بهترین آثار همینگوی که حتما باید بخوانیم!

33
زمان خواندن: ۷ دقیقه

بهترین آثار همینگوی همیشه مورد توجه دوستداران ادبیات داستانی در سراسر دنیا بوده است. ارنِست میلر هِمینگوی نویسنده برجسته آمریکایی، زاده ۱۸۹۹ و درگذشته ۱۹۶۱ است. او یکی از موثرترین نویسندگان معاصر است. قدرت بیان و توانایی او در توصیف شخصیت‌ها به گونه‌ایست که به او لقب پدر ادبیات مدرن داده‌اند. او تمام زندگیش را با ماجراجویی گذراند. از شرکت در جنگ جهانی اول و زخمی شدن در آن گرفته تا شکار و ماهی‌گیری.

نمی‌توانیم نام ارنست همینگوی را بیاوریم ولی از تئوری آیسبرگ (Iceberg) او چیزی نگوییم. بر اساس قوانین فیزیک فقط یک دهم آیسبرگ یا کوه یخ بالای آب قرار می‌گیرد. تئوری آیسبرگ ارنست همینگوی هم از همین مسئله گرفته شده. در این سبک همچون آیسبرگ شناور در آب که تنها یک دهم آن قابل مشاهده است، نویسنده تنها اطلاعاتی را در داستان می‌گنجاند که در روند آن ضروری هستند و نه دهم اطلاعات را حذف می‌کند. این تکنیک و سبک نوشتاری ارنست همینگوی تحولی شگرف در داستان‌نویسی معاصر ایجاد کرد و داستان‌ها را از حاشیه‌ها و اطناب پیشین رها ساخت.

تئوری آیسبرگ همینگوی
تئوری آیسبرگ همینگوی

همینگوی معتقد بود که نویسنده معنای حقیقی را نباید‌ در لایه‌های رویی بیان کند. بلکه خواننده باید آن ر‌ا از لابه‌لای داستان ‌و درونی‌ترین اعماق آن کشف کند. برخلاف سبک نویسندگی مینیمالیستی‌اش، همینگوی زندگی پرماجرایی را سپری کرده بود، که حضور در جنگ جهانی و زخمی شدن در آن، تجربه‌ی زندگی در آفریقا و ماهی‌گیری در کوبا بخشی از آن است. شاید به همین دلیل باشد که عمده‌ی مضامین داستان‌هایش را زندگی و مرگ شکل می‌دهد.

fبیشتر بخوانید: از بهترین آثار موراکامی چه بخوانیم؟

پیرمرد و دریا  (OLDMAN AND THE SEA)

از مهم‌ترین و بهترین آثار همینگوی پیرمرد و دریا است که جایزه نوبل را برایش به ارمغان آورد. با آفرینش شخصیت سانتیاگو، قهرمان پیرمرد و دریا، همینگوی به مرتبه تازه‌ای از آگاهی می‌رسد. پیش از این سبک نوشتاری ارنست همینگوی اینگونه بود که از ضعف و زخم‌پذیری آدم‌های سرسخت سخن می‌گفت. اکنون از سرسختی یک پیرمرد ضعیف سخن می‌گوید. پیش از این قهرمان او روشنفکر حساسی بود که از جنگ می‌گریخت. اکنون قهرمانش ماهیگیر ساده‌ای است که هر روز به جنگ طبیعت می‌رود. پیش از این قهرمان او می‌کوشید فکرش را نکند و احساسات خود را بروز ندهد. اکنون سانتیاگو مدام فکر می‌کند و حتی با دریا و پرنده و ماهی حرف می‌زند. بدین ترتیب کمابیش همه مشخصات قهرمان همینگوی وارونه می‌گردد.

بهترین آثار همینگوی : پیرمرد و دریا

 مرتبه تازه آگاهی نویسنده نفی کامل مراتب پیشین است. صید ماهی می‌توانست پاداشی باشد برای آن همه تلاش، مبارزه و تحمل درد، اما وقتی سانتیاگو توجه خود را از شور و حال به دام انداختن ماهی منحرف کرده و به طمع و منافع مادی (فروش ماهی در بازار) متمرکز می‌کند، شانس و اقبال از وی روی برمی‌گردانند چرا که دریا طمع کاری را پاداش نمی‌دهد. پیرمرد و دریا از بهترین کتاب های ارنست همینگوی است.

 خورشید همچنان می‌دمد (THE SUN ALSO RISES)

خورشید همچنان می‌دمد یک رمان معروف از ارنست همینگوی است که از بهترین آثار همینگوی به شمار می‌رود. رمانی است اثر ارنست همینگوی، نویسنده نامدار آمریکایی که در سال ۱۹۲۶ منتشر شد. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است. محور داستان مسافرت گروهی آمریکایی و انگلیسی مقیم فرانسه از «نسل گم شده» به اسپانیا برای دیدن فستیوال گاوبازی پامپلونا است. راوی داستان مردی است که در جنگ جهانی اول زخمی شده است. مشت‌زنی یهودی و مردی ثروتمند از اعضای دیگر گروه‌اند. وجود زنی جذاب در این گروه موجب رقابت و درگیری بین اعضای گروه می‌شود. همینگوی از این درگیری استفاده می‌کند تا نگاهی عمیق‌تر به مسایلی مانند عشق، مرگ، زندگی و علایق مردانه بیندازد.

انتشار رمان خورشید همچنان می دمد در سال ۱۹۲۶، کمک شایان توجهی به تثبیت جایگاه همینگوی به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم کرد. رمان خورشید همچنان می دمد، با نثری شکوهمند و داستانی جذاب، تصویری بسیار ملموس و هیجان انگیز از شخصیت‌ها در ذهن مخاطب خلق می‌کند. این رمان، بدون شک یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دوران طلایی ادبیات در قرن بیستم است.

زنگ ها برای که به صدا در می‌آید (For Whom the Bell Tolls)

زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند یا ناقوس عزا در سوگ که می‌زند نام رمانی است از ارنست همینگوی که در سال ۱۹۴۰ منتشر شد. این رمان روایت داستان رابرت جوردن، سرباز آمریکایی، است که در میانه جنگ داخلی اسپانیا به تیپ بین‌المللی پیوسته‌است. جنگ داخلی اسپانیا میان جمهوری‌خواهان و سلطنت‌طلبان فاشیست است که در بخش‌هایی از داستان به جنایت‌هایی که در این جنگ‌ها رخ داده، اشاره می‌شود.

رابرت جردن، به عنوان متخصص مواد منفجره، وظیفه یافته ‌است پلی را که بر سر راه دشمن قرار دارد، منفجر کند. جفری مایر، نویسنده زندگی‌نامه همینگوی، اعتقاد دارد که این اثر یکی از بهترین آثار ارنست همینگوی در کنار پیرمرد و دریا، وداع با اسلحه و خورشید همچنان می‌دمد است.

بهترین آثار ارنست همینگوی : زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آید

منظور از «زنگ» در عنوان کتاب، ناقوس (زنگ کلیسا) است که هنگام تشییع جنازه نواخته می‌شود و به مرگ افراد در جنگ داخلی اسپانیا اشاره دارد. این صدا برای سربازان کشته شده در جنگ هم نواخته می‌شد. چیزی که باعث تمایز این داستان با سایر داستان‌های مشابه آن شده، این است که در شرایطی که فقط قتل و خون‌ریزی اتفاق می‌افتد، زیباترین جلوه‌های زندگی بشری یعنی عشق نمایان می‌شود.

وداع با اسلحه (A Farewell to Arms)

وداع با اسلحه از بهترین کتاب های ارنست همینگوی است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. داستان آن درباره جوانی آمریکایی با نام فردریک هنری است که با درجه ستوان در جنگ جهانی اول در بخش آمبولانس‌ها در ارتش ایتالیا خدمت می‌کند. عنوان آن از شعری گرفته شده که جرج پیل در سده ۱۶ میلادی سروده‌است.

بهترین آثار همینگوی ؛ وداع با اسلحه
بهترین آثار همینگوی ؛ وداع با اسلحه

در فیلم در عشق و جنگ به کارگردانی و تهیه کنندگی ریچارد اتنبرا محصول سال ۱۹۹۶، بخش‌هایی از زندگی واقعی همینگوی که در این کتاب نیز آمده‌است به تصویر کشیده شده‌است. این کتاب بر پایه تجربیات واقعی همینگوی در ارتش ایتالیا در جنگ جهانی اول نوشته شده‌است. الهام‌بخش شخصیت کاترین بارکلی، پرستاری با نام اگنس ون کوروسکی بوده‌است که در بیمارستان صلیب سرخ آمریکا در شهر میلان از همینگوی زخمی مراقبت کرده‌ است. این رمان معروف از ارنست همینگوی جزء صد کتاب برتر تاریخ ادبیات جهان قرار گرفته است.

 داشتن و نداشتن (To have and Have Not)

رمان داشتن و نداشتن، اثر ارنست همینگوی، در سال ۱۹۳۷ انتشار یافت. مسئله‌ی فقر و تبعیض طبقاتی از موضوعات پر تکرار در ادبیات جهان است. مردم کشورهای گوناگون طعم تلخ فقر را چشیده‌اند و مردان بسیاری شرمنده خانواده‌ی خود شده‌اند. نویسنده‌های زیادی هم درباره‌ی این موضوع کتاب‌هایی به نگارش درآورده‌اند و آن‌ها را به تصویر کشیده‌اند. این رمان یکی از بهترین کتاب های همینگوی است.

داشتن و نداشتن، داستان یک ناخدای قایق ماهیگیری به نام هری مورگان در فلوریدا را روایت می‌کند. رمان، هری را ذاتاً شخصیت خوبی معرفی می‌کند که به خاطر شرایط سخت اقتصادی که خارج از کنترل او هستند، مجبور به ورود به بازار سیاه و جابه‌جا کردن کالای قاچاق بین کوبا و فلوریدا شده‌است. یکی از مشتریان ثروتمند هری، دستمزد یک سفر ماهیگیری سه هفته ای را به او پرداخت نکرده و او را در شرایط بسیار بدی قرار می‌دهد.

پس از این اتفاق، هری با انتخابی سرنوشت ساز، تصمیم می‌گیرد که برای تأمین مخارج خانواده اش، مهاجرین چینی را به صورت قاچاق و غیرقانونی از کوبا به فلوریدا انتقال دهد. او سپس شروع به عبور انواع مختلفی از بارهای غیرقانونی بین دو کشور می‌کند. داشتن و نداشتن، با جزئیات و داستانی بسیار ملموس و واقعی، و داشتن یکی از ظریف‌ترین و تکان دهنده‌ترین ارتباطات انسانی در آثار همینگوی، به عنوان یکی از برترین آثار ادبی در تمامی اعصار، خود را معرفی می‌کند.

فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی و با بازی داریوش ارجمند اقتباسی از این رمان است.

مردان بدون زنان (Men Without Women)

مردان بدون زنان نام کتابی است مشتمل بر مجموعه‌ای از داستان های کوتاه ارنست همینگوی که در سال ۱۹۲۷ میلادی منتشر شد. این کتاب شامل ۱۴ داستان کوتاه است که ۱۰ داستان آن قبل از انتشار کتاب در مجلات مختلف به چاپ رسیده بود. موضوعات اصلی مطرح شده در این کتاب عبارت‌اند از: طلاق، خیانت، مرگ و گاوبازی. آدمکش‌ها، تپه‌هایی مثل فیل سفید و در کشوری دیگر، از آثار برجسته و بهترین آثار همینگوی، در این کتاب هستند. مردان بدون زنان دومین مجموعه داستان های کوتاه ارنست همینگوی است.

بهترین آثار همینگوی : مردان بدون زنان
بهترین آثار همینگوی : مردان بدون زنان

کتاب آنسوی رود میان درختان (Across the River and into the Trees)

ارنست همینگوی در پاییز سال ۱۹۴۸، اولین سفر طولانی‌مدت خود به ایتالیا را تجربه کرد. دیدار دوباره او از شهر موردعلاقه‌اش، ونیز، الهام بخش رمان آن سوی رودخانه، زیر درختان شد. داستان رمان آن سوی رودخانه، زیر درختان، به زندگی یک سرهنگ آمریکایی زخم‌خورده از جنگ به نام ریچارد کنتول می پردازد که در دوران پایانی جنگ جهانی دوم، در ایتالیا انجام وظیفه می کند. او در آنجا، یک زن جوان اشرافی اهل ایتالیا را ملاقات کرده و بسیار شیفته او می شود.

رمان آن سوی رودخانه زیر درختان، انعطاف پذیری روح بشر و زیبایی و شکوه ونیز را به زیبایی به تصویر کشیده و پرداختی گزنده و تلخ و شیرین به عشقی دارد که بر عقل، فائق آمده است. رمان آن سوی رودخانه، زیر درختان، به عنوان بیانیه اعتراضی همینگوی به جنایات بزرگ و ضدبشری جنگ جهانی دوم در نظر گرفته می‌شود. کتاب پیش رو آخرین رمان کاملی است که در زمان حیات همینگوی به انتشار رسیده است. لازم به ذکر است که جان اوهارا، نویسنده ی شهیر آمریکایی، پس از خواندن رمان آن سوی رودخانه، زیر درختان، همینگوی را «مهم ترین نویسنده ی پس از شکسپیر» نامید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *