کمی از دنیای بهترین کتاب‌ های جنایی بگوییم

30
زمان خواندن: ۶ دقیقه

بهترین کتاب‌ های جنایی می‌توانند سرگرم کننده‌تر از هر تفریح دیگری اوقات فراغت هیجان انگیزی را به شما هدیه دهند. بهترین کتاب های کارآگاهی ، کتاب ها پلیسی، رمان های معمایی جنایی همه در دسته بهترین رمان های جنایی جای می‌گیرند.

گاهی داستانی را بدون توجه به موضوع شروع می‌کنیم و چون موضوع آن را دوست نداریم، در میانۀ داستان آن را رها می‌کنیم. اینجاست که برای از دست نرفتن زمان ارزشمندمان، ژانر کتابی که انتخاب می‌کنیم اهمیت پیدا می‌کند. ژانرها و زیرژانرهای مختلفی در دنیای فوق‌العادۀ داستان‌نویسی وجود دارد. یکی از این ژانرها، ژانر معمایی و جنایی است که طرفداران خاص خودش را دارد. تصور کنید؛ حل کردن یک معمای پیچیده، یا روبه‌رویی با یک گروه مافیایی، پیدا کردن یک قاتل زنجیره‌ای و… هیجان ویژه‌ای دارد. بیایید با چند نمونه از بهترین کتاب‌ های جنایی آشنا شویم.

پدرخوانده (The Godfather)

پدرخوانده نوشتۀ «ماریو پوزو» نویسندۀ ایتالیایی-آمریکایی است. پوزو خالق رمان‌های مافیایی است و آثار دیگری از او در همین ژانر منتشر شده است. او پدرخوانده را در سال ۱۹۶۹ در قالب یک رمان جنایی منتشر کرد. پدرخوانده مهم‌ترین و مشهورترین اثر اوست که ما‌ه‌ها عنوان پرفروش‌ترین رمان فهرست نیویورک تایمز را داشت تا جایی که نسخه سینمایی آن هم ساخته شد.

پوزو برای نوشتن فیلمنامۀ پدرخواندۀ ۱ و ۲، برندۀ دو جایزۀ اسکار شد. تماشای فیلم و خواندن کتاب هر کدام لذت خاص خود را دارند؛ اما تماشای یک فیلم اقتباسی، مکملی برای فهم بهتر تصاویر رمان و تثبیت آن‌ها در ذهن ماست. پس تماشای سه‌گانه‌ی پدرخوانده را بعد از مطالعه‌ی کتاب از دست ندهید.

کتاب پدرخوانده توسط حبیب‌الله شهبازی به فارسی ترجمه شده است. حجم کتاب ۷۴۸ صفحه است. نویسنده تلاش کرده است جنبه‌های مختلف شخصیت‌ها را که گاهی شرور هستند و گاهی قهرمان، به نمایش بگذارد. این اثر از نظر واقعی بودن داستان و ترسیم چهره‌های انسانی از اعضا و سرکردگان مافیای آمریکا اهمیت دارد و جزء بهترین کتاب‌های جنایی محسوب می‌شود.

بخشی از کتاب پدرخوانده

آمریکو بوناسرا در تمام طول زندگی‌اش در آمریکا به نظم و قانون اعتقاد داشت ولی این به نفعش نشده بود. با اینکه مغزش مملو از نفرت و رویای خرید یک اسلحه و کشتن آن دو حوان بود و فکر این کار تا جمجمه‌اش نفوذ کرده بود، به همسر هنوز گیجش رو کرد و گفت: «اون‌ها ما رو به مسخره گرفتند.» زن مکثی کرد و سپس بدون اینکه از عواقب جوابش ترسی به خود راه دهد گفت: «برای اجرای عدالت باید جلوی خان کورلئونه زانو بزنیم.»

بهترین رمان های جنایی ؛ رمان معمایی جنایی
بهترین رمان های جنایی ؛ رمان معمایی جنایی

ماجراهای شرلوک هلمز

به احتمال بسیار زیاد این اسم را پیشتر شنیده‌اید.ماجراهای شرلوک هلمز مجموعه‌ای شامل ۱۲ داستان است که توسط «سر آرتور کانن دویل» در ژانر رمان معمایی نوشته شده است. این کتاب در سال ۱۸۹۲به چاپ رسید. این داستان‌ها دربارۀ یک کارآگاه خصوصی به نام شرلوک هلمز است که در سال ۱۸۸۷ توسط کانن دویل آفریده شد. نام شرلوک برای ما آشناتر از آن است که نیازی به معرفی داشته باشد. شرلوک هلمز شناخته‌شده‌ترین شخصیت خیالی است تا حدی که بسیاری گمان می‌کنند که او یک شخصیت واقعی است. معروف بودن هلمز به خاطر قدرت استثنایی او در مشاهدۀ جزئیات و نتیجه‌گیری منطقی بر اساس آن است. همین ویژگی است که این رمان را وارد فهرست بهترین کتاب‌های جنایی و معمایی می‌کند.

شاخص‌ترین ترجمۀ فارسی از ماجراهای شرلوک، ترجمۀ کریم امامی است که در چهار جلد منتشر شده است. از ماجراهای شرلوک هلمز اقتباس‌های ادبی هم شده که از جملۀ این اقتباس‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی است. بسیاری از مردم شخصیت شرلوک هلمز را از همین مجموعه‎‌ها شناخته‌اند و شاید اصلا اطلاعی نداشته باشند که این مجموعه‌ها اقتباس از یک رمان معمایی است. خواندن این رمان کارآگاهی جذاب و مهیج را به هیچ وجه از دست ندهید.

بهترین کتاب های جنایی ؛ بهترین کتاب های کارآگاهی
بهترین کتاب های جنایی ؛ بهترین کتاب های کارآگاهی

بخشی از کتاب برق نقره‌ای

 حالا به جایی از داستان رسیده‌ام که دلم می‌خواهد هیچ نکتۀ مبهمی باقی نماند. اصولاً خواب من آن قدرها سنگین نیست و آن شب هم اضطرابی که در ذهن من بود یقینا از سنگینی خواب من کاسته بود. در حدود ساعت دو صبح من از صدایی از داخل خانه بیدار شدم. صدا پیش از آنکه من کاملاً بیدار شوم تمام شده بود ولی تاثیری در ذهن من بر جای گذاشته بود؛ انگار دریچه‌ای را به آرامی در جایی بسته باشند. همان طور که در بستر بودم گوش‌هایم را تیز کردم و گوش می‌دادم. ناگهان با کمال وحشت صدای مشخص راه رفتن آرام کسی را از اتاق مجاور شنیدم.

دختری در قطار

دختری در قطار، کتابی که خیلی زود جای خودش را بین بهترین‌ رمان‌های معمایی پیدا کرد.. رمانی معمایی جنایی از پائولا هاوکینز که در سال ۲۰۱۵ در انگلستان منتشر شد و از پرفروش‌ترین کتاب‌های این سال بود. نویسنده از همان ابتدا با اسم کتاب، مخاطب را وارد داستان معمایی خود می‌کند. هاوکینز بدون زیاده‌گویی سر اصل مطلب می‌رود. با زمان بازی می‌کند و ماجرا را از دید سه شخصیت زن کتاب روایت می‌کند. او به همین ترتیب، داستان را مهیج و مخاطب را به ادامۀ داستان مشتاق می‌کند. در این رمان با ماجرای دختری به نام ریچل روبه‌رو هستیم که به دلیل بحران روانی همسرش را از دست داده و حالا در حسرت گذشته، تعلیق امروز و ترس از فردا زندگی می‌کند. بعد از خواندن این کتاب متوجه می‌شوید چنین رمانی باید هم جزء بهترین کتاب‌های جنایی باشد. یک فیلم سینمایی با همین نام از روی این اثر موفق در سال ۲۰۱۶ عرضه شد.

دختری در قطار در ایران توسط چند مترجم به فارسی برگردانده شده است.

بهترین کتاب های جنایی ؛ رمان معمایی جنایی
بهترین کتاب های جنایی ؛ رمان معمایی جنایی

بخشی از کتاب:

قطار رد شد. صدایی از پشت سرم شنیدم و آنا را دیدم که از اتاق بیرون می‌آید. به سرعت به طرف ما دوید، وقتی کنار او رسید زانو زد و دست‌هایش را روی گلوی تام گذاشت. تام هنوز نگاه حاکی از هراس و درد را در چهره‌اش داشت. خواستم به آنا بگویم نه فایده‌ای ندارد، حالا دیگر نمی‌توانی به او کمک کنی، اما بعد فهمیدم که سعی نداشت جلوی خونریزی را بگیرد‌. می‌خواست مطمئن بشود. فنر در بطری بازکن را پیچاند و بیشتر و بیشتر در گلویش فرو برد و در تمام مدت آرام با او صحبت می‌کرد. نمی‌توانستم بشنوم که چه می‌گفت.

ماجرای اسرارآمیز در استایلز

ماجرای اسرارآمیز در استایلز اولین اثر آگاتا کریستی است که آن را در سال ۱۹۲۰ منتشر کرد. کریستی به دلیل نوشتن رمان‌های جنایی و پلیسی، به خصوص داستان‌های مربوط به هرکول پوآرو و خانم مارپل، لقب «ملکۀ جنایت» گرفته است. او مقام اول را در میان پرفروش‌ترین نویسندگان جهان دارد. بیشتر از ۳۰ فیلم سینمایی بر اساس آثار آگاتا کریستی ساخته شده است.

ماجرای مرموز در استایلز از زبان یک سرباز که برای مرخصی آمده و مدتی در عمارت استایلز مهمان است روایت می‌شود. در پی مرگ صاحب این عمارت، سرباز برای پیدا کردن قاتل، از دوست کارآگاه خود یعنی هرکول پوآرو کمک می‌گیرد. شخصیت هرکول پوآرو اولین بار در این رمان معرفی می‌شود وآن را جزء بهترین کتاب‌های جنایی و کارآگاهی قرار می‌دهد.

بهترین کتاب های جنایی ؛ بهترین رمان های کارآگاهی
بهترین کتاب های جنایی ؛ بهترین رمان های کارآگاهی

نام گل سرخ

«نام گل سرخ» یا «آنک نام گل» اولین رمان اُمبرتو اِکو نویسندۀ ایتالیایی است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. یک داستان جنایی و معمایی که در صومعه‌ای در ایتالیای سال ۱۳۲۷ میلادی رخ می‌دهد. نام گل سرخ درون‌مایه‌ای تاریخی دارد که مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. داستان از این قرار است که ویلیام، کشیش تیزهوش انگلیسی، به همراه شاگرد جوانش برای شرکت در مباحثه‌ای الهی دربارۀ عیسی مسیح به صومعه‌ای در شمال ایتالیا می‌روند. راهب بزرگ صومعه آن‌ها را از مرگ مرموز یکی از کتابداران کتابخانه آگاه می‌کند و فردای آن روز جسد راهب دیگری که مترجم یونانی بوده در کتابخانۀ صومعه پیدا می‌شود. در این زمان ویلیام و شاگردش برای یافتن علت مرگ آن‌ها به بخش کتاب‌های خطی کتابخانه راه می‌یابند… .

حجم این رمان خواندنی، حدود ۸۰۰ صفحه است و دو بار به فارسی ترجمه شده است.

بهترین کتاب های جنایی ؛ بهترین رمان های معمایی
بهترین کتاب های جنایی ؛ بهترین رمان های معمایی

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *