بهترین کتاب های آلبر کامو که نباید از دست داد!

46
زمان خواندن: ۵ دقیقه

آلبر کامو یکی از جریان ساز ترین نویسندگان معاصر جهان است. بهترین کتاب های آلبر کامو از جمله بهترین آثار ادبی و فلسفی جهان هستند تا جایی که او به عنوان جوان ترین برنده نوبل ادبیات و اولین برنده زاده آفریقای این جایزه می دانند. در سیر آثار او می توانید جنبه های مختلفی از ابزورد را دنبال کنید. اگر به این مباحث فلسفی علاقمندید و یا خواندن ادبیات با فلسفه را بیشتر از هر چیزی دوست دارید، به هیچ عنوان نباید خواندن بهترین کتاب های آلبر کامو را از دست بدهید.

بهترین کتاب های آلبر کامو برای خواندن کدام است؟

کتاب های آلبر کامو اغلب از خط فلسفی خاصی پیروی می کنند. رد و پای تفکر او را می توان تقریبا از نخستین آثارش دنبال کرد و شاهد یک سیر تکامل جذاب بود. اگر دوست دارید تا بهترین کتاب های آلبر کامو را بخوانید می توانید از رمان بیگانه و یا نمایشنامه سوء تفاهم شروع کنید.

بیگانه

آلبر کامو بیگانه را در ۲۷ سالگی نوشت. کتابی که شهرتش را نه تنها در ایران که در جهان حتی هنوز هم مدیون اوست. البته که کار آلبر کامو در ۲۷ سالگی پس از انتشار کتاب و شهرت به پایان نرسید. این تازه ابتدای راه بود.

رمان بیگانه آلبر کامو درباره انسانی خاص به نام مورسو است. فردی که تقریبا چرایی هیچ چیز را نمی داند و نمی تواند با هنجارها و ارزش های جامعه خود را مطابقت بدهد. ارزش ها برای او رنگ باخته اند و همین مسئله او را از تمام انسان های عادی که می شناسیم جدا می کند.

امروز مامان مُرد. شاید هم دیروز. نمی‌دانم. تلگرامی از خانه‌ی سالمندان به دستم رسید: «مادر درگذشت. مراسم تدفین فردا. با احترام.» این چیزی را نمی‌رساند. شاید هم دیروز بوده است.

این جمله به سادگی می رساند که او حتی برای حفظ اخلاقیات وانمود نمی کند. مرگ را به عنوان بخشی از زندگی پذیرفته و مناسبات مربوط به آن را چندان درک نمی کند. حتی اندوه او از این اتفاق شبیه اندوه سایرین نیست.

در جامعه ما هر مردی که در مراسم تشییع جنازه مادرش گریه نکند، با خطر محکومیت به اعدام مواجه می‌شود.

شاید انسان ها گریه کردن و نکردن را امری اختیاری قلمداد کنند و معتقد باشند که نه کسی به خاطر گریه مستحق سرزنش است و نه دیگری به خاطر گریه نکردن ولی اگر درست نگاه کنیم این مناسبات به درستی وجود ندارد. جامعه هنوز پذیرای مردانی که گریه می کنند نیست و هنوز هم انسان ها اصرار دارند علاقه شان را در مراسم ختم با بیشتر گریه کردن، بیشتر ثابت کنند.

اما در این میان مورسو نسبت به این مسائل درکی ندارد. برایش احمقانه اند. او نمی داند که آیا واقعا برای اثبات اینکه احساسات دارد و مادرش را دوست داشته، گریه کند. او نسبت به اخلاقیات، جامعه، خانواده و سایر مفاهیم و ارزش های جامعه منتقد و البته بی تفاوت است.

رمان بیگانه آلبر کامو حتی هنوز یکی از مهم ترین آثار آلبر کامو در محافل ادبی و روشنفکری است، هر چند شاید به عده بسیاری بهترین کتاب آلبر کامو نباشد ولی به طور قطع یکی از مهم ترین آثار آلبر کامو است.

بیگانه آلبر کامو
بهترین کتاب های آلبر کامو را بخوانید؛ بیگانه آلبر کامو

افسانه سیزیف

اگر به مورسو و کاراکترش در بیگانه علاقمند شدید پس در ادامه افسانه سیزیف را بخوانید و بیشتر با ابزوردیسم آشنا شوید.

کامو نخستین بار در افسانه سیزیف از کلمه ابزورد با ترجمه پوچی استفاده می کند. ابزورد به معنای گرفتار شدن در چرخه درست مانند سیزیف، که کامو قهرمان پوچی می نامدش.

سیزیف به خاطر افشایی راز خدایان مجازات شد. او باید تخته سنگی را به بالای یک کوه می برد. این سنگ هر بار سقوط می کرد و سیزیف دوباره از کوه پایین می رفت تا سنگ را بیاورد. این چرخه به شکلی ابدی ادامه پیدا می کند و سیزیف در دام آن گرفتار است. چیزی شاید شبیه زندگی روزمره همه ما. از خواب بیدار شدن، صبحانه خوردن، مدرسه، دانشگاه، سرکار، ناهار، شام، خواب و از نو بیدار شدن و تکرار همه این ها.

حالا آلبرکامو سوال مهمی را طرح می کند که آیا زندگی به رنج زیستنش می ارزد؟

شاید آلبر کامو نخستین فردی باشد که کلمه ابزورد را مطرح می کند ولی این نوشتار از مدت ها قبل در ادبیات و حتی تئاتر جریان داشت. رمان های داستایوفسکی و نمایشنامه های چخوف خود رگه هایی از این تفکر را به دوش می کشند.

نکته رهایی بخشی که درباره ابزوردیسم باید بدانید این است که پوچی به هیچ عنوان عاملی برای افسردگی نخواهد بود. زمانی که جهان و مناسباتش برای کسی خالی از معنا باشد او هیچگاه افسرده نخواهد شد زیرا افسردگی در نتیجه سرخوردگی پدید می آید و انسانی که عمیقا برای چیزی اهمیتی قائل نباشد، حتی اگر افسرده به نظر برسد، افسرده نیست. او سرخوردگی ای از چیزی نخواهد داشت چون هیچ چیز اهمیت ندارد.

اگر دوست دارید تا به صورت پایه با ابزورد آشنا شوید حتما افسانه سیزیف آلبر کامو را بخوانید.

بهترین کتاب های آلبر کامو
بهترین کتاب های آلبر کامو را بخوانید؛ افسانه سیزیف

کالیگولا

کالیگولا یکی از مهم ترین آثار آلبر کامو در ادبیات نمایشی و به طور قطع یکی از بهترین کتاب های آلبر کامو است.

داستان این نمایشنامه راوی اپراتور ظالمی است که در ۲۱ سالگی به سلطنت رسیده است. او پس از مرگ خواهر و معشوقه ش ناگهان متوجه می شود که مرگ در کمین است و زندگی برای او به شکلی کامل رنگ می بازد. به همین دلیل با قوانینی ستمگرانه بی ارزشی زندگی و نزدیکی مرگ را یادآوری کند. او خود را نمی کشد چون حتی مرگ برایش بی معنی است زمانی که می تواند در زندگی هر کاری کند، چرا باید بمیرد؟ او شاید حتی شکل تکامل نیافته ای از مورسو باشد. فردی که نمی تواند برخوردی درست در برابر پوچی جهان را انتخاب کند و چنان از این حقیقت آشفته که دست به هر چه می زند تا بی معنا تر و بی معنا تر شود.

اگر تا به اینجا آثار آلبر کامو را دنبال کرده اید و به تفکر او علاقمندید، کالیگولا می تواند ادامه جذابی برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه نویسنده شویم؟

سوء تفاهم

سوء تفاهم نیز یکی دیگر از بهترین کتاب های آلبر کامو است که در قالب نمایشنامه نوشته شده است. اگر تا به حال از نمایشنامه های آلبر کامو چیزی نخوانده اید، سوء تفاهم نمایشنامه بهتری برای شروع شماست.

این نمایشنامه درباره یک مهمان خانه دور افتاده است که یک مادر و دختر آن را اداره می کنند. آن ها رویه عجیبی در اداره این مهمان خانه دارند. آن ها مشتریان پولدار را شناسایی کرده و آن ها را به قتل می رسانند.

این نمایشنامه ساختار بسیار جذابی دارد و برای آشنایی با حال و هوای آثار آلبر کامو گزینه بسیار مناسبی است.

بهترین آثار آلبر کامو
بهترین آثار آلبر کامو برای خواندن در کرونا؛ طاعون

طاعون

اگر برای روزهای کرونایی به دنبال خواندن یک کتاب هستید، حتما طاعون آلبر کامو را بخوانید. رمان طاعون به ماجرای همه گیری بیماری طاعون در اران الجزایر و تعطیلی شهر می پردازد. از هر ده نفر یک نفر در شهر به خاطر طاعون کشته می شود و این درست مطابق همان اتفاقی است که در تاریخ رخ داده است.

راوی داستان دکتری فداکار است که با شجاعت تمام برای نجات انسان ها می جنگد.

“آنها اکنون می‌دانستند تنها چیزی که همیشه می‌توان مشتاقش بود و گاهی نیز به آن رسید، عشق به انسان است.”

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *