بخند و تمام دنیا با تو خواهد خندید، گریه کن و تنها خواهی گریست!

60
تصویری از فیلم جوکر
زمان خواندن: ۴ دقیقه

به شخصه برای من مهم ترین اتفاق رخ داده در فیلم جوکر ۲۰۱۹ حضور خواکین فینیکس است. بازیگری که بازی های فوق العاده ی بسیاری دارد.

۴ اکتبر مصادف با روز جهانی لبخند تازه ترین اثر تاد فیلیپس در آمریکا اکران شد. اثری که با نامش کنایه ی بسیار بزرگی به لبخند می زند، جوکر ۲۰۱۹.

محبوب ترین جوکر

تا به حال بازیگران بسیاری نقش جوکر را چه در انیمیشن و چه در فیلم ها بازی کرده اند اما ماندگارترین تصویری که با نام جوکر بر ذهن اکثر خوانندگان نقش می بندد تصویر جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی» با بازی هیث لجر است. شاید این نقد در ذهن مخالفان نقش ببند که بازی هیث لجر به این خاطر در ذهن اکثر افراد ماندگار شده است که مدت زمان بسیار زیادی از فیلم شوالیه تاریکی نمی‌گذرد (شوالیه‌تاریکی در ۴ آگوست ۲۰۰۸ اکران شده بود.) و همچنین شایعات مرگ هیث لجر ــ به خاطر تأثیر بسیار نقش جوکر بر او ــ مسبب اصلی این طرفداری بی چون و چرا برای عده ی بسیاری شده است. در پاسخ به این دوستان می‌شود گفت نگاهی بیندازید به فیلم جوخه ی انتحاری با بازی جرد لتو در نقش جوکر! فیلمی که بسیار دیرتر از شوالیه تاریکی اکران شد اما نتوانست حتی تصویری نزدیک به جوکر در یاد‌ها باقی بگذارد. علت ماندگاری اصلی جوکر نولان را علاوه بر بازی شاهکاری هیث لجر می‌توان در داستان ملموسش جستجو کرد.

بیشتر بخوانید: به مناسبت روز سینما؛ چه افرادی با فیلم گریه می کنند؟

جوکر شوالیه تاریکی

جوکر ساخته شده توسط نولان کارهای خارق‌العاده‌ای نمی‌کرد! نولان شخصیتی بسیار یگانه برای خود از دل کامیک‌ها بیرون کشیده بود. کاراکتری که نولان برای فیلمش طراحی کرده بود دارای ثبات درونی بسیار بالایی برای ایجاد و ادامه دهی جرائم داشت در حالی که در نگاه اول او را متزلزل می دیدیم و خود جوکر نیز تنها سعی در نشان دادن این وجه از شخصیتش به بیننده داشت. شخصیتی که برخلاف گفته اش برای تمام کار‌هایش برنامه داشت. کاراکتری که شما هیچ موقع نمی‌دانستید که او راست می‌گوید یا نه؟ داستان زخم همیشگی او از این جنس است. وقتی از او در مورد زخم‌های صورتش می پرسند او دو داستان تراژدیک مختلف تعریف می‌کند که شما هیچ‌وقت نخواهید دانست کدام یک از آنها علت زخم شدن صورت او هستند. اگر بخواهم صادقانه بگویم هیچ کدام! جوکر به دنبال شنونده می‌گردد؛ او کسی بود که با دروغ خود در لحظه‌ای حساس بتمن را به نجات ها روی فرستاد در صورتی که بتمن به دنبال نجات معشوقه اش بود (صحنه‌ی بازداشتگاه)، او کسی بود که در بیمارستان هاروی دنت را نکشت و اجازه داد سقوط یک قهرمان را در انتهای فیلم نظاره‌گر باشیم. جوکر نولان، جنون به تباهی کشاندن دنیا را به راحتی نشان می‌داد ( نگاهی بیندازید به صحنه‌ی از بین بردن پول‌ها در انبار، نابود کردن بیمارستان و…) و در راستای این ادعا که مردم همانقدر برای یک شخصیت منفی احترام قائلند که برای یک قهرمان تا آخر فیلم تلاش کرد و ما توانستیم رگه هایی از این پیروزی را در انتهای فیلم ببینیم! در یک کلام می‌شود گفت جوکر نولان اگرچه برخاسته از دنیای کامیک ها بود اما شخصیتی رئال داشت.خوآکین فینیکس در نمایی از فیلم جوکر فیلم جوکر، بازگشت شکوه‌آمیز
و حالا پس از گذشت یازده سال از شاهکار نولان منتظر دیدن یک شاهکار دیگر از یک ضدقهرمان با زمینه‌ای واقع گرایانه هستیم (امیدوارم فیلم همانقدر که منتقد‌ها به تعریف از آن پرداخته اند شاهکار باشد). به نظر می‌رسد تاد فیلیپس نیز سعی کرده از فرمول موفقیت نولان با درجه‌ی بالاتری از واقع گرایی استفاده کند. شما هیچ اثری از بتمن در فیلم نمی‌بینید، نام فیلم قرار بود آرتور باشد و… داستان جوکر ۲۰۱۹ در ۱۹۸۰ رخ‌ می‌دهد و بستری رئال گونه دارد و می‌توان الهاماتی از فیلم‌هایی همچون «راننده تاکسی»، «سر پیکو» و «سلطان کمدی» را در آن دید.

بیشتر بخوانید: چرا فیلم لئون The Professional هنوز تا این اندازه دوست‌داشتنی است؟

خواکین فینیکس

به شخصه برای من مهم ترین اتفاق رخ داده در فیلم جوکر ۲۰۱۹ حضور خواکین فینیکس است. بازیگری که بازی های فوق العاد‌ه ی بسیاری دارد و تا کنون سه بار نامزد جایزه ی اسکار شده که بیشترین احتمال بردن اسکار او به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد با بازی در فیلم مرشد، جایی که رقیب جدی او دنیل دی لوئیس با فیلم لینکلن حضور داشت و توانست برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر مرد در آن سال شود. خواکین فینیکس حتی اگر برنده ی اسکار نشود همیشه شما را با بازی های فوق العاده اش حیرت زده خواهد کرد.خوآکین فینیکس در صحنه ای از فیلم JOKER بازیگری که هم اجرای فوق العاده ای برای عصیان و سرکشی دارد، هم عجز و اندوه! (نگاهی بیندازید به فیلم Her و The Master) حالا در فیلم جوکر ما می‌توانیم بیشترین تغییر حالات روحی را در یکجا با هم ببینیم: خشم، خوشحالی، نگرانی، افسردگی، تمسخر و…
اگر به دنبال مشاهده و تماشای یک شخصیت ضد قهرمان از نوع معمولی هستید که بتوانید آن را باور کنید احتمالا JOKER گزینه‌ی خوبی برای شما به حساب می‌آید.

پ.ن ۱: اسم تیتر از دیالوگ فیلم Old Boy برداشته شده است.
پ.ن ۲: احتمال بسیار زیاد نسخه‌ی بلوری فیلم جوکر ۲۰۱۹  در ژانویه یا فوریه ۲۰۲۰ منتشر می‌گردد.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “بخند و تمام دنیا با تو خواهد خندید، گریه کن و تنها خواهی گریست!