چه داستانی در پس صورت فلکی تیر ماه وجود دارد؟

49
زمان خواندن: ۳ دقیقه

صورت فلک تیر ماه در آسمان به‌صورت فلکی خرچنگ یا سرطان مشهور است. این صورت فلکی را در آسمان پرنور شهر به‌سادگی نمی‌توان دید. شاید حتی اگر آن را ببینید احتمالاً هیچ شباهتی میان آن و حیوان خرچنگ پیدا نمی‌کنید ولی در ذهن مردمان گذشته داستان‌های بسیار زیادی وجود داشته که هرکدام از آن‌ها را به یکی از این طرح‌ها نسبت می‌داده‌اند. در ادامه داستان افسانه‌ای صورت فلکی تیر ماه یا خرچنگ را برای شما بازگو خواهیم کرد.

صورت فلکی تیر ماه ؛ خرچنگ یا سرطان

تیر ماه همان‌طور که می‌دانید چهارمین ماه در سال خورشیدی و همچنین چهارمین صورت فلکی آسمان است. نماد این ماه در آسمان صورت فلکی خرچنگ یا سرطان است.

صورت فلکی خرچنگ ستارگان به نسبت کم نوری دارد و در آسمان کمتر از دیگر صورت فلکی‌ها پیداست ولی بااین‌وجود یکی از قدیمی‌ترین‌هاست. داستان‌های بسیار زیادی درباره این صورت فلکی تیرماه دارد. به‌عنوان‌مثال یکی از آن‌ها به یک کاردینال نمادی از آب و آرامش اشاره دارد که تمامی جانداران را به احساسات هدایت می‌کند و مهربانی و محبت را به ارمغان می‌آورد.

جالب است بدانید که صورت فلکی خرچنگ همیشه به‌عنوان خرچنگ مشهور نبوده است. در گذشته حتی در بابل و یونان به شکل یک لاک‌پشت دیده می‌شده و نمادی از ابدیت بوده است. اما شناخته‌شده‌ترین داستان و نماد صورت فلکی تیر ماه، صورت فلکی خرچنگ است که در داستان یکی از خوان‌ها قهرمان اسطوره‌ای یونان باستان، هرکول، ظاهر می‌شود.

داستان صورت فلکی خرچنگ یا سرطان؛ صورت فلکی تیر ماهی‌ها

داستان صورت فلکی تیر ماه به حسادت زنانه هرا الهه بزرگ یونان و همسر زئوس، خدای خدایان برمیگردد. ماجرا به این صورت است که هرا از عشق‌بازی زئوس با مادر هرکول خشمگین شده و قصد انتقام دارد. هرا قسم می‌خورد تا هرکول را از بین ببرد و تمامی تلاشش را می‌کند ولی همیشه در این راه شکست می‌خورد.

پس از سال‌های دراز زمانی که هرکول باید برای پاک شدن از گناهی که مرتکب شده بود دوازده خوان را پشت سر می‌گذاشت. هرا که از این فرصت خوشحال بود در یکی از خوان‌ها برای انتقام حاضر می‌شود. در این خوان هرکول باید با یک مار غول‌پیکر به نام هیدرا که ۹ سر داشت مبارزه می‌کرد. مبارزه با این مار برای هرکول بسیار دشوار بود زیرا هر بار که سری از نه سر ماه را قطع می‌کرد، سری دیگر در جای آن حاضر می‌شد. هیدرا به‌عنوان یک مار فناناپذیر شناخته می‌شد و مردم شهر را قتل‌عام می‌کرد. این مار تا جایی کشنده بود که حتی اگر کسی به او نزدیک می‌شد از نفس سمی او کشته می‌شد.

هرا خرچنگی بزرگ را برای انتقام می‌فرستد. کار این خرچنگ این بوده که در تمام مدت مبارزه پای هرکول را نیش بزند و حواس او را از مبارزه با مار پرت کرده تا شکست بخورد.

در تمامی طول مدت مبارزه تمامی حیوانات مشغول به تشویق هرکول بودند به‌جز خرچنگ که مدام پای هرکول را می‌گزید و نبرد را برایش سخت‌تر می‌کرد. سرانجام هرکول با یک ضربه این خرچنگ را از بین می‌برد. هرا که خود را در این نبرد هم شکست‌خورده می‌بیند به پاس فداکاری و زحمت‌های خرچنگ را به شکل یکی از صورت‌های فلکی که به‌صورت فلک تیر ماه مشهور است به آسمان می‌برد.

البته روایت دیگری درباره پایان این داستان وجود دارد که می‌گوید، هرکول زمانی که پوسته سخت خرچنگ را له می‌کند او را با دست به سمت آسمان پرتاب کرده و تصویر خرچنگ در آسمان ثبت می‌شود.

صورت فلکی تیر ماه در آسمان شب

اگر بخواهید درباره ادامه نبرد هرکول با مار هیدرا بدانید باید بگوییم که هرکول نتوانست به‌تنهایی این مار را شکست بدهد. درواقع کمک برادرزاده‌اش بود که او را در آن نبرد انجام داد. هر بار که هرکول سر مار را قطع می‌کرد برای اینکه این مار نتواند سر دیگری بسازد برادرزاده هرکول جای سر را داغ می‌کرد و به‌این‌ترتیب هرکول در این خوان پیروز شد. هرچند که پادشاه شهر، این پیروزی را ازآنجایی‌که به کمک دیگری انجام‌شده بود یک پیروزی واقعی ندانست.

علاوه بر این داستان، بسیاری از اقوام گذشته این صورت فلکی را شبیه یک دروازه برای گذر روح انسان‌ها به زمین تصور می‌کردند.

طرح آسمان شب برای صورت فلکی تیرماه

ماه تیر شاید برای شما معنایی ویژه داشته باشد. شاید در این ماه به دنیا آمده باشید، ازدواج‌کرده باشد یا تولد فرزندتان را جشن گرفته‌اید. شاید هم این ماه برای عزیزانتان معنای خاصی داشته باشد.

این معنا را با تصویر آسمان خاص شب در این ماه و روز مخصوص به خودتان همیشه به خاطر داشته باشید. شما می‌توانید تاریخ دقیق رویداد محبوبتان در زندگی به همراه شهر برای ما بفرستید و ما به شما خواهیم گفت که آسمان در آن زمان دقیقاً چه شکلی بوده است.

شما می‌توانید تصویر آسمان را در این روز خاص بر روی محصول منتخب خود ثبت کرده و برای خود نگه‌‌ دارید یا به عزیزانتان هدیه دهید. هیچ هدیه‌ای بهتر از یک یادگاری از شیرین‌ترین روز زندگی نیست.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *