از بدبختی‌های خانواده‌های شوربخت؛ درباره آنا کارنینا تولستوی

30
زمان خواندن: ۸ دقیقه

آنا کارنینا تولستوی با این جمله آغاز می شود: خانواده‌های خوشبخت همه به مثل همه‌اند، اما خانواده‌های شوربخت هر کدام بدبختی خاص خود را دارند. این کتاب به گفته بسیاری یکی از برترین رمان های تاریخ ادبیات جهان است. این کتاب همه چیز را درباره اشرافیت رو به سقوط روسیه به نمایش گذاشته و تا به امروز منبع الهام بسیاری از آثار ادبی و سینمایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: چگونه داستایوفسکی بخوانیم؟

خلاصه داستان آنا کارنینا تولستوی

آنا کارنینا تولستوی
آنا کارنینا تولستوی

اگر کتاب را نخوانده‌اید:

ابلونسکی به همسرش خیانت کرده است و حالا رابطه آن ها شکننده تر از هر زمانی است. تنها کسی که می تواند به بهبود رابطه آن ها کمک کند، آنا، خواهر ابولنسکی است. زنی که به نجابت مشهور است و مردان بسیاری برای از راه به در کردن او با یکدیگر شرط بندی می کنند و همگی شکست می خورند. آنا همسر کارنین و مادر پسربچه ای ۸ ساله است که او را از جانش هم بیشتر دوست دارد و این سفر نخستین باری است که او را از فرزندش جدا می کند. رابطه آنا و همسرش با وجود ۲۰ سال اختلاف سن، عاشقانه نیست اما سرشار از احترام دو طرفه است. آنا با قطار به سوی خانواده پسرش رهسپار است و همه چیز درست مانند یک روز عادی در روسه پیش می رود تا اینکه در ایستگاه آنا و مردی جوان و جذاب به نام ورونسکی با یکدیگر دیدار می کنند و ورونسکی شیفته زیبایی آنا کارنینا می شود. از این نقطه به بعد هیچ چیز دیگر در روسیه عادی نیست و داستان رخ می دهد.

اگر کتاب را خوانده‌اید:

ابولونسکی به همسرش دالی خیانت کرده و رابطه آن ها رو به نابودی است. لوین فردی اخلاقی است که عاشق خواهر دالی یعنی کیتی شده است و از ابولونسکی برای رسیدن به او کمک می خواهد ولی با توجه به رابطه رو به نابودی ابولونسکی و دالی این کمک کمی سخت تر از قبل است. آنا خواهر ابولونسکی به او پیغام می دهد که به سمت آن ها می آید و ابولنسکی می داند تنها راه چاره این مشکل آنا به عنوان زنی بالغ و اخلاق مدار و فهمیده است.

آنا در قطار با زنی آشنا می شود که پسری به نام ورونسکی دارد. آن دو درباره فرزندانشان صحبت می کنند و آنا می گوید که یک پسر ۸ ساله کوچک دارد. ورونسکی که به دنبال مادرش آمده است در ایستگاه قطار با ابولونسکی آشنا می شود و زمانی که آنا و مادر او از قطار پیاده می شوند ورونسکی شیفته زیبایی آنا می شود.

از طرفی کیتی خواهر دالی شیفته ورونسکی است و نمی تواند به پیشنهاد ازدواج لوین پاسخ مثبتی بدهد. اما ورونسکی به هیچ عنوان نمی تواند توجهش را معطوف کیتی کند. حواس او کاملا متوجه آناست و آنا به شکلی مداوم خواسته های او را پس می زند تا اینکه در دام عشق به ورونسکی گرفتار می شود.

خلاصه داستان آنا کارنینا تولستوی
خلاصه داستان آنا کارنینا تولستوی

رابطه آنا و ورونسکی هر روز در حال رشد بیشتری است و کارنین همسر آنا نیز کاملا از این مسئله آگاه شده است. او آنا را از هیچ چیز منع نمی کند جز آن که با معشوقه ش به خانه شان قدم بگذارند. آنا از کارنین می خواهد او را طلاق بدهد ولی کارنین مخالفت می کند. آنا که حالا از ورونسکی باردار است به خاطر زایمان زودرس در بستر بیماری افتاده و از کارنین تقاضای بخشش می کند و کارنین که همیشه در برابر گریه زنان ضعیف بود او را می بخشد.

آنا که بهبود یافته با ورونسکی به ایتالیا می روند تا زندگی شان را در آنجا به راحتی ادامه بدهند. هرچند که آن عشق طوفانی در یک روزمرگی ساده غرق می شود. آنا حس می کند که ورونسکی دیگر او را به آن اندازه که باید دوست ندارد و از طرفی مادر ورونسکی اصرار دارد تا پسرش با دختر پرنسس ازدواج کند. آنا از همه این اتفاقات دلگیر است. دلش برای فرزندش تنگ شده و زندگی امروزش تنها به عشق ورونسکی می ارزید که حالا دیگر آن عشق را هم حس نمی کند. زمانی که آنا به دنبال ورونسکی به ایستگاه قطار می رود ناگهان به یاد آنکه چه طور ویرانی زندگی ش از همین ایستگاه قطار آغاز شده می افتد و خودش را زیر قطار می اندازد و می کشد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های آلبر کامو که نباید از دست داد!

همسری که عاشق شد؛ درباره آنا کارنینا تولستوی

آنا کارنینا تولستوی با جمله ای زیبا و طوفانی شروع می شود و یکی از زیباترین آغازهای ادبیات جهان را رقم می زند و دنباله رمان نیز به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.

آنا گفت: تو به من نگاه می کنی و با خود می گویی آیا زنی در وضع من ممکن است خوشبخت باشد؟ چه کنم؟ا قرار به این حال شرم آور است ولی من خوشبختم و این نابخشودنی است. به افسون شده ها می مانم. مثل کسی که کابوسی دیده، خوابی که از هول آن لرزیده بعد ناگهان بیدار شده و دیده آن همه چیزهای وحشتناک وجود نداشته است. من بیدار شدم.

کتاب درباره آنا نیست ولی آنا یکی از مهم ترین شخصیت های داستان است. رمان آنا کارنینا تولستوی شخصیت های بسیاری دارد و بیش از هر چیز توصیفی است از زندگی رو به سقوط اشرافیان روسیه. هر کدام با ویژگی های اخلاقی منحصر به فردی که دارد و روحیات و خلق و خوی خاص خودشان. حتی گفته می شود که آنا کارنینا تولستوی درباره آنا و لوین است. زندگی هایی که به شکلی موازی پیش می روند و دو شخصیتی که تنها شاید دو بار به طور کل با یکدیگر برخورد می کنند. هر دو عاشق اند و عشق یکی سرانجامش زندگی است و عشق دیگر سرانجامی همراه با مرگ دارد.

شاید حتی بتوان ورونسکی و لوین را به عنوان شخصیت های مهم این داستان در نظر گرفت. یکی جذاب و ثروتمند و دلربا و البته فاقد اخلاقیات و دیگری مردی پایبند، خوش دل که فاقد جذابیت های ورونسکی است ولی انتخاب مناسب تری برای عاشق شدن است. ورونسکی دارای جذابیتی کور کننده برای کیتی و آناست و هر دوی آن ها در زمانی که شیفته او هستند از زندگی محروم اند و تنها در حباب تو خالی مجذوب ماندن زندگی می کنند. عشق به ورونسکی ته مایه ای از مرگ دارد و عشق به لوین خود زندگی است. از طرفی دیگر لوین نماد اشرافیتی است که تغییر را در جامعه دنبال می کند و به دنبال خروج از این فرم و توسعه است و این در حالی است که ورونسکی ته مانده تمام صفات اشرافیت است. جذبه ای باورنکردنی ولی تو خالی و زودگذر.

آنا کارنینا تولستوی شخصیت اصلی نیست ولی شخصیتی است که سرنوشت تراژیک اشرفیت را روایت می کند.
آنا کارنینا تولستوی شخصیت اصلی نیست ولی شخصیتی است که سرنوشت تراژیک اشرفیت را روایت می کند.

از طرفی دیگر آنا با تمامی زنان خائن ادبیات آن دوران و حتی خود کتاب آنا کارنینا تولستوی متفاوت است. او معصومانه عاشق شده است. گناهی بزرگ که در اوج معصومیت گرفتارش شده است و نمی خواهد تا به مانند سایرین با ورونسکی در گوشه ای مخفیانه زندگی کند و شوهر و خانه ش را نگه دارد. آنا عاشق شده است و کفاره این گناه را می داند و حاضر است تا بپردازد. او به دنبال دو رویی و ریا نیست زیرا برایش عشق است و نه هوس عشقبازی با پسری جذاب تر از شوهرش. او تمامی زندگی ش را قربانی این عشق می کند و زمانی که دیگر چیزی از این عشق نمانده و زندگی ش را هم به همین خاطر از دست داده بوده، از زنده بودنش دست می کشد.

جامعه به شکلی گزینشی تصمیم می گیرد پذیرای ورونسکی باشد و همچنان گزینه های بهتر برای ازدواج او را فراهم کند ولی آنا محکوم به نابودی است. حتی برادر آنا پس از خیانت به همسرش با معلم سرخانه چیزی از شان و منزلت اجتماعی ش را گم نکرد. آنا حتی نمی تواند طلاق بگیرد. تصمیم آنا گذشتن از یک زندگی برای دیگری است ولی جامعه و قوانین از او همان چیزی را می خواهند که دیگر زنان اشرافی آن دوران محکوم به انجام دادنش هستند. خیانت مخفیانه و زندگی بر لبه تیغ.

نکته جالبی که بد نیست درباره آنا کارنینا بدانید این است که بر طبق روایت ناباکوف، تولستوی پس از نوشتن این کتاب به خاطر عقاید مذهبی در اوج شهرت و موفقیت از نوشتن دست کشید. او این کار را جعل واقعیت و گناه تلقی می کرد و دیگر رمان ننوشت. اما روزی از روزگاران پیری تولستوی که در ملال زندگی غرق شده بود دست دراز می کند و کتابی را بیرون کشیده و از وسط شروع به خواندن می کند. از کتاب خوشش می آید و به آن جذب می شود. به همین خاطر نگاه می کند تا نام نویسنده را ببیند و شوکه می شود. روی جلد کتاب نوشته است آنا کارنینا نوشته لئو تولستوی.

تولستوی 47 صفحه را به روایت ماجرای تماشای اسب دوانی می پردازد و این در حالی است که در خلاصه داستان آنا کارنینا اغلب از این بخش صرف نظر می شود.
تولستوی ۴۷ صفحه را به روایت ماجرای تماشای اسب دوانی می پردازد و این در حالی است که در خلاصه داستان آنا کارنینا اغلب از این بخش صرف نظر می شود.

کدام فیلم آنا کارنینا بهتر است؟

آنا کارنینا یکی از جذاب ترین داستان هایی است که فیلم سازان و فیلم نامه نویسان مشهوری را به ساختن اقتباس سینمایی خود تشویق کرده است. داستان آنا کارنینا تولستوی حتی هنوز هم با نام های متنوع و البته اغلب همان نام عظیم آنا کارنینا در حال ساخته شدنند تا جایی که حتی سال ۲۰۱۸ نسخه سینمایی ای از زاویه دید ورونسکی منتشر شد.

اینکه کدام فیلم آنا کارنینا بهتر از دیگری است و کدام فیلم داستان را بهتر روایت می کند می تواند سوال سختی باشد و حتی تا حد زیادی سلیقه ای.

فیلم آنا کارنینا ۲۰۱۲ از سایر نمونه ها مشهور تر است. این فیلم ساخته جو رایت کارگردان غرور و تعصب است و کیرا نایتلی نقش آنا را در این فیلم بازی می کند. این فیلم صحنه ای تئاتر گونه دارد و طراحی رقص، حرکت، صحنه و لباس جذابی دارد و می تواند شما را حتی مبهوت کند. با این وجود برداشت داستانی این فیلم برای عده بسیاری دور از کتاب است. اتفاقات سریع رخ می دهد و آنا خیلی سریع عاشق ورونسکی می شود و در برابر این عشق هیچ مقاومتی از خود نشان نمی دهد. آنا در این فیلم شخصیت ویژه ای ندارد و سقوطش هم تراژیک نیست.

فیلم آنا کارنینا 2012
فیلم آنا کارنینا ۲۰۱۲

یکی از قدیمی ترین نسخه های فیلم آنا کارنینا متعلق به سال ۱۹۲۷ است. گرتا گاربو در این فیلم صامت به نام عشق نقش آنا کارنینا را بازی می کند. او مجددا در سال ۱۹۳۵ در نقش آنا کارنینا اینبار در فیلمی ناطق حاضر می شود و حتی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره منتقدین را از آن خود می کند. بسیاری معتقدند که او یکی از بهترین اجراهای کاراکتر آنا را به تصویر کشیده است.

یکی دیگر از بازیگران مشهوری که در نقش آنا کارنینا ظاهر شده است ویوین لی است. او که اغلب با نام فیلم هایی مانند اتوبوسی به نام هوس و بر باد رفته شناخته می شود، توانست چهره معصومانه آنا را در سینما قوت ببخشد.

اما یکی از بهترین نقش آفرینی های این نقش متعلق به فیلم کمتر دیده شده آنا کارنینا در سال ۱۹۹۷ است. سوفی مارسو نقش آنا را به عنوان عاشقی که بر سر دوراهی دردناکی قرار گرفته است به خوبی بازی می کند. مقاومت او در برابر این عشق به شخصیتی که تولستوی از آنا ارائه می دهد نزدیک تر است. این نسخه تنها فیلم بین المللی آنا کارنینا است که با شکست در گیشه و همچنین جلب نظر منتقدین یک پروژه شکست خورده تلقی می شود.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *