنید. حتی دفترهای خط دار از آنجایی که کار نوشتن را ساده تر می کنند برای افراد پر مشغله گزینه بسیار مناسب تری هستند. حتی کشیدن جدول در این دفتر ها از آنجایی که یک خط افقی را خودشان کشیده اند؛ کار چندان سختی نیست. 

چند برگ؟

ترجیحا دفتر برنامه ریزی تان تعداد کاغذ بیشتری داشته باشد؛ بهتر است. تعداد کاغذ بالاتر به شما این امکان را می دهد تا هر چه بیشتر از این دفتر استفاده کنید.

دفترچه های کوچک؛ نه!

دفترهای سایز معمولی مناسب اند اما ممکن است برای حمل و نقل شما را دچار مشکل کنند. پس بهتر است به دنبال دفترهای سایز کوچکتری برای دفتر برنامه ریزی باشید. اما دفترچه های کوچک از آنجایی که دست شما را برای استفاده کافی از یک صفحه میبندند به هیچ عنوان مناسب نیستند. 

انتخاب دفتر برنامه ریزی

رنگ کاغذ، فاصله خطوط

بهتر است برای چشم هایتان از رنگ کاغذ کاهی استفاده نکنید. دفترهایی که رنگ کاغذ سفید دارند، بهتر می توانند برای شما مناسب باشند. نوشتن و خواندن در دفترهایی که کاغذ رنگی دارند کمی سخت است. به هیچ عنوان گول ظاهر خوشگل برگه ها را نخورید. 

مراقب باشید که فاصله خطوط در هر برگ کم نباشد. فاصله خطوط متوسط گزینه مناسب تری است. 

استفاده از پلنرهای آماده؛ ممنوع!

البته کلمه ممنوع کمی سنگین است. شما می توانید از پلنرهای آماده استفاده کنید اما این پلنرها قالب بندی شده اند و نمی توانند همه نیازهای شما را براورده کنند. اگر صرفا به دنبال چک لیست، هبیت ترکر یا انواع نیازهای خاص هستید؛ از این دفترها استفاده کنید. اما برای یک دفتر برنامه ریزی چند جانبه، بهترین کار این است که خودتان آن را بسازید.\

آفتابه لگن هفت دست؛ شام و ناهار هیچی!

وقتی عکس های نمونه ساخت دفتر برنامه ریزی خوب را میبینید متوجه می شوید که چقدر یک دفتر می تواند خوشگل باشد! اما این همه چیز نیست. در واقع شما به یک دفتر برنامه ریزی برای رسیدن به کارها و اهدافتان نیاز دارید و قصد ساخت یک اثر هنری ندارید!

پس تا می توانید حواشی را حذف کنید. اینکه نمی توانید درست نقاشی کنید و از ۷ رنگ روان نویس استفاده کنید و ۱۲ ماژیک هایلایت داشته باشید؛ ابدا اشکالی ندارد. مهم برنامه ریزی است. شما تنها به یک دفتر و یک خودکار و یک عزم جزم نیاز دارید و نه بیشتر. پس قید حواشی را بزنید و فقط برنامه ریزی کنید و به آن عمل کنید. 

اگر خوشگل کردن دفتربرنامه ریزی به شما انگیزه می دهد؛ البته! چرا که نه! از مداد رنگی ۳۶ رنگتان استفاده کنید. ولی اگر این کار زمانگیر است و رنگامیزی هر روزه دفتر حوصله می خواهد و ممکن است باعث شود انجامش ندهید؛ پس بی خیالش شوید! برنامه ریزی کردن را آنقدر سخت نکنید که خودش به برنامه ریزی برای رسیدگی نیاز داشته باشد!

دفتر ترمه گرافیک

اگر به دنبال طرح جلد جذاب هستید؛ خیالتان راحت. در این دفترها می توانید به دنبال هزار و یک نمونه جذاب باشید و به طور قطع سلیقه تان را پیدا خواهید کرد. حتی می توانید دفتر دلخواهتان را طراحی کنید و جلدی که دوست دارید را چاپ کنید. 

دفتر سایز متوسط ترمه گرافیک با توجه به نوشته ها برای برنامه ریزی مناسب تر است. جلد این دفترها ام دی اف نازک بوده و به هیچ عنوان خراب نمی شود و صد برگ است و کاغذهای سفید دارد. 

اما اگر به دنبال دفترهای بدون خط هستید می توانید به دفترهای طراحی سر بزنید و اگر هم به دنبال دفترهای نقطه چین دارید؛ متاسفانه این گزینه مناسب شما نیست. 

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *