از داستان صورت فلکی مهر ماه چه می دانید؟

57
زمان خواندن: ۳ دقیقه

صورت فلکی مهر ماه با نام صورت فلکی میزان شناخته می‌شود. این صورت فلکی نزد اقوام متفاوت نشانه‌های متفاوتی داشته است. بااینکه این صورت فلکی گاهی جزئی از صورت فلکی سنبله متعلق به ماه شهریور به شمار می‌آمده و گاهی هم بخشی از صورت فلکی عقرب شناخته می‌شده است، صورت فلکی میزان تنها صورت فلکی آسمان است که به‌جای اشاره به شخص و یا حیوان و سایر موجودات زنده به یک شیء اشاره دارد.

داستان صورت فلکی میزان

داستان صورت‌های فلکی

صورت‌های فلکی هر کدام نزد اقوام گذشته معنی خاصی داشتند و داستان‌های بسیاری در رابطه با آن‌ها ساخته‌شده است. بااینکه بسیاری از این داستان‌ها از یکدیگر متفاوت‌اند ولی شباهت‌های غریبی را نیز می‌توان میان آن‌ها پیدا کرد. صورت فلکی ماه‌های سال ؛ از سالیان دور وجود داشته است و مردمان برای پیدا کردن ستاره بخت و اقبال، فهمیدن اینکه آیا آلان وقت کاشت است یا خیر و یا حتی برای جهت‌یابی از آن‌های استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: داستان صورت فلکی مرداد ماه

داستان صورت فلکی مهر ماه

صورت فلکی میزان متعلق به متولدین مهر است. این صورت فلکی هفتمین صورت فلکی سال است و برخی حتی حالا او را بخشی از صورت فلکی عقرب می‌دانند. از صورت فلکی میزان به‌عنوان جوان‌ترین صورت فلکی و تنها صورت فلکی آسمان که متعلق به یک موجود زنده نیست، نیز یاد می‌کنند.

ازآنجایی‌که اعتدال شب و روز و نیمه سال در مهر ماه است که پدید می‌آید؛ بسیاری معتقدند که صورت فلکی میزان نیز به همین مسئله اشاره دارد و ترازوی این صورت فلکی نشان‌دهنده همان اعتدال سال است.

سابقه تاریخی صورت فلکی مهر ماه را به دو هزار سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. رومیان باستان برای نخستین بار صورت فلکی عقرب را به‌عنوان یک صورت فلکی مستقل شناختند. این ترازو برای اقوام بسیاری همان ترازوی اعمالی است که قرار است تا سرنوشت بهشت و جهنم ارواح را تعیین کند. در اسطوره‌های مصری آنوییس، خدایی با صورت یک سگ، از این ترازو برای وزن کردن روح مردگان استفاده می‌کرده است. در این داستان اگر روح مرده از یک پر سبک‌تر بود اجازه داشت تا به قلمرو مردگان وارد شود و به بهشت برود. در غیر این صورت سرانجامش دنیای زیرین و جهنم بود.

پس‌ازاین صورت فلکی میزان به نحوی شگفت‌آور از آسمان حذف‌شده به نظر می‌رسد. داستانی درباره او دیگر در نزد اقوام وجود ندارد و آن را عضوی از صورت فلکی عقرب به شمار می‌آوردند.

تا اینکه مجدداً رومیان این ترازو را به الهه عدالت نسبت دادند. الهه‌ای که با صورت فلکی سنبله در آسمان جاودان شده است.

بیشتر بخوانید: داستان صورت فلکی ماه تیر

باوجود تمامی این اسطوره‌هایی که به قضاوت و ترازو مانند بودن این صورت فلکی اشاره دارد، یونانیان نظر دیگری دارند. آن‌ها صورت فلکی مهر را شبیه یک ترازو در دستان صورت فلکی سنبله نمی‌دیدند. آن‌ها معتقد بودند که این صورت فلکی ارابه طلایی هادس است که برای ربودن پرسفون همسرش که به‌صورت صورت فلکی سنبله در آسمان جاودانه شده، آمده است.

داستان صورت فلکی مهر

زئوس به برادرش هادس، خدای جهان مردگان، قول داده بود تا پرسفون را به همسری او درآورد. هادس، پرسفون را عاشق و دلباخته خودکرده و از جهان خدایان می‌دزدد. دیمتر که الهه باروری یونان باستان است؛ مادر پرسفون از این ماجرا اندوهگین شده و تمامی زمین را می‌خشکاند. زئوس برای جلوگیری از قحطی و خشک‌سالی به دیمتر وعده می‌دهد که پرسفون را دوسوم از سال نزد او برگرداند. برای همین یک‌سوم از سال که پرسفون نزد همسرش در جهان زیرین زندگی می‌کند زمین خشک و غیرقابل کشت است.

با توجه به‌صورت فلکی میزان، یونانیان باور داشته‌اند که این دو سوار بر ارابه در حال نظارت بر دنیای زیرین هستند.   

طرح آسمان شب برای متولدین مهرماه

اگر ماه مهر و یا روزی مخصوص در این ماه برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، به‌عنوان مثال اگر در این ماه متولدشده‌اید و یا با فردی ویژه آشنا شده‌اید و یا فرزند و عزیزی در این ماه متولدشده‌اند، یکی از بهترین هدیه‌ها می‌تواند این باشد که نشان بدهید این روز تا چه اندازه خاص است.

به یاد داشتن این روز منحصر به فرد با توجه به اینکه تصویر آسمان در هیچ شب و هیچ جایی تکراری نیست کار چندان سختی نیست. تنها کافی است تا نام شهر و تاریخ موردعلاقه‌تان را به ما بگویید تا ما به شما بگوییم که آسمان در آن روز به چه شکل بوده است. علاوه بر این می‌توانید تصویر آسمان را روی محصول انتخابی خود ثبت کرده و به‌عنوان یادگاری نگه‌دارید و یا هدیه بدهید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *