چرا شخصی سازی لوازم حال ما را بهتر می‌کند؟

27
زمان خواندن: ۵ دقیقه

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چقدر یک وسیله‌ای مال شماست؟ انگار درست آن را مطابق سلیقه و ذوق و علاقه شما ساخته باشند. چند تا از وسایل خانه و اتاق و کیفتان برای شما خلق‌شده‌اند؟ اگر فرصت انتخاب طرح دلخواه یا طراجی بر اساس آن را داشته باشید می‌توانید حتی کوچک‌ترین وسایلتان را برای خودتان انتخاب و یا طراحی کنید. شخصی سازی لوازم به شکلی جالب حال شما را بهتر خواهند کرد، روحیه شما را تغییر خواهند داد و آرامش بیشتری را به شما هدیه خواهند کرد. شما در میان لوازم محبوبی که برای خودتان خلق‌شده دیگر به‌هیچ‌عنوان تنها نخواهید بود.

شخصی سازی لوازم

روانشناسی شخصی سازی لوازم

آدم‌هایی که دوستشان داریم با همه نواقصی که دارند، حال ما را بهتر خواهند کرد. نواقصی که در انسان‌های موردعلاقه‌مان وجود دارد؛ نواقصی نیست که به چشم ما بیاید. حتماً دیده‌اید که افراد عاشق چگونه در برابر عیب‌های معشوقه‌شان کور شده و دیگر هیچ نمی‌بینند.

خوب یا بد و به هر دلیلی که می‌دانیم یا خیر؛ یک ویژگی در انسان‌ها و چیزهای موردعلاقه ما وجود دارد که ما را به آن‌ها جذب می‌کند. به‌عنوان‌مثال چهره‌هایی که شبیه دوست دوران کودکی‌مان هست برای ما می‌تواند دوست‌داشتنی‌تر از سایر چهره‌ها باشد حتی اگر به‌اندازه آن‌ها زیبا نباشد. مردم درباره معیارهای موردعلاقه‌شان حرف می‌زنند ولی آنچه را که واقعاً دوست دارند انتخاب می‌کنند. حتی اگر در نقطه‌ای کاملاً متضاد معیارهایشان قرار داشته باشد.

این مسئله در خصوص اشیاء و رنگ‌ها نیز صادق است. هرچند که به‌طورکلی می‌توان انسان‌ها را تا حدودی از روی رنگ موردعلاقه‌شان شناخت و به یک سری از خصوصیاتشان پی برد ولی انتخاب این رنگ‌ها و یا اشیاء می‌تواند به نحوی غریب ریشه در ناخودآگاه ما داشته باشد.

به‌طور مثال شاید هنوز رنگ دیوارهای اتاق بچگی‌مان برای ما آرامش‌بخش‌تر از هر رنگی باشد و بتوانیم در آن اتاق راحت‌تر بخوابیم. یا طرح روی پتویی که سال‌های دور دوستش داشته باشیم را روی یک تی‌شرت ببینیم و بخواهیم که آن را انتخاب کنیم. فردی در این رابطه می‌گفت: مادرم یک چتر چهارخانه کرم داشت. این چتر را همیشه با خودش در روزهای بارانی می‌برد. می‌گفت که داستان این چتر به سال‌های گذشته برمی‌گردد زمانی که پدرش آن را برایش سوغات آورده بود. یک‌بار حتی این چتر گم شد و مغازه‌دار به مادرم زنگ زد و گفت که چترش را جاگذاشته و من همه این تصاویر را به‌خوبی در یاد دارم. اما نکته جالب این است که وقتی مادرم چترش را از انبار بیرون آورد و به من داد تا برای تعمیرش کسی را پیدا کنم با چتر به سمت کمد لباس‌هایم رفتم و ناگهان متوجه شدم که این طرح درست مانند سه تا از لباس‌هایی است که من همیشه دوستشان داشتم. من بدون اینکه بدانم از روی طرح چتر مادرم لباس می‌خریدم.

لوازم با طرح دلخواه

ما مدام بدون آنکه بدانیم در حال شخصی سازی لوازممان هستیم. لباس‌هایی که دوست داریم و انتخابشان می‌کنیم یک نمونه کوچک از این‌هاست. اگر شما مطابق ذوق خودتان در انتخاب‌ها پیش بروید و نه آنچه مد شده و یا دیگران می‌گویند؛ پس از مدتی متوجه خواهید شد که همه وسایلتان با هرکسی در جهان متفاوت است و شما در این میان خاص هستید و از همه این‌ها گذشته همان‌طور که آدم‌های موردعلاقه‌مان حالمان را بهتر می‌کنند اشیاء موردعلاقه‌مان به ما قوت قلب و آرامش بیشتری خواهند داد.

برای شخصی سازی لوازم خود آن را بسازید یا تغییر دهید

تعریف می‌کرد که: عکس اتاقم را برای دوستم فرستادم. جوابش برایم خیلی عجیب بود. می‌گفت قشنگه ولی شبیه اتاق کسی نیست. بیشتر شبیه یک اتاق خوشگل هتل یا مسافرخانه است. شبیه اتاق تو نیست. به فکر فرورفتم که چرا اتاقم شبیه اتاق من نیست؟ این شد که کمی بیشتر به فکر شخصی سازی وسایلم افتادم.

کمی به اتاق و یا دوروبرتان نگاه کنید. به کیفی که هرروز با خود می‌برید یا به لیوانی که در آن آب می‌خورید یا درودیوار اتاق و حتی لباس‌هایتان. قطعاً همه‌شان زیبا هستند ولی اگر به کسی نگویید معلوم است که صاحب همه‌شان شمایید؟

انسان‌ها به‌طورقطع بسیار به یکدیگر شبیه‌اند. بااین‌وجود بسیار با یکدیگر فرق دارند. همه ما انسان‌ها علاقه‌مندیم که منحصربه‌فرد و خاص به نظر برسیم. برای همین خیلی‌ها حاضرند پول زیادی را خرج لوازم و لباس‌هایشان کنند تا تنها مطمئن باشند آن شکل از لباس را کمتر کسی به تن خواهد کرد. حتماً این را هم شنیده‌اید که هیچ‌چیز بدتر از این نیست که به مهمانی و عروسی بروی و لباست را تن کس دیگری ببینی. اینکه یک طراح لباس فقط برای ما لباس طراحی کند یکی از بالاترین رؤیاهایی است که درزمینه شخصی سازی لوازم و لباس‌ها می‌توان داشت.

اگر کمی به دوروبر خود و یا شبکه‌های مجازی‌ای مانند اینستاگرام نگاه کنید تلاش انسان‌ها برای تأکید بر ویژگی‌های خاصشان را می‌بینید. این ویژگی خاص می‌تواند خیلی چیزها را در بربگیرد که شاید هم چندان خاص نباشد، ولی جمعیت کمتری از مردم به آن‌ها علاقه‌مندند یا علاقه به آن‌ها را جزئی از شخصیتشان می‌دانند. مثلاً شما عاشق یونیکورن ها هستید یا از گربه‌ها خوشتان می‌آید، یا از طرفداران یک سریال خاص هستید؛ شما می‌توانید برای شخصی سازی لوازم خود از این تصاویر الهام بگیرید و از طرح آن بر روی وسایل خود استفاده کنید.

شخصی سازی لوازم

خوشبختانه این روزها تنوع اجناس و طرح‌ها به سمتی رفته که شما می‌توانید طرح موردعلاقه خودتان را بالاخره در یک فروشگاه پیدا کنید و یا محصولات محبوب خودتان را خریداری کنید.

راه دیگری که برای شخصی سازی لوازم موجود است این است که خودتان آن‌ها را بسازید و یا در آن‌ها تغییری ایجاد دهید و آن‌ها را از آن خود کنید. مثلاً چرا مردم این روزها به‌جای آن‌که نقاش بیاورند، خودشان دیوارهایشان را رنگ می‌کنند و به‌جای رنگ‌های همیشگی سفید و کرم؛ رنگ موردعلاقه‌شان را به دیوار می‌زنند؟ رها شدن از کلیشه‌هایی که هرروزه می‌بینیم و تبدیل آن‌ها به چیزی که از ته دل دوست داریم؛ باعث می‌شود تا در میان آن‌ها حس تعلق بیشتری داشته باشیم. چرا؟ چون خودمان آن‌ها را ساخته‌ایم و این‌ها همه متعلق به ما هستند.

شما می‌توانید از بسیاری لوازم دورریختنی؛ آنچه را که دوست دارید بسازید. برای خودتان زیورآلات، جامدادی، گلدان و… بسازید و بیشتر از هر جنس گران‌قیمتی آن را دوست داشته باشید.

اگر به کیفیت ساخت دست خودتان اعتماد ندارید و یا بلد نیستید آنچه را که دوست دارید بسازید می‌توانید از چاپ طرح دلخواه بر روی محصولات کمک بگیرید. شما می‌توانید هر محصولی که دوست دارید را انتخاب کنید و تصویر طرح موردعلاقه‌تان را انتخاب کرده و محصول را با آن طرح سفارش دهید. در اینجا آنچه بیشتر از همه اهمیت پیدا می‌کند کیفیت چاپ و رنگ‌هاست که بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل به سراغ یک محل معتبر و مطمئن بروید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *