روانشناسی رنگ مورد علاقه شما؛ چه رنگی را دوست دارید؟

29
زمان خواندن: ۵ دقیقه

روانشناسی رنگ مورد علاقه مسئله‌ای است که این روزها موردتوجه بسیاری از روانشناسان و حتی طراحان قرارگرفته است. رنگ‌ها بیشتر ازآنچه شما متوجه باشید درباره شما و حتی با شما صحبت می‌کنند. این مسئله‌ای نیست که تنها مربوط به امروز باشد. انسان همیشه بر اساس رنگ‌ها ناخودآگاه قضاوت می‌کرده و رنگ‌های مختلفی را برای نشان دادن چیزهای مختلف استفاده می‌کرده است. به‌عنوان‌مثال چرا رنگ در و دیوار اغلب فست فودها قرمز است؟ یا چرا اغلب کافه‌ها از رنگ‌های ملایم‌تری مانند آبی و سبز و قهوه‌ای استفاده می‌کنند؟ چرا بسته‌بندی مواد غذایی کمتر به رنگ آبی طراحی می‌شود؟ پشت تمامی این انتخاب رنگ‌ها تأثیر روان‌شناسانه‌ای مخفی‌شده است که با دانستن آن می‌توانید برای انتخاب رنگ لوازم و یا لباستان بهتر تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: چه رنگی با چه رنگی ست می شود؟

شخصیت شناسی رنگ‌ بر اساس رنگ مورد علاقه

روانشناسی رنگ قرمز: اگر رنگ قرمز رنگ موردعلاقه ‌تان است، به‌احتمال بسیار بالا عاشق هیجان و تحرکید. در روانشناسی رنگ قرمز آمده است که این افراد ریسک‌پذیرند و روحیه‌ای تهاجمی دارند و زود خشمگین و سریع وارد عمل می‌شوند و عجول‌اند. این افراد از طرفی دیگر بسیار بامحبت و خونگرم‌اند و بر محور عشق زندگی می‌کنند.

روانشناسی رنگ زرد: رنگ زرد متعلق به افراد خلاق است. افرادی که هیچ کاری را به شکل تکراری انجام نمی‌دهند. این افراد سرشار از انرژی و شور و شادی‌اند. رفتارشان گرم است و زندگی را به کام خودشان و دیگران زهر نمی‌کنند. بااین‌وجود این افراد باوجود رفتار گرم درون‌گرا و باوجود حال سرخوشانه، منطقی هستند.

روانشناسی رنگ آبی: اگر رنگ آبی را دوست دارید به‌احتمال‌زیاد انسان آرامی هستید. از به دردسر انداختن خود و دیگران لذت نمی‌برید و عاشق ثبات هستید. علاقه‌مندان به رنگ آبی اغلب وفادارند و انسان‌هایی درست‌کار و باپشتکار و ثابت‌قدم هستند.

روانشناسی رنگ سبز: علاقه‌مندان به رنگ سبز افرادی امیدوار و محکم‌اند. این افراد تعادل روحی بالایی دارند و علاوه بر اینکه می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید ازآنجایی‌که به آداب معاشرت نیز مقیدند می‌توانید اوقات خوشی را در کنارشان سپری کنید.

روانشناسی رنگ صورتی: علاقه شما به رنگ صورتی از روحیه لطیف و احساساتی شما سرچشمه می‌گیرد. این افراد بسیار مهربان و بخشنده‌اند و برخلاف طرفداران رنگ قرمز هیچ عجله‌ای ندارند و آرام و بی‌سروصدا هستند. گفته می‌شود که علاقه‌مندان به رنگ صورتی والدین خوبی خواهند شد.

روانشناسی رنگ نارنجی: طرفداران رنگ نارنجی افرادی شاد و سرزنده است. ناامید شدن در این افراد راه ندارد و بی‌حوصله ماندنشان زیاد طول نمی‌کشد. بااین‌وجود نظم و ترتیب علاقه‌مندان به رنگ نارنجی مثال‌زدنی است.

بنفش: افرادی که به رنگ بنفش علاقه‌مندند اغلب روحیه هنری دارند. این افراد عاشق زیبایی‌اند و بسیار باهوش و کمی هم احساساتی‌اند. این افراد خود را به‌سادگی با محیط اطراف وفق می‌دهند.

اما درباره روانشناسی رنگ‌ های ترکیبی

روانشناسی رنگ مورد علاقه شما، اگر یکرنگ ترکیبی باشد، سخت‌تر هست ولی غیرممکن نیست. این روزها که تنوع رنگ‌ها بیداد می‌کند شما مجبور نیستید تنها میان رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و زرد یا سبز انتخاب کنید و نهایتاً به سراغ صورتی بروید. اگر رنگ مورد علاقه شما رنگی خاص مانند ارغوانی و یا فیروزه‌ای است تنها کافی است به دنبال روانشناسی رنگ‌هایی بگردید که این رنگ‌ها از آن‌ها تشکیل‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال فیروزه‌ای از ترکیب آبی و سبز به وجود آمده است. پس هر دو صفات این رنگ‌ها را نه به‌اندازه خود رنگ‌های اصیل بلکه کمی ملایم‌تر داراست. هر چه این فیروزه‌ای به آبی بیشتر میل کند صفات رنگ آبی در آن قوی‌تر خواهد شد و برعکس.

روانشناسی رنگ ‌ها از دید دیگران؛ چه شخصیتی دارید؟

رنگ‌ها بار معنایی زیادی را به دوش می‌کشند. آن‌ها نه‌تنها در شما بلکه در کسی که شما را مخصوصاً برای اولین بار ملاقات می‌کند حسی متفاوت ایجاد می‌کنند. برای همین توصیه می‌شود که در پوشیدن لباس برای قرارهای اول و یا مصاحبه‌های شغلی دقت بیشتری به خرج بدهید. چون رنگ‌ها بدون آنکه شما و هم صحبتتان بدانید؛ حرف می‌زنند. به‌عنوان‌مثال رنگ آبی شما را وفادار جلوه داده و برای همین پوشیدنش در مصاحبه‌های شغلی تأثیر مثبت خواهد داشت. به‌طورکلی اگر در انتخاب رنگ‌هایی که می‌پوشید یا برای لوازمتان به کار می‌برید دقت کنید و تأثیر روان‌شناسانه آن‌ها را از یاد نبرید؛ می‌توانید در ناخودآگاه خودتان و دیگران به شکلی که می‌خواهید نفوذ کنید و تأثیر بگذارید.

رنگ سفید؛ زیبایی جوانی

رنگ سفید برای اغلب مردم نشان‌دهنده تمیزی و جوانی است. شما می‌توانید با رنگ سفید حس تازگی بیشتری داشته باشید. ازآنجایی‌که رنگ سفید به‌سرعت کثیف می‌شود نمی‌توان آن را برای لباس و کیف و کفش روزمره پیشنهاد داد. ولی شما می‌توانید این حس تازگی را در وسایل خود مثل ماگ، جاسوئیچی، قاب گوشی و ماوس پد داشته باشید. سفید را با هر رنگی می‌توان ترکیب کرد و از این نظر خیالتان راحت باشد. رنگ‌هایی که در زمینه سفید قرار دارند به نسبت خودشان به‌صورت خالص؛ قدرت کمتری دارند و ملایم‌تر و آرامش‌بخش‌تر به نظر می‌رسند.

مشکی؛ باشکوه، قدرتمند

اغلب مردم رنگ مشکی را به‌عنوان یکرنگ قدرتمند و جذاب می‌شناسند. اگر دقت کنید لوکس‌ترین و گران‌ترین ماشین‌ها نیز به رنگ مشکی است. علاوه بر این رنگ مشکی کمی هم مرموز به نظر می‌رسد. حسن مشکی برای انتخاب لباس در این است که شما را لاغرتر نشان می‌دهد و با اغلب رنگ‌های دیگر لباس ست خواهد شد. ولی استفاده مداوم از رنگ شکی در روحیه شما تأثیر خوبی نخواهد داشت. به‌طورکلی سعی کنید مداوم مشکی نپوشید و اگر هم می‌پوشید یک بخش رنگی به لباس، کیف و یا حتی قاب موبایلتان اضافه کنید تا روحیه‌تان عوض شود.

قرمز؛ قدرت، سرعت، هیجان

 قرمز برای بیننده سرشار است از اعتمادبه‌نفس، هیجان و قدرت. اگر به این رنگ علاقه دارید حتی از آن در لباس و اکسسوری تان استفاده کنید. هرچند مراقب باشید که سرتاپا قرمز نپوشید چون این رنگ چشم را اذیت خواهد کرد و مهم‌تر از آن، تپش قلب می‌گیرید. توصیه می‌شود که این رنگ را همراه با آبی استفاده کنید. ترکیب قرمز و آبی یکی از آن ترکیب‌های زیباست که در تعادل عجیبی به سر می‌برند.

آبی؛ قابل‌اعتماد

آبی برخلاف قرمز که رنگ هیجان است، از آرامش و ثبات خوبی برخوردار است. این رنگ در نظر دیگران شما را مثبت‌تر و وفادار و باثبات جلوه خواهد داد. از طرفی شاید سردی این رنگ آزارتان بدهد. پس بهتر است همان‌طور که در مورد رنگ قرمز در بالا گفتیم، به رنگ آبی در لباس و اکسسوری و طرح‌های خود قرمز اضافه کنید.

زرد؛ مثل خورشید

رنگ زرد شما را در چشم دیگران شاد و ریسک‌پذیر نشان خواهد داد. این رنگ به شما کمک می‌کند تا فعال‌تر به نظر برسید. رنگ زرد از جمله رنگ‌هایی است که با آبی و قرمز ترکیب جالبی دارد و می‌تواند تعادل زیبایی به مشخصاتش ببخشد.

سبز؛ التیام‌بخش

سبز رنگ طبیعت است. این رنگ باعث می‌شود تا دیگران بیشتر با شما احساس نزدیکی و صمیمیت کنند ولی بااین‌وجود فاصله‌ای را هم به وجود می‌آورد. این رنگ شما را محافظه‌کار و از طرفی آرامش‌بخش نشان خواهد داد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *