چگونه دفتر شکرگزاری درست کرده و زندگی خود را دگرگون کنیم؟

68
زمان خواندن: ۶ دقیقه

چگونه دفتر شکرگزاری می تواند به شما کمک کند؟ این سوالی است که بسیاری افراد با حالتی بدبینانه از خود، شما و یا حتی نویسنده این مقاله خواهند پرسید. هیچ عیبی ندارد اگر نسبت به شکرگزار بودن در اعماق دلتان خوشبین نیستید. شکرگزاری باید معجزه ش را به شما نشان بدهد. اما متاسفانه برای دیدن این معجزه شما باید قدم اول شکرگزار بودن را بردارید و این مسئله بدون باور ممکن نیست. در ادامه با ما باشید تا اینکه چطور دفتر شکرگزاری درست کنید و اصلا چرا این کار می تواند موثر باشد را با یکدیگر مرور کنیم. 

چگونه دفتر شکرگزاری می تواند به ما کمک کند؟

همینکه شما در حال خواندن این مطلب هستید؛ یعنی گام اول را برداشته اید. شما می دانید که ممکن است شکرگزاری بخشی از زندگی شما را بهبود ببخشد. اما چه طور؟ و اینکه آیا همه اینها چیزی بیشتر از یک افسانه است؟ آیا جادوی کائنات وجود دارد و واقعا شکر نعمت نعمتت افزون کند؟ 

از زاویه ذهن نگاهش کنیم

در این مقاله قرار نیست حرف های تکراری بابت جادوی کائنات که می تواند راست باشد و یا نه را مرور کنیم. اینجا قرار است درباره ذهن صحبت کنیم. جادوی کائنات می تواند وجود داشته باشد و می تواند هم وجود نداشته باشد. اما نکته ای که مهم است این است که تاثیر شکرگزاری تنها متوجه کائنات نیست. بلکه بیشتر متوجه ذهن شماست. 

چگونه دفتر شکرگزاری درست کنیم

کارفرماهای ذهن شما

کتاب جادوی فکر بزرگ؛ از دو کارفرمای ذهنی صحبت می کند. نامشان را آقای کامیاب و آقای ناکام می گذارد و خصوصیاتشان را توضیح می دهد. آقای ناکام می گوید که نمی شود. تو نمی توانی و … و در جهت مخالف آقای کامیاب به خوشبینی و توانستن معتقد است. هر دو هم کارفرماهای بسیار وظیفه شناس و کوشایی هستند. 

این را امتحان کنید. صبح را با گفتن لعنت به این زندگی و اینکه چه روز بدی است آغاز کنید. آقای ناکام دست به کار می شود و به شما کمک می کند تا زشت ترین ناکامی های دنیا را ببینید. اینکه چه جای وحشتناکی است و چگونه اصلا تا به حال زنده مانده اید!

اما صبح را با گفتن چه روز زیبایی است شروع کنید و ببینید که چه طور همه چیز در جهت بهبود نگاه شما رنگ عوض خواهد کرد. چیزهایی که در روز قبل آزارتان می داد دیگر آزاردهنده نیست و حتی شاید متوجهشان نشوید. از طرفی دیگر زندگی زیبایی هایش را به شما نشان می دهد و با انرژی بیشتری کار خواهید کرد. 

در واقع دیر یا زود باید متوجه این شوید که همه چیز در ذهن شما رخ می دهد. آدم های زیادی تحت تاثیر مشکلات شما زندگی می کنند و آیا برخورد همه یکسان است؟ نه ذهن آن ها برخورد و قدم بعدی شان را میسازد. 

جادوی شکرگزاری بر ذهن

کتاب عادت های اتمی می گوید که فردی با زنش مشکل داشت. با اینکه زنش فردی بسیار خوب و کامل بود او دیگر نمی توانست زیبایی ها و خوبی ها را در همسرش ببیند. به او توصیه می شود که هر روز آنچه که زنش انجام می دهد و خوب است و ویژگی هایی که در زنش هست و او دوستشان دارد را بنویسد. تنها یک ماه کافی است تا این دو نفر متوجه ارزشمند بودن رابطه و یکدیگر بشوند. 

چگونه دفتر شکرگزاری درست کنیم
چگونه دفتر شکرگزاری درست کنیم

ذهن آرام

زمانی که شکرگزاری می کنید و می دانید از داشتن چه چیزهایی در زندگی تان قدردان هستید؛ می توانید به آنچه که ندارید با آرامش بهتری بپردازید. شما اگر پول نداشته باشید و بابتش همیشه ناراحت و عصبی باشید؛ فراموش می کنید که سلامتی دارید تا بیشتر تلاش کنید. فراموش می کنید که دوستان و خانواده ای دارید که به شما کمک می کنند. فراموش می کنید که درس خوانده اید و مهارت هایی یاد گرفته اید. 

بیایید شبیه یک جنگ تصورش کنیم. شما پول ندارید. آیا می خواهید این مشکل حل شود؟ پس بی پولی دشمن شماست و باید با آن مبارزه کنید. حالا بد نیست که به جای نگاه به سپاهیان دشمن که شامل فقر، تورم، کارفرمای بد و خسیس!، بیکاری و… است به سپاه خودتان نگاه کنید. چه سربازانی دارید؟ بر اساس سربازانتان استراتژی بچینید و جلو بروید و دشمن را شکست بدهید. اگر سربازانتان به قدر کافی خوب نیستند هم می توانید با تقویت کردن بخش هایی مثل مهارت، سربازان بهتری را در اختیار بگیرید. 

چیزی که دارید

موقعیت فعلی شما آرزوی خیلی هاست! امان از این جمله تکراری مخصوصا زمانی که به آن باور ندارید. اما واقعیت همین است. موقعیت شما آرزوی خیلی هاست و خیلی ها حسرتش را می خورند. اما چرا؟ بیایید کشف کنیم چه دارید. با شکرگزاری با تمرکز بر روی داشته هایتان سخت تر قیدشان را خواهید زد. 

درست مثل مثال فردی که می خواست از زنش طلاق بگیرد چون فراموش کرده که چه همسر فوق العاده ای دارد؛ شما هم بدون شکرگزاری و با فراموش کردن چیزی که دارید می توانید سریع به آن پشت پا زده و خودتان را بدبخت کنید. 

امتحانش ضرر ندارد!

یک دفتر شکرگزاری در روز از شما نهایتا نیم ساعت وقت خواهد گرفت. نهایتا نیم ساعتی که شما اغلب با اینستاگرام رفتن می توانید هدرش بدهید. ما از این نیم ساعت ها در زندگی زیاد داریم! پس امتحانش کنید. اگر جوابش را پس نداد خب به روش های دیگر می رسیم و اصلا به همین زندگی ای که داریم به همین شکلی که دوستش نداریم؛ ادامه می دهیم. مگر تا به حال غیر از این کردیم؟

چطور دفتر شکرگزاری درست کنیم؟

این مقاله با نیم نگاهی به انسان های بدبین نوشته شده است چون خود نویسنده مقاله هم کم از این ندارد و تا حد خیلی زیادی حرف افراد بدبین را میفهمد. اما شما افراد بدبین خوشحالی نیستید. شما افرادی هستید که می دانید بد بین بودن به شما ضربه زده و حالا می خواهید نگاهتان را بهتر کنید. از کجا این را می دانم؟ تا اینجای مقاله آمده اید. اصلا آن را جست و جو کردید و انتخاب کردید بخوانید. افرادی که از بدبینی تغذیه می کنند و آن را به عنوان اصل زندگی و عامل موفقیتشان پذیرفته اند و مطمئنند نمی توانند تغییر کنند؛ اینجا نیستند. 

مطمئن باشید زمانی که گفته می شود به چیزهایی که دارید فکر کنید و شکر گزاری تان بابت داشتنش را یادداشت کنید؛ قطعا چیزی پیدا خواهد کرد. 

دوستی دارم که اگر به او بگویید “خدا رو شکر که سالمی” بلافاصله پاسخ می دهد نه دندان هایم خراب است کلیه م فلان است دستم درد می کند و…

اما او سالم است. او هر روز از خواب بیدار می شود. روی پاهایش می ایستد و با دست هایش برای خودش صبحانه آماده می کند و بیشتر روزها را بدون درد آغاز می کند. 

یا بگویید “تو که پول داری” بدبختی هایش را برایتان میشمارد. اما او به قدری پول دارد که به تنهایی خانه ای اجاره کند و خرج زندگی ش را بدهد. 

مثل این دوست نباشید. بابت سلامتی ای که دارید، پولی که دارید، خانواده ای که دارید، دوستانی که دارید؛ شکرگزار باشید. 

شروع به نوشتن لیست که کنید متوجه خواهید شد لیستی طولانی در پیش خواهید داشت. شما می توانید سالم باشید، هوش بالایی داشته باشید، خانواده داشته باشید، خانه داشته باشید، غذا داشته باشید، انگیزه داشته باشید، هدف داشته باشید، دوستانی داشته باشید، شغل داشته باشید و… همه این ها را در ابتدای روز بنویسید. 

تا انتهای روز کاری با دفتر شکرگزاری نداریم. می توانید هر بار که در موقعیت سختی گرفتار شدید باز هم به این دفتر مراجعه کنید. در انتهای روز مجددا به سراغش بروید و تک تک اتفاقاتی که در روز توانست به شما کمک کند؛ شکرگزار باشید و با این افکار به خواب بروید. 

چطور دفتر شکرگزاری درست کنیم
چطور شکرگزار باشیم

مراقب خطای ذهنی باشید

ممکن است یکی از روزهایی که در حال شکرگزاری بوده اید؛ اتفاق تلخی برایتان رخ بدهد. شاید حتی بدترین اتفاق زندگی تان. فراموش نکنید شکرگزاری یک چوب جادو نیست که تضمین کند شما هرگز کسی را از دست نمی دهید؛ اخراج نمی شوید، مریض نخواهید شد و… زندگی علی رغم شکرگزاری و ناشکری ما جریان خواهد داشت. اینکه شما مریض شدید هیچ ربطی به شکرگزار بودن یا نبودن شما ندارد. این ها تنها تصادف هایی هستند که در زندگی هر کسی اتفاق می افتد. 

شکرگزاری جادویی است که نگاه شما را تغییر خواهد داد. شما با شکرگزار بودن رنج کمتری خواهید کشید و مثبت تر نگاه خواهید کرد و پس از این حادثه سریع تر می توانید به زندگی عادی تان بازگردید. 

اتفاقاتی در زندگی هست که شما می توانید تغییرش بدهید. شکرگزاری برای ایجاد قدرت تغییر آن هاست. پس با اتفاقاتی که هیچ کاری از دست شما درباره ش ساخته نیست؛ از آن ناامید نشوید. 

دفتر شکرگزاری

دفتر شکرگزاری شما می تواند هر شکلی باشد و هر جلدی داشته باشد. شکرگزاری های شماست که آن را می سازد. ترجیحا یک دفتر صد برگ به آن اختصاص بدهید تا تعداد برگه های بیشتری داشته باشد. می توانید ذوق بیشتری هم به خرج داده و یک دفتر خاص و با جلد امید بخش برای آن انتخاب کنید. 

در یک طرف این دفتر همه چیزی را که بابت آن شکرگزارید بنویسید. هر چیزی که پیدا می کنید و تا به حال در زندگی داشته اید. همه را یادداشت کنید. هر بار که چیزی دیگر برای شکرگزاری پیدا کردید آن را یادداشت کنید. هیچ وقت چیزی را خط نزنید. حتی اگر از دستش دادید. 

در طرف دیگر دفتر شکرگزاری های روزمره را ثبت کنید. تاریخ بزنید و بالای دفتر را به شکرگزاری ابتدای روز و پایین را به شکر گزاری انتهای روز اختصاص بدهید. این کار را هر روز تکرار کنید. 

اگر به دنبال یک دفتر خاص با طرح ویژه و انرژی مثبت هستید می توانید از دفترهای ترمه گرافیک برای این کار کمک بگیرید. 

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *