نقاشی بدون دردسر؛ نقاشی دیجیتال چیست؟

42
زمان خواندن: ۳ دقیقه

نقاشی دیجیتال چیست؟ کاربرد نقاشی دیجیتال در زندگی ما چگونه است و با چه ابزاری می‌توانیم نقاشی دیجیتال بکشیم؟ برای اینکه بتوانید به این سوال‌ها جواب بدهید و همه چیز را درباره نقاشی دیجیتال، این سبک جذاب نقاشی، بدانید این مطلب را از دست ندهید.

نقاشی دیجیتال چیست؟

برای جواب دادن به سوال نقاشی دیجیتال چیست؟ باید بگوییم نقاشی دیجیتال (digital painting) همان کشیدن تصویر است با همان مدل در دست گرفتن قلم. با این تفاوت که در نقاشی دیجیتال بوم و ابزار نقاشی همه دیجیتالی هستند. نقاشی دیجیتال در واقع ایجاد هنر نقاشی، به صورت دیجیتال است.

روش نقاشی دیجیتال با محیط نقاشی سنتی که شامل رنگ‌های آکریلیک، جوهر و… است سازگاری دارد و رنگ‌دانه‌ها را مثل روش سنتی روی حامل تصویر منتقل می‌کند. تکنیک نقاشی دیجیتال به نرم‌افزارهای کامپیوتری اشاره می‌کند که بوم مجازی، جعبه برس‌های نقاشی مجازی، رنگ و دیگر لوازم را در خود دارند.

بیشتر بخوانید: آموزش نقاشی مینیمال به ساده ترین شکل ممکن!

در نقاشی دیجیتال هنرمند از تکنیک های نقاشی برای ایجاد نقاشی دیجیتالی به طور مستقیم بر روی کامپیوتر استفاده می کند. در نرم‌افزارهای نقاشی دیجیتال برس‌های دیجیتالی برای نشان دادن سبک سنتی مانند روغن، آکریلیک، پاستیل، زغال چوب و قلم وجود دارد. واضح است که نقاشی دیجیتال با دستکاری دیجیتالی عکس‌ها تفاوت دارد. در نقاشی دیجیتال، هنر از ابتدا و از «هیچ» خلق می‌شود.

نقاشی دیجیتال چیست؟
نقاشی دیجیتال چیست؟

کاربرد نقاشی دیجیتال چیست و برای نقاشی دیجیتال چه می‌خواهیم؟

کاربرد نقاشی دیجیتال در زندگی ما، هم می‌تواند برای سرگرمی و لذت‌بردن از هنر باشد و هم راهی برای کسب درآمد. برای یک نقاش دیجیتال یا یک هنرمند حوزه دیجیتال فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. کاربرد نقاشی دیجیتال در تبلیغات، صفحه‌آرایی مجلات، تصویرسازی بازی، طراحی کاراکتر تبلیغاتی و خیلی حوزه‌های جذاب دیگر است.

اساسی‌ترین ابزار مورد نیاز در نقاشی دیجیتال قلم نوری و تبلت طراحی است. همان‌طور که شما در نقاشی عادی احتیاج به لوازمی همچون کاغذ، بوم، مداد، قلم‌مو، پاک کن و صدها ابزار دیگر دارید، برای نقاشی دیجیتال هم به ابزار نیاز دارید.

اما در این هنر فقط به قلم نوری و یک سیستم و در نهایت به یک تبلت گرافیکی نیاز خواهید داشت. که بسیار به‌صرفه تر از هنر عمومی است. قلم نوری می‌تواند هم‌زمان قلم‌مو در تمام سایزها ، مداد در تمام شماره‌ها ، پاستل در تمام رنگ‌ها و نوع‌ها ، پاک کن در تمام اندازه‌ها و سختی‌ها ، تیغ کاتر به ظرافت یک جراح، مداد رنگی در ۱۶ میلیون رنگ و…. باشد.

برخی از نرم‌افزارهای طراحی دیجیتالی عبارتند از Corel Painter, Adobe Photoshop، کریتا، GIMP، و ArtRage. این نرم‌افزارها به کاربران محیطی مشابه یک بوم نقاشی فیزیکی را می‌دهند. از دیگر ابزاری که به رسم تصاویر به کاربران کمک می‌کند، تبلتهای گرافیکی هستند که داری صفحه‌ای مسطح و همچنین یک قلم مخصوص هستند که به کاربر این امکان را می‌دهند تا خطوط ترسیم شده خود را مستقیماً به کامپیوتر انتقال دهند و تسلط بیشتری روی طرح خود داشته باشند. اگر بخواهید برای خلق نقاشی‌های ساده‌تر می‌توانید نرم‌افزارهای نقاشی دیجیتال را روی گوشی و تبلت خود داشته باشید.

چرا نقاشی دیجیتال؟

یکی از مواردی که به واسطه نرم‌افزارها به توانایی‌های هنرمند می‌افزاید، قابلیت بازگشت به مراحل قبلی طراحی خود است که بدون ایجاد ردی از گذشته می‌توانند تصویر خود را ایجاد کنند. این امر راه را برای ایجاد تصاویر بصری بسیار آسان‌تر از روش‌های فیزیکی قبلی می‌کند.

نقاشی کردن به روش های دیجیتالی بسیار سریع‌تر انجام می شود، چرا که دیگر نیازی نیست منتظر خشک شدن کار نیز باشید. می‌توان در این روش سریع‌تر و با خلاقیت بیشتری کار کرد، ابزارهای دیجیتالی بسیار قوی و کارامدی در این خصوص می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ابزارهای این کار بسیار نسبت به نقاشی سنتی و ابزار آن مقرون به صرفه‌تر است. در این روش هم می‌توان نقاشی دیجیتالی ساده و هم نقاشی دیجیتال فانتزی رسم کرد.

در نقاشی دیجیتال دیگر دست‌های آلوده به رنگ نخواهیم داشت. در روش دیجیتال امکان برطرف کردن ایرادهای کار بسیار راحت‌تر است و نیازی به دور انداختن نقاشی در صورت خراب شدن کار نیست. راحت می‌توان هر جای کار که ایراد داشت را تغییر داد و مشکل آن را برطرف کرد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *