لباس‌هایتان را به سادگی نقاشی کنید؛ آموزش نقاشی روی لباس

77
زمان خواندن: ۶ دقیقه

آموزش نقاشی روی لباس و پارچه اغلب برای بخشیدن رنگ و طرحی تازه به لباس های ساده شما استفاده می شود. شما می توانید با تکنیک های نقاشی روی پارچه اصولی ساده هستند که با دقت و توجه به آن ها می توانید زیباترین طرح ها را خودتان بر روی لباستان رقم بزنید.

آموزش نقاشی روی لباس
آموزش نقاشی روی لباس

مواد لازم برای نقاشی روی لباس و یا پارچه

  • رنگ پارچه یا اکرلیک: رنگ پارچه بلافاصله قابل استفاده است ولی اگر قصد دارید تا با رنگ اکرلیک لباس هایتان را رنگ کنید، تبریک می گوییم. راه اقتصادی و مناسبی را انتخاب کرده اید. تنها فراموش نکنید تا به اندازه یک سوم رنگ چسب بیندر یا دی ام پنج به رنگ اکرلیک خود اضافه کنید.
  • قلم مو: شما می توانید از قلم مو های مختلفی برای این کار استفاده کنید. فراموش نکنید که قلم مو را هر بار پس از استفاده از رنگ اکرلیک سریع بشویید و خشک کنید، چون این رنگ ها پس از خشک شدن به سادگی پاک نمی شوند و قلم موی شما را خراب می کنند. به جای قلم مو می توانید از انواع اسفنج ها و یا حتی دستمال کاغذی برای شروع آموزش نقاشی روی پارچه کمک بگیرید.
  • گیره لباس و چهارچوب: شما باید لباس و یا پارچه ای که قصد رنگامیزی شان را دارید، در جایی محکم کنید تا زمینه مناسبی برای نقاشی داشته باشید. برای این کار می توانید یک تخته شاسی برداشته و لباس را با گیره لباس به دور تا دور آن محکم کنید. حتی می توانید لباس را روی میز گذاشته و دور تا دور آن را اشیاء سنگینی بگذارید تا به راحتی تکان نخورد. دست شما برای هر کاری باز است، فقط مراقب باشید تا لباس را به حد کافی بکشید و یک زمینه صاف برای نقاشی داشته باشید.
  • شابلون: اگر تازه نقاشی را شروع کرده اید و دوست دارید تا آرام آرام پیش بروید یا می خواهید یک طرح تکرار شونده را روی پارچه تکرار کنید می توانید از شابلون های آماده استفاده کنید و یا حتی یکی بسازید. برای ساختن شابلون طرح مورد نظر را روی یک مقوای محکم بکشید و با کاتر ببرید. می توانید از قیچی هم استفاده کنید و بعد بخش های باز شده را چسب بزنید. به جای مقوا از طلق و یا کاغذ هم می توانید استفاده کنید.
  • سنجاق ته گرد: برای محکم کردن شابلون به لباس شما
  • اکلیل و اورینت: برای جذاب کردن طرح ها البته اگر دوست دارید.
  • اتو
آموزش نقاشی روی پارچه
آموزش نقاشی روی پارچه

آموزش نقاشی روی پارچه به ساده ترین شکل ممکن

تنها چیزی که باید برای نقاشی روی پارچه داشته باشید؛ رنگ هایی است که روی پارچه خشک می شوند و با شست و شو از بین نمی روند. رنگ پارچه و اکرلیک دقیقا همان چیزهایی هستند که شما لازم دارید.

رنگ اکرلیک برای نقاشی روی پارچه و لباس های شما گزینه مناسبی است. این رنگ حلال در آب است ولی زمانی که خشک شد با آب پاک نمی شود. شما می توانید خیلی ساده از این رنگ استفاده کنید. رنگامیزی با رنگ اکرلیک چندان با گواش متفاوت نیست. صرفا کمی غلیظ تر است و خیلی سریع تر خشک می شود. پس باید برای نقاشی روی پارچه با رنگ اکرلیک تا حد ممکن ظریف و سریع باشید. پس رنگ ها را آماده کنید تا به سراغ آموزش نقاشی روی پارچه برویم:

بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی مینیمال

مرحله اول؛ بوم نقاشی را حاضر کنید!

قبل از هر چیز از انتخاب لباس و یا پارچه نازک پرهیز کنید بهترین نوع پارچه برای کار با رنگ اکریلیک پارچه های سنگین مانند پنبه ای، پلی استر و جین است. لباس های قابل شست و شو را برای اینکار انتخاب کنید و حتما قبل از کار آن ها را بشویید تا از شر پرزها در هنگام نقاشی خلاص شوید. فراموش نکنید که این شست و شو باید بدون هیچ ماده نرم کننده و ضد چروکی انجام شود.

شما درست مانند یک نقاش هستید. بوم شما لباس یا پارچه شماست. پس باید آن را در موقعیتی بگذارید که راحت ترین شیوه دسترسی را داشته باشد. باید به نحوی لباس یا پارچه را برای نقاشی روی لباس محکم کنید. می توانید از یک قاب خالی برای این کار کمک بگیرد و لباس را به چهار طرف محکم بکشید و یا از تخته شاسی و یا هر تخته دیگری کمک بگیرید. تنها چیزی که اهمیت دارد صاف بودن زمینه نقاشی شماست.

زیر هر لایه لباس یک محافظ بگذارید تا اگر رنگ شما پس داد لایه دیگری از لباس را درگیر نکند.

مرحله دوم؛ طرحتان را با مداد بکشید

اگر نقاشی تان خوب نیست می توانید از شابلون به عنوان یک انتخاب مطمئن استفاده کنید. شابلون را با سنجاق به لباس محکم کنید چون تکان خوردن شابلون طرح شما را کاملا بهم میریزد. سپس داخل شابلون را با قلم مو یا اسفنج رنگ کنید.

ولی اگر دوست دارید خودتان نقاشی بکشید بد نیست تا ابتدا طرح را با مداد روی لباس بکشید و مطمئن شوید که در هنگام رنگامیزی داخل خطوط حرکت می کنید.

اگر هم چندان به نظم و ترتیب اهمیتی نمی دهید و دوست دارید تا فراتر از چهارچوب ها حرکت کنید این شما و این هم رنگ. می توانید با انگشت هایتان، دستمال کاغذی، اسفنج، قلم مو و یا هر چیز دیگری نقاشی روی لباس را امتحان کنید.

مرحله سوم؛ برای افرادی که زرق و برق را دوست دارند!

قبل از خشک شدن رنگ ها می توانید به آن ها اکلیل بزنید تا در حالت براق با رنگ ها خشک شوند و یا چسب دی ام پنج به آن ها حالت برجسته ای می دهد. حتی می توانید نگین های مختلفی را با چسب پارچه به لباس بچسبانید.

مرحله چهارم؛ بگذارید تا لباس خشک شود

در این مرحله از آموزش نقاشی روی لباس باید بگذارید تا لباس در یک سطح افقی برای مدتی مانند ۲۴ ساعت بماند و خشک شود. پس از اینکه لباس خشک شد اتو را بردارید و از پشت لباس یک بار آن را برای ۲۰ ثانیه اتو کنید. سپس یک پارچه یا کاغذ روی نقاشی تان گذاشته و باز برای ۲۰ ثانیه آن را اتو کنید.

تکنیک های نقاشی روی پارچه
تکنیک های نقاشی روی پارچه

مرحله پنجم؛ از هنرتان لذت ببرید!

لباس شما با طراحی هنرمندانه شما روی پارچه آماده است. به این ترتیب شما می توانید تمامی لباس هایتان را از سادگی دراورده و با هنر خودتان تزئین کنید.

تکنیک های نقاشی روی پارچه که باید در نظر داشته باشید:

  • رنگ های طراحی تان را مطابق زمینه پارچه انتخاب کنید.
  • می توانید نقاشی تان را با رنگ مشکی یا به طور کلی رنگ های تیره برای لباس روشن و رنگ روشن برای لباس های تیره دورگیری کنید.
  • برای نقاشی روی لباس های تیره به اورینت نیاز دارید. سطح پارچه را با اورینت پوشش بدهید سپس رنگ آمیزی را شروع کنید.
  • بهتر است از قلم موهای ظریف و با حوصله زیاد برای نقاط کوچک و حساس استفاده کنید.
  • امکان تصحیح خطا در نقاشی روی لباس خیلی کمتر از حد تصور است. برای همین با وسواس و اطمینان نقاشی کنید.
  • از اتو بدون بخار استفاده کنید.
  • برای انتقال رنگ می توانید از کاربن کمک بگیرید.

شما می توانید طرح مورد نظرتان را برای ما بفرستید تا آن را روی محصولاتی که دوست دارید چاپ کنیم:

می توانید به طرح های زیر جهت آموزش نقاشی روی لباس نگاه کنید و ایده بگیرید.

آموزش نقاشی روی پارچه
آموزش نقاشی روی پارچه
آموزش نقاشی روی لباس
آموزش نقاشی روی لباس
آموزش نقاشی روی لباس
آموزش نقاشی روی لباس
تکنیک های نقاشی روی پارچه
تکنیک های نقاشی روی پارچه
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *