از کلیدر تا آن مادیان سرخ یال؛ مروری بر بهترین آثار محمود دولت آبادی

29
زمان خواندن: ۳ دقیقه

محمود دولت آبادی  متولد ۱۳۱۹ یکی از مهم‌ترین و مشهورترین نویسندگان ایرانی است. اغلب او را به نام کلیدر که یکی از مشهورترین آثار محمود دولت آبادی است می‌شناسند. آثار محمود دولت آبادی رنگ و بویی آشنا ولی کم‌تر شناخته‌شده از ایرانی بودن را برای ما به نمایش می‌گذارند. بسیاری از کتاب‌های محمود دولت آبادی به زبان‌های مختلفی در جهان ترجمه‌شده است. در ادامه مشهورترین کتاب‌های محمود دولت آبادی را برای شما مرور خواهیم کرد.

کلیدر محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی رمان کلیدر را برای آیندگان نوشته است. او این کتاب را یک آرزو برای مردمان سال‌های بعد معرفی می‌کند. کلید محمود دولت آبادی بلندترین رمان فارسی است و علاوه بر این‌یکی از بلندترین رمان‌های جهان است. این کتاب در ۳ هزار صفحه نوشته‌شده است و داستان واقعی یک قهرمان به نام گل محمد را روایت می‌کند.

البته محمود دولت آبادی کلیدر را تنها در محور گل محمد روایت نمی‌کند و چندین و چند داستان‌های کلی و جزئی از شخصیت‌هایی که هرکدام نماینده‌ای بر مردمان ما هستند را شاخ و برگ داده و در این رمان به تصویر می‌کشد.

کلیدر محمود دولت آبادی بدون شک یکی از بهترین رمان‌های ایرانی است و به‌نوعی از شهرت جهانی برخوردار است.

جای خالی سلوچ

اگر دوست دارید تا یکی از آثار محمود دولت آبادی را بخوانید ولی کلیدر را قطورتر از آن می‌دانید که جرئت آغاز کردنش را به خود بدهید حتماً جای خالی سلوچ را بخوانید. جای خالی سلوچ یکی از بهترین کتاب‌های محمود دولت آبادی است که این بار قهرمانی مؤنث دارد.

داستان این رمان درباره یک زن روستایی به نام مرگان است که پس از همسرش سلوچ مسئولیت خانواده را به‌تنهایی به دوش می‌کشد.

جالب است بدانید که دولت آبادی این رمان را درست پس از حبس دوران پهلوی در ۷۰ روز نوشته است. او این داستان را در دوران زندان در ذهنش می‌ساخته و با آن زندگی می‌کرده است.

این کتاب محمود دولت آبادی به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، کردی و هلندی ترجمه‌شده است.

روزگار سپری‌شده مردم سالخورده

اگر به دنبال متفاوت‌ترین کتاب محمود دولت آبادی می‌گردید به سراغ روزگار سپری‌شده مردم سالخورده بروید. این کتاب در سه جلد نوشته‌شده که هر جلد یک راوی متفاوت به روایت داستان می‌پردازد و تمامی این راویان از میان مردمان سالخورده‌اند.

علاوه بر این تمامی این رمان دارای صحنه‌های روستایی مخصوص به آثار محمود دولت آبادی نیست و کمی هم فضای شهری را در خود جای‌داده است.

کتاب اول (اقلیم باد)، کتاب دوم (برزخ خس) و کتاب سوم (پایان جغد) نام دارند و شما می‌توانید از نشر چشمه این کتاب را خریداری کنید.

طریق بسمل شدن

در طریق بسمل شدن که یکی از جالب‌ترین کتاب‌های محمود دولت آبادی است شما می‌توانید روایتی جالب از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق را ببینید. این کتاب چیزی نزدیک به ۱۰ سال در انتظار مجوز بود تا درنهایت در سال ۱۳۹۷ مجوز گرفت و در نمایشگاه کتاب تهران برای اولین بار عرضه شد.

تو که می‌دانی من نام یک پرنده هستم، نام یک پرنده را بر خود نهاده‌ام! و پرنده نابود نمی‌شود، بسمل می‌شود.»

داستان در خط مقدم جبهه و بر روی تپه‌ای به نام صفر می‌گذرد و از سربازانی می‌گوید که در محاصره دشمن قرار داشته و می‌خواهند تا خود را به یک تانکر آب برسانند.

آن مادیان سرخ یال

آن مادیان سرخ یال نیز یکی از معروف‌ترین کتاب‌های محمود دولت آبادی و از جمله پرفروش‌ترین آن‌هاست. این کتاب در مورد اِمرُؤُالقَیس شاعر نامدار عرب جاهلی است که پدرش می‌میرد. پدر قیس مدام او را سرزنش می‌کرده و به خاطر شعر گفتن و روحیه لطیف تحقیر می‌کرده است ولی حالا که کشته‌شده در وصیت از قیس می‌خواهد تا انتقامش را بگیرد. شما در این کتاب خواهید خواند که چگونه یک شاعر پر عاطفه و بااحساس به یک وحشی انتقام‌جو تبدیل می‌شود. این کتاب دولت آبادی یک شبه افسانه تاریخی است و خواندن آن به‌هیچ‌عنوان خالی از لطف نیست.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *