6 روش برای سرحال شدنتان؛ روش‌هایی برای درمان بی حوصلگی

42
زمان خواندن: ۷ دقیقه

اگر تا به حال شده که هزار و یک کار برای انجام داشته باشید و دست و دلتان به هیچ کدامشان نمی رود و یا فکر می کنید که گذر زمان بسیار ملال آور است پس حتما بی حوصلگی را تجربه کرده اید. علت بی حوصلگی یک علت خاص نیست و درمان بی حوصلگی هم یک درمان خاص نیست. با این وجود همانقدر که درمان کسالت و بی حوصلگی می تواند ساده باشد، گرفتار شدن در دام آن طاقت فرساست.  

علت بی حوصلگی چیست؟

بی حوصلگی، احساس کسالت، ملال، تهی بودن یا دلمردگی؛ همه این ها در یک شاخه دسته بندی می شوند و ممکن است دلایل متفاوت و بسیار عجیبی داشته باشند. مثلا اختلال های تیروئیدی یا دیابت یا حتی کمبود ویتامین دی خیلی ساده ممکن است شما را بی حوصله کنند. اگر بی حوصلگی شما به دلایل جسمی ایجاد شده است، متاسفانه باید بگوییم که راهکارهای ما درمان بی حوصلگی قطعی ای برای شما نخواهند بود. صرفا شاید برای مدتی کوتاه شما را از این حال و هوای خموده بیرون بکشند.

ولی اگر علت بی حوصلگی شما به دلایل روانی ایجاد شده باشد، خوشبختانه این راهکارها می توانند به داد شما برسند.

خیلی ها معتقدند بی حوصلگی زمانی رخ می دهد که انسان ها انرژی بسیار زیادی برای انجام کارهای زیادی دارند اما نمی توانند آن ها را انجام بدهند و یا نمی دانند این انرژی را باید صرف چه کاری کنند. برای همین بی حوصلگی در بسیاری از مواقع بی انگیزگی نیز نامیده می شود.

علت بی حوصلگی چیست

شاید بی ربط به نظر برسد ولی پیشرفت تکنولوژی و سریع تر پیش رفتن کارها، یکی از مهم ترین دلایلی است که این روزها مردم بیشتر از قبل دچار بی حوصلگی می شوند. علت بی حوصلگی همه گیر در عصر حاضر ما عادت کردن به سرعت بالای دریافت همه چیز است. به همین دلیل براورده نشدن انتظارات در مدت زمان کوتاه می تواند علت بی حوصلگی دائمی بسیاری از افراد باشد.

برای فردی که بلیط هواپیما را در عرض دو دقیقه پیدا و خریداری کرده است انتظار یک ساعته برای پرواز در سالن های انتظار خیلی سخت تر از فردی خواهد بود که به یک آژانس هواپیمایی رفته و پس از پرس و جو درباره تک تک پروازها، ساعت، قیمت بلیط، مدل هواپیما و … بلیط خریداری کرده است. طبعا برای او این انتظار خیلی ملال آورتر از فردی است که نمی داند تنها با یک ساعت نشستن در هواپیما می تواند از یک سفر جاده ای دوازده ساعته نجات پیدا کند.

بیشتر بخوانید: چه طور وقتی غمگینیم از کارهایمان عقب نیفتیم؟

در بسیاری از اوقات بی حوصلگی به این معنا نیست که شما کاری برای انجام ندارید و یا کاری نیست که می خواهید انجام بدهید. خیلی وقت ها شرایط همه مهیاست ولی باز هم شما نمی توانید بر این حس خود غلبه کرده و به فعالیت های مورد علاقه تان بپردازید.

بی حوصلگی در قرنطینه ای که در روزهای اخیر تجربه کردیم نیز بسیار شایع بوده است. همه با یک انرژی باورنکردنی برای انجام کارهای روزمره و تلاش برای اهداف خود در خانه ها محبوس شدیم. صرف این جمله خود یکی از دلایل بی حوصلگی در قرنطینه است.

درمان بی حوصلگی و بی انگیزگی

به همان اندازه که راه های زیادی برای کسل شدن و بی حوصلگی وجود دارد؛ راه ها بسیار زیادی برای درمان کسالت و بی حوصلگی هم وجود دارند. اگر در میان راه های متنوع گیج شده اید؛ قبل از هر چیز به درون خود بروید و دلیل بی حوصلگی خود را پیدا کنید. اگر بی حوصلگی شما به خاطر غرق شدن در فضای مجازی است گوشی و لپ تاپ خود را رها کنید و به دنیای واقعی پناه ببرید. اگر در انجام کار مورد علاقه تان مانع ایجاد شده به راه های دیگر برای انجام آن فکر کنید. در ادامه می توانید با راه هایی برای درمان بی حوصلگی آشنا شوید.

واقعا دوست دارید چه کار کنید؟

خیلی از انسان ها هر روز از خواب بیدار می شود، صبحانه می خورند و به سر کاری که دوستش ندارند یا به دانشگاهی که دوستش ندارند می روند و در رشته ای که دوستش ندارند تحصیل می کنند. کنترل خیلی از این ها خیلی از اوقات دست ما نیست. ولی بد نیست کنترل اوضاع را تا حد ممکنه در دست بگیرید.

واقعا دوست دارید چه کاری انجام بدهید؟ همیشه می توانید شغل و رشته تحصیلی تان را عوض کنید. هیچ وقت به اینکه حتما دیر شده است فکر نکنید. اگر می ترسید که نقاش بشوید و از گرسنگی بمیرید و جرئت ترک شغل یا رشته تان را ندارید؛ حتما در اوقات اضافه تان برنامه ریزی کنید و اهداف واقعی تان را دنبال کنید. دنبال کردن اهدافی که از صمیم قلب دوستشان دارید یکی از مهم ترین روش ها برای درمان بی حوصلگی و بی انگیزگی است.

علاوه بر این به جای منفی بافی سعی کنید تا نقاط مثبت در کار و رشته و زندگی روزمره تان را پیدا کنید. توجه به بخش هایی که باعث لذت شما می شوند یک روش مهم برای درمان کسالت و بی حوصلگی است. اگر هم نقطه مثبتی نمی بینید پس آنجا چه می کنید؟ اگر نمی توانید چیزی را دوست داشته باشید و تحمل کنید به جای تا ابد در آن گرفتار شدن ترکش کنید.

بیشتر بخوانید: چرا شخصی سازی لوازم حال ما را بهتر می کند؟

چه راهی برای انجام آنچه دوست دارید وجود دارد؟

حالا اگر آنچه که دوست دارید را پیدا کردید وقت خوبی است تا برای انجام آن برنامه بریزید. خیلی اوقات ما می دانیم که دوست داریم چه کار کنیم اما با روش های متعدد انجام آن کار و یا حتی نشناختن حتی یک روش مناسب سردرگم شده ایم. به جای خمودگی در این سردرگمی دست به کار شوید. راحت ترین راه این است که راه های انجام کار مورد نظر خودتان را در گوگل سرچ کنید. اگر می توانید انگلیسی سرچ کنید و به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنید که چه بهتر. از مشاورها نیز می توانید کمک بگیرید ولی بهترین راه حل این است که با خودتان حداقل ۵ دقیقه در روز خلوت کنید و روش های متعددی که از طریق آن می توانید اهدافتان را دنبال کنید لیست کنید. روش محبوبتان را انتخاب کنید و اگر این مسیر جواب نداد مسیر دیگری را امتحان کنید. فراموش نکنید که حتما برای این کار برنامه دقیقی داشته باشید.

چه کارهایی را باید انجام بدهید؟

یک دفتر بردارید و کارهایی که فردا باید یا دوست دارید انجام بدهید را لیست کنید. هر کاری که دوست دارید را می توانید بنویسید. از صفحه سفید دفتر خجالت نکشید اگر زرنگ باشید و درست پنهانش کنید؛ هیچ کس قرار نیست آن را بخواند. پس می توانید هر چه دوست دارید را بنویسید. البته فراموش نکنید که واقع بین باشید. مثلا اگر دوست دارید اورست را یک زمانی فتح کنید و هنوز حتی یک تپه کوچک را فتح نکرده اید؛ فتح اورست را در برنامه فردا ننویسید. ولی فتح آن تپه کوچک را یادداشت کنید.

درمان بی حوصلگی

وقتی کارهایی که باید انجام شوند را لیست می کنیم؛ می دانیم که در روز باید به چه چیزهایی بپردازیم. دلیل بی حوصلگی خیلی وقت ها به خاطر این است که مغز ما به دروغ می گوید که کاری برای انجام دادن نیست. ما هم گمان می کنیم که کاری نیست که انجام بدهیم و حتی به زور از توی تخت بیرون می آییم. با لیست کردن کارهای روزمره مغز شما دیگر نمی تواند فریبتان بدهد. شما تمام کارهایی که باید انجام بدهید را یادداشت کرده اید.

چرا خودتان را مجبور نمی کنید؟

یک سری از اعمال به عنوان درمان بی حوصلگی وجود دارند که برای انواع نسخه ها پیچیده شده و امتحانشان را پس داده اند. اگر همین الان در دیگر انواع درمان کسالت و بی حوصلگی جست و جو کنید؛ حتما یک سری از راه حل های ثابت را خواهید دید. مثل ورزش کردن، پیاده روی، شرکت کردن در اجتماع و…

اگر خیال می کنید که تمامی این موارد را انسان های بی غمی که هرگز با بحران بی حوصلگی مواجه نشده لیست کرده اند، چندان در اشتباه نیستید. ولی باید بدانید که این راه حل ها جواب می دهند. شما هر چه بیشتر به خاطر بی حوصلگی کاری نکنید، بی حوصله تر خواهید بود و غلبه بر آن برای شما سخت تر خواهد شد. هیچ وقت برای درمان بی حوصلگی کار شما راحت تر از همین لحظه نخواهد بود. پس تمامی توانتان را به کار ببرید تا اولین قدم را بردارید. به شما قول می دهیم که قدم های بعدی به تدریج ساده تر برداشته خواهند شد.

همه کارها را لیست کنید

کارهای زیادی برای انجام دارید؟ عالی است. هیچ چیزی برای بی حوصلگی بدتر از داشتن وقت زیاد و نداشتن کاری برای انجام نیست. برخلاف تصور ما وقت زیاد می تواند به نوعی مانند یک سم شیرین عمل کند. به امتحان هایی که برای آن ها چند روز وقت داشتید فکر کنید. امتحان هایی که تنها یک روز یا حتی نصف روز مهلت داشتید را هم در نظر بگیرید. اگر شما هم از آن دسته آدم هایی هستید که با وجود چند روز زمان باز هم روز آخر همه درس را مرور می کردید پس حتما می دانید که وقت زیاد ابدا به معنای وقت مفید نیست. سعی کنید اوقات خودتان را به اوقات مفید تبدیل کنید.

هر کاری می کنید؛ فقط همان کار را انجام بدهید.

یکی از بدترین تله های بی حوصلگی همراه نبودن ذهن و عمل است. اگر سر کلاس واقعا درس گوش بدهید زمان برای شما خیلی سریع تر خواهد گذشت. به طور کلی اگر ذهن و عمل خودتان را در یک مسیر قرار بدهید بازده شما بیشتر است و از آن بهتر بی حوصله نمی شوید.

اگر هزار کار برای انجام دارید و دوست دارید به جای آن هیچ کاری نکنید، با خیال راحت هیچ کاری نکنید. اگر قرار است طی هیچ کاری نکردنتان ذهنتان سمت کارهایی که باید انجام بشوند بروند پس هیچ کاری نکردن را رها کنید و کارها را به سرانجام برسانید.

هر کاری انجام می دهید؛ تاکید می کنیم هر کاری انجام می دهید با نهایت دقت و توجه آن ها را انجام بدهید. با توجه به جزئیات است که شما قادر خواهید بود از هر چیزی لذت ببرید.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “6 روش برای سرحال شدنتان؛ روش‌هایی برای درمان بی حوصلگی

  1. زیبا بود. برای دوستانم شاره نمودم.