چطور وقتی غمگینیم از کارهایمان عقب نیفتیم؟

29
وقتی غمگینیم چطور از کارها عقب نیفتیم
زمان خواندن: ۸ دقیقه

وقتی غمگینیم چه کنیم؟ چه طور ادامه بدهیم؟ اگر ادامه ندهیم غمگین تر نخواهیم بود؟ سوالی که این روزها زیاد پرسیده می شود این است که با این همه غم چطور از کارهایمان عقب نیفتیم؟ چطور سر کار برویم؟ چطور می شود غمگین بود و کاری جز ماندن در خانه و غصه خوردن انجام داد؟ مهم ترین چیز این است که اجازه ندهید غم شما را کنترل کند. انجام دادن چند کار نه چندان ساده (چون وقتی غمگین هستید انجام دادن هر کاری دشوار است) کمک می کند تا هم از کارهایتان عقب نیفتید و هم در محیط کار تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشید. اما چگونه حال بد به حال خوب تبدیل می شود؟ جواب این سوال را نیز به تدریج پس از تحت کنترل قرار دادن زندگی تان خواهید فهمید. 

وقتی غمگینیم چه کنیم؟ تبدیل حال بد به حال خوب با تغییرهای کوچک

بد نیست قبل از هر چیز درباره سیکل معیوب صحبت کنیم. سیکل معیوب چیست؟ میخواره شازده کوچولو را به خاطر دارید؟ اگر ندارید ما برای شما مرور خواهیم کرد:

تو اخترک بعدی می‌خواره‌ای می‌نشست. دیدار کوتاه بود اما شهریار کوچولو را به غم بزرگی فرو برد.
به می‌خواره که صُم‌بُکم پشت یک مشت بطری خالی و یک مشت بطری پر نشسته بود گفت: – چه کار داری می‌کنی؟
می‌خواره با لحن غم‌زده‌ای جواب داد: – مِی می‌زنم.
شهریار کوچولو پرسید: – مِی می‌زنی که چی؟
می‌خواره جواب داد: – که فراموش کنم.
شهریار کوچولو که حالا دیگر دلش برای او می‌سوخت پرسید: – چی را فراموش کنی؟
می‌خواره همان طور که سرش را می‌انداخت پایین گفت: – سر شکستگیم را.
شهریار کوچولو که دلش می‌خواست دردی از او دوا کند پرسید: – سرشکستگی از چی؟
می‌خواره جواب داد: – سرشکستگیِ می‌خواره بودنم را.
این را گفت و قال را کند و به کلی خاموش شد. و شهریار کوچولو مات و مبهوت راهش را گرفت و رفت و همان جور که می‌رفت تو دلش می‌گفت: – این آدم بزرگ‌ها راستی‌راستی چه‌قدر عجیبند!

به این میگویند سیکل معیوب. چرخه ای که ابتدای آن به انتهایش متصل شده و مدام تشدیدش می کند. دائم الخمری که مشروب می خورد تا سرشکستگی ش از دائم الخمر بودنش را فراموش کند. وقتی که غمگینیم یک سیکل معیوب درست به همین شکل تشکیل می شود. غمگینیم پس به کارهایمان نمی رسیم. حالا که به کارهایمان نرسیده ایم بیشتر غمگین می شویم. پس بیشتر به کارهایمان نمی رسیم و بیشتر غمگین تر می شویم و بیشتر به… این چرخه می تواند تا ابد ادامه داشته باشد و خودش خودش را تشدید کند و سلامت روان شما را در خطری بزرگ بیندازد. مثلث تشکیل دهنده آتش را به خاطر دارید؟ اکسیژن، ماده سوختنی، ماده شعله زا. اگر یک جز کوچک از این مثلث کم شود؛ دیگر هیچ آتشی به وجود نخواهد آمد و برای خاموش کردن آتش هم آتش نشانان تنها یکی از اجزا را کم می کنند. شما هم برای رهایی از این چرخه نابود کننده تنها کافی است یکی از این اجزا را کم کنید. یا حالتان را خوب کنید و یا به کارهایتان برسید تا نرسیدن به کارها حال شما را بدتر نکند. 

البته که سخت است. وقتی غمگینیم نمی توانیم به خوبی از پس هیچ چیز بر بیاییم ولی همین تلاش به شما کمک می کند تا کمتر غمگین باشید. شاید شما فکر می کنید بهتر است که تا خوب نشده اید و خوشحال نیستید به زندگی برنگردید اما به زندگی برگشتن حال بد را به حال خوب تبدیل خواهد کرد. در ادامه می توانید بیشتر بدانید که چه تکنیک هایی به شما در زمینه تبدیل حال بد به خوب و ادامه دادن زندگی کمک خواهند کرد. 

از خانه بیرون بزنید

اندوه دوست دارد که به ما دروغ بگوید. دروغ هایی مثل اینکه «تو زیادی ناراحتی؛ کسی دوست ندارد دوروبر تو باشد» یا «حالا که ناراحتی در خانه بمان و انرژی ات را برای کارهای فردا ذخیره کن.» وقتی غمگین هستید کار کردن یا درس خواندن در خانه شرایط را سخت تر می کند. در این شرایط معمولا ماندن در خانه به وقت تلف کردن در اینترنت یا سریال دیدن می گذرد. اولین کاری که برای شروع کارها لازم است انجام دهید این است که از خانه خارج شوید. اولین و دشوارترین قدم را بردارید و اگر دانشجو هستید یا دورکاری می کنید به یک کافه، کتابخانه یا محیط کار اشتراکی بروید.

به اندازه عملکردتان از خودتان انتظار داشته باشید

روان شما مثل سیستم عامل یک کامپیوتر عمل می کند. وقتی وضعیت روانی مناسبی داشته باشید و حالتان خوب باشد مثل یک مک آخرین مدل با تعداد اندکی برنامه ی در حال اجرا هستید. همه چیز به سرعت و دقیق انجام خواهد شد. اما وقتی غمگین و افسرده هستید درست مثل یک کامپیوتر قدیمی با چندین برنامه ی سنگین در حال اجرا عمل خواهید کرد؛ هر لحظه ممکن است هنگ کنید و مجبور شوید تمام کارها نیمه کاره رها کنید.

انتظار نا به جا از خود به غمتان دامن خواهد زد. وقتی انتظاری که از خودتان دارید با شرایط روانی و عملکردتان متناسب نباشد دچار یک چرخه باطل خواهید شد و هر روز کمتر از دیروز کار خواهید کرد.

برای اینکه انتظار درستی از خودتان داشته باشید سعی کنید برای هر روز خود اهدافی تعیین کنید. اهدافی که تعیین می کنید باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و با در نظر گرفتن زمان لازم باشد. مثلا جای اینکه بگویید فردا یک ارائه برای جلسه آخر هفته آماده می کنم، بگویید فردا از ساعت دوازده تا دوی بعد از ظهر به کتابخانه می روم و یک طرح کلی برای ارائه ی جلسه آخر هفته آماده می کنم. این کار استرس شما را کاهش می دهد و از آشفتگی جلوگیری می کند. همچنین تعیین هدف های کوچک و رسیدن به آن ها به ترشح هورمون های شادی و بهبود اوضاع روانی شما کمک می کند.

برای کارهایتان پاسخگو باشید

تعیین هدف خالی کافی نیست. سعی کنید بخشی از پایان هر روز را به پاسخگویی به خود اختصاص دهید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید از یک دوست بخواهید روزانه وضعیت برنامه ریزی و کارهایتان را از شما بپرسد. برای ایجاد انگیزه می توانید بابت انجام کارها به خودتان جایزه های کوچک بدهید و خودتان را تشویق کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ روش برای سرحال آمدن؛ راه های مقابله با بی حوصلگی 

با دوستانتان معاشرت کنید

وقتی غمگین هستیم معمولا حوصله هیچکس و هیچ چیز را نداریم. غم خود به خود ما را به سمت انزوا می کشاند. اینکه از ارتباط با دیگران پرهیز کنید ممکن است کمک کننده باشد اما ارتباط خود با دوستان و نزدیکانتان را حتما حفظ کنید. ساعتی را به معاشرت با آن ها اختصاص دهید. حتی در شرایطی که تمام سلول هایتان فریاد می زنند می خواهند در خانه و زیر پتو بمانند به یکی از دوستانتان که مطمئنید شرایط شما را درک می کند زنگ بزنید و قرار بگذارید. سینما رفتن یا حتی فیلم دیدن دو یا سه نفره در خانه یکی از دوستانتان به بهتر شدن حالتان کمک خواهد کرد.

غمگین باشید

وقتی غمگین هستید، خوشحال به نظر رسیدن در محیط کار فشار مضاعفی به شما وارد  می کند. زدن ماسک خوشحالی ممکن است شرایط را غیرقابل تحمل کند. بهترین راه این است که بپذیرید شما ناراحت هستید و نگذارید اندوه شما کنترل امور را به دست بگیرد. قطعا آخرین چیزی که هر فرد می خواهد این است که در محیط کار ضعیف یا آسیب پذیر به نظر برسد.

خودتان را مجبور نکنید که خوشحال باشید. تا زمانی که کارتان را به موقع انجام دهید خوشحال یا ناراحت بودن موجب توجه و اعتراض کسی نخواهد شد. غمگین بودنتان را از راه های مختلف می توانید مدیریت کنید. مثلا برای خودتان یک نامه بنویسید و تمام فکرهایی که باعث غمگین بودنتان می شود را فهرست کنید. یک اسباب بازی ضد استرس مثل ژل اسلایم یا  توپ ضد استرس همراه خود به سر کار ببرید. می توانید چندتایی سوزن ته گرد دم دست داشته باشید و در زمان استراحت یا ناهار با فکر کردن به موضوع یا شخصی که باعث ناراحتی شما شده سوزن ها را در توپ فرو کنید. از افکارتان خجالت نکشید. مهم این است که شما انرژی منفی و غم را با خود حمل نکنید و آن را سنگین تر نکنید. کمترین خطر این کار این است که ممکن است این انرژی منفی را بر سر آدم دیگری که مقصر نیست خالی کنید.

مراقب خودتان باشید

مطمئن شوید هر روز کاری را به خاطر خودتان انجام می دهید. با خودتان مهربان باشید و همانطور که با یک دوست آسیب دیده تان حرف می زنید و با او همدلی دارید، با خودتان حرف بزنید.

یک بسته خود مراقبتی بسازید و با خود به محل کار ببرید. این کار کیف شما را کمی سنگین می کند اما ارزشش را دارد. این بسته می تواند شامل مجله ای که دوست دارید، روغن استخدوس برای بهبود اعصاب، کرم دستی که بویش را دوست دارید، آسپرین و چند بسته چای یا نسکافه فوری، شکلات، بیسکوییت یا هر خوراکی ای که عاشقش هستید باشد.

خوب غذا بخورید

برای بیشتر آدم ها وقتی غمگین هستند غذا پختن یکی از سخت ترین کارهای دنیا می شود؛ پس سعی کنید غذاهای ساده اما خوشمزه بپزید. غذاهای محبوب بچگی تان می تواند خاطرات خوبی را به شما یادآوری کند و این کار به بهبود حالتان کمک کند. چند لقمه از مربایی که دوست دارید برای صبحانه و کوکو یا سوپ خوشمزه برای ناهار می تواند شما را از ضعف و کمبود انرژی نجات دهد. اگر اشتهایتان کور شده است، خوردن آجیل مثل پسته و بادام را در طول روز فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: شخصی سازی لوازم چرا حال ما را بهتر می کند؟

کتاب صوتی گوش دهید

گوش دادن به کتاب صوتی یا پادکست بهترین راه برای جلوگیری از مزاحمت دیگران در محیط کار است. یک کتاب انگیزشی یا یک رمان تازه منتشر شده را پخش کنید و به ذهنتان کمک کنید از محیط فاصله بگیرد. اگر دیدید این کار باعث می شود تمرکزتان را از دست بدهید، پخش را متوقف کنید اما هدفون را از روی گوش هایتان برندارید. با این کار کمتر ممکن است همکارانتان با شما حرف بزنند و حواستان را پرت کنند.

زمانتان را به بازه های مختلف تقسیم کنید

وقتی غمگین هستید انرژی کمی برای کار کردن دارید و تمام انرژی شما صرف پرداختن به موضوعاتی که شما را غمگین کرده است می شود. زمانتان را به بازه های چهل و پنج دقیقه ای تقسیم کنید. چهل پنج دقیقه را به طور اختصاصی به انجام دادن کارها و تمرکز روی آن ها اختصاص دهید. بعد از هر بازه ذهنتان را کاملا از محیط کار دور کنید. مثلا به حیاط بروید و قدم بزنید یا یک داستان کوتاه بخوانید. اگر شغلتان طوری است که تماس های تلفنی متعددی دارید در زمان بین بازه ها حتما تلفن را روی حالت پیغامگیر قرار دهید. اگر توانایی چهل و پنج دقیقه تمرکز را ندارید بازه های کوتاه تری را در نظر بگیرید.

از آدم های پرحرف دوری کنید

از ارتباط با آن دسته از همکارانتان که پرحرف هستند و صحبت کردن با آن ها انرژی زیادی از شما می گیرد دوری کنید. اگر همکار پرحرفتان می خواست موضوعی کاری را با شما درمیان بگذارد از او درخواست کنید از طریق ایمیل یا یادداشت موضوع را با شما در میان بگذارد.

پشت میز خودتان غذا بخورید

به جای حضور در غذاخوری محل کار و پیوستن به دیگران، ناهار را پشت میز کار خود بخورید. این کار شما را درگیر گفت و گو با دیگران و مواجه شدن با سوالاتی مثل «چرا ناراحتی؟» یا «بیخیال! خوشحال باش» نمی کند. خودتان را به خاطر احساساتتان تحت فشار نگذارید.

موهبت هوای تازه و آفتاب

از دفتر کار بیرون بزنید. اگر تنها ناهار خوردن به بازیابی شما کمکی نکرد برای مدت کوتاهی از محیط کار خارج شوید. هوای تازه تنفس کنید و اگر هوا آفتابی است در معرض نور خورشید قرار بگیرید. ویتامین دی به بهبود حالتان کمک می کند. کل این کار ده دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید. هوای تازه باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و به بهبود وضع اعصابتان کمک می کند.

درخواست کمک کنید

اگر احساس آشفتگی شدید می کنید از همکار مورد اعتمادتان درخواست کمک کنید. ممکن است بتوانید شیفت کاری یا پروژه ی خود را با همکارتان جا به جا کنید. سعی کنید کارهایی که در این بازه به شما واگذار می شوند را سبک نگه دارید با بتوانید آن ها را مدیریت کنید و به درستی انجام دهید.

همچنین اگر کاهشی در میزان غمگین بودنتان حس نکردید به مشاور مراجعه کنید. این کار شاید وقت گیر یا هزینه بر به نظر برسد اما هزینه های مدت طولانی غمگین بودن و افسردگی قطعا بیشتر خواهد بود.

به خودتان و دیگران هدیه بدهید

هدیه دادن و هدیه گرفتن باعث ترشح هورمون سروتونین، یکی از هورمون های شادی، می شود. به خودتان و دوستان و نزدیکانتان هدیه بدهید. این هدیه می تواند یک شاخه گل، یک کتاب حال خوب کن یا یکی از محصولات ترمه گرافیک با یک طرح خوشحال کننده و انرژی مثبت باشد. 

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *