از افسانه صورت فلکی دی ماه در آسمان چه می دانید؟

41
زمان خواندن: ۲ دقیقه

صورت فلکی دی در آسمان به صورت فلکی جدی یا بز مشهور است. این صورت فلکی یکی از کم نورترین صورت های فلکی در آسمان است که اغلب به شکل یک مثلث در آسمان شب قابل مشاهده است. داستان صورت فلکی دی به یونان باستان باز می گردد و همچنان حضور زئوس در این داستان پررنگ است.

صورت فلکی دی ماه؛ حیوانی ناجی یا خداوندگار وقت نشناسی!

دو داستان جذاب در خصوص چگونگی شکل گیری صورت فلکی جدی وجود دارد. یکی از این داستان ها مربوط به زئوس، خدای خدایان یونانی است.

داستان نخست با کرونوس پدر زئوس آغاز می شود. پدری که از ترس جانشینی همه فرزندان متولد شده ش را می خورد! اما رئا، مادر زئوس از والدینش اورانوس و گایا تقاضای کمک کرد. به کرت سفر کرد و در غاری زئوس را متولد کرد. گایا، مادربزرگ زئوس، از او مراقبت کرد و پرستاری او را به پریان و دختران پادشاه کرت سپرد. بز حاضر در صورت فلکی جدی از اینجا وارد داستان می شود. این بز در واقع شاید معادل گاو برمایه برای فریدون در اساطیر ایرانی باشد. این بز مسئول شیر دادن و تغذیه زئوس بود.

آمالته آ تنها یک بز عادی نبود بلکه ظاهر تنومند و ترسناکی داشت. با این وجود برای زئوس کوچک همبازی مناسبی بود. تا جایی که حتی زئوس یک بار اتفاقی حین بازی شاخ او را شکست و برای عذرخواهی به آمالته آ نیرویی بخشید تا آرزوی دیگران را برآورده کند و در انتها به پاس قدردانی او را به صورت فلکی دی ماه در آسمان یا صورت فلکی جدی تبدیل کرد.

اما در داستان دوم گفته می شود که پان ایزد چوپانان که خود یک بز بود، در جنگی علیه غول های افسانه ای مانند سایر خدایان قصد فرار داشت. آن ها همگی خود را به رودخانه انداختند و به ماهی تبدیل شده و فرار کردند. اما متاسفانه پان کمی دیرتر از آن ها به رودخانه پرید. به همین خاطر نیمی از بدنش به ماهی تبدیل شد و نیمی دیگر همچنان به شکل بز باقی ماند. به همین خاطر معتقدان به این داستان این صورت فلکی را با دم ماهی تجسم می کردند.

بهترین هدیه برای متولدین دی ماه

اگر ماه دی و یا روزی مخصوص در این ماه برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، به‌عنوان مثال اگر در این ماه متولدشده‌اید و یا با فردی ویژه آشنا شده‌اید و یا فرزند و عزیزی در این ماه متولدشده‌ باشد، یکی از بهترین هدیه‌ها این است که نشان بدهید این روز تا چه اندازه خاص است.

به یاد داشتن این روز منحصر به فرد با توجه به اینکه تصویر آسمان در هیچ شب و هیچ جایی تکراری نیست کار چندان سختی نیست. تنها کافی است تا نام شهر و تاریخ موردعلاقه‌تان را به ما بگویید تا به شما بگوییم که آسمان در آن روز به چه شکل بوده است. علاوه بر این می‌توانید تصویر آسمان را روی محصول انتخابی خود ثبت کرده و به‌عنوان یادگاری نگه‌دارید و یا هدیه بدهید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *