چگونه کلاسور را دسته بندی کنیم؟ ایده‌های جذاب و کم خرج!

49
زمان خواندن: ۶ دقیقه

دسته بندی کردن کلاسور با مفاهیمی مثل اینکه دیوایدر چیست و بهترین دیوایدر چه ویژگی هایی دارد مرتبط است. اینکه چگونه کلاسور را دسته بندی کنیم می تواند سوال ساده ای باشد که به چندان جست و جویی نیاز ندارد اما اگر به دنبال انواع ایده برای دسته بندی کردن کلاسور هستید و دوست دارید تا دیوایدر مناسب خودتان را بسازید؛ این پست ترمه گرافیک متعلق به شماست.

دیوایدر چیست ؟

دیوایدر یا به زبان ساده جدا کننده به هر کاغذ یا مقوا و یا برچسبی گفته می شود که به شما کمک می کند تا کلاسور خود را در بهترین حالت ممکن دسته بندی کنید. به نحوی که بدانید هر چه را باید دقیقا در کدام بخش قرار دهید. دیوایدر می تواند انواع مختلفی باشد. از یک برچسب کاغذی ساده گرفته تا مقواها و پارچه های نمدی جذاب، همه می توانند نقش یک دیوایدر مناسب را ایفا کنند. بهترین دیوایدر دنیا دیوایدری است که بتوانید آن را متناسب با نیازهای خود شخصی سازی کنید.

دیوایدر چیست

یک دیوایدر مناسب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • سبک
  • قابلیت شخصی سازی بالا
  • ابعاد مناسب برای پیدا شدن راحت صفحه مورد نظر و همچنین خم نشدن در کیف
  • مشخص و متمایز

دسته بندی کردن کلاسور به انواع روش های ممکن!

خب حالا که با مفهوم دیوایدر و اینکه بهترین دیوایدر چه ویژگی هایی دارد آشنا شده اید به جذاب ترین ایده های دسته بندی کردن کلاسور می پردازیم. سوال اینجا که چگونه کلاسور را دسته بندی کنیم که هم زیبا باشد و هم کارآمد؟

شما می توانید کلاسور خود را به انواع روش ها دسته بندی کنید. می توانید بر اساس موضوع و درس های مختلف دسته بندی کنید، می توانید تمرین ها را از جزوه جدا کنید، می توانید بر حسب عناوین دسته بندی کنید و… در واقع این مسئله کاملا به این بستگی دارد که شما دقیقا از کلاسور خود چه استفاده ای می کنید؟ اگر یک کلاسور را برای تمامی دروس خود انتخاب می کنید به احتمال زیاد دسته بندی کلاسور بر اساس درس می تواند گزینه مناسبی باشد. اما اگر دارید مطالعه می کنید و می خواهید در خصوص این مطالعه یادداشت بردارید به جای دسته بندی کتاب هایی که می خوانید بهتر است مباحث را دسته بندی کنید. به عنوان مثال اگر در حال مطالعه هنر هستید می توانید کلاسورتان را به بخش هایی مانند تاریخ هنر، نقد هنری و انواع هنرها دسته بندی کنید.

اما سوال اصلی اینجاست که چه طور این دسته بندی های کلاسور را درست و یا شخصی سازی کنیم؟ اغلب کاغذهای کلاسوری که می خرید خود دارای چند ورقه مقوایی و یا طلق با عنوان دیوایدر هستند. علاوه بر این شما می توانید دیوایدرها را نیز خریداری کنید. استفاده از برچسب های جدا کننده کاغذ هم با اینکه گزینه جذابی نیستند(چون کاغذ شما را خم می کنند و ممکن است به سادگی پاره شوند) می توانند گزینه قابل قبولی باشند. ولی در فرهنگ ترمه گرافیک همواره یک گزینه جذاب ترین گزینه است و آن هم شخصی سازی لوازم است. آنچه را که دوست دارید به جای اینکه بخرید به سادگی درست کنید! به عنوان مثال شما می توانید در اینجا روش های ساخت نشانک کتاب و یا در اینجا چگونگی ساخت کیف خرید پارچه ای را یاد بگیرید و طبعا در ادامه ما به شما کمک خواهیم کرد تا دیوایدر محبوبتان را برای دسته بندی کلاسور مطابق دلخواهتان بسازید. پس با ما همراه باشید.

دسته بندی کلاسور

دسته بندی کلاسور به سبک ترمه گرافیک!

یک روش ساده

این روش ساده ترین روش ممکن برای ساخت دیوایدر برای دسته بندی کلاسور است. شما به یک صفحه (این صفحه می تواند از جنس کاغذ، مقوا، طلق و یا حتی نمد و پارچه باشد) نیاز دارید که اندازه کاغذ کلاسوری تان باشد و همچنین سوراخ هایی داشته باشد که بتوانید آن را بدون مشکل به عنوان یکی از برگه ها در کلاسور خود جای دهید. اگر از کلاسورهای ۴ سوراخه بزرگ استفاده می کنید پانچ کرده کاغذ و نمد و مقوا چندان کار سختی نیست ولی اگر دفتر کلاسوری دارید با آن همه سوراخ کارتان کمی سخت تر است. برای همین می توانید از یکی از مقواهای دیوایدر یا حتی کاغذها استفاده کنید. هرچند کاغذها چون راحت تر پاره می شوند توصیه نمی شود. با این همه یک پانچ تیز و کمی دقت این مسئله را هم برای شما ممکن خواهد کرد.

دیوایدر شما دارای دو بخش است. اسم یکی را بخش داخلی و دیگری بخش بیرونی میگذاریم. بخش داخلی بخشی است که تا کلاسور را باز نکنید آن را نمیبینید. بخش بیرونی هم بخشی است که به شما کمک می کند صفحه مورد نظر را راحت تر پیدا کنید. حسن مقوا نسبت به نمد و طلق در این است که شما می توانید روی بخش بیرونی عنوان مد نظر را یادداشت کنید و ساده تر پیدا کنید. هرچند شما می توانید به روشی کاملا خلاقانه با چسباندن علائمی مشخص کردن هر بخش را برای خود ساده کنید. یک روش دیگر هم هست که شما از رنگ های متفاوتی استفاده کنید تا راحت تر هر بخش را پیدا کنید و آن را با رنگ ها پیدا کنید. مثلا برای زیست شناسی رنگ سبز برای فیزیک رنگ آبی و برای شیمی رنگ قرمز گزینه های خوبی به نظر می رسند.

شما می توانید با استفاده از یک برچسب ساده هر مقوا و طلقی را به یک دیوایدر مشخص استفاده کنید. تنها مراقب باشید که برچسب ها چندان بزرگ نباشند تا از صفحه کلاسور خارج نشوند و در کیفتان آسیب نبینند.

شما می توانید بخش درونی دیوایدر خودتان را هر طور که دوست دارید طراحی و شخصی سازی کنید. می توانید حتی در آن یادداشت هایی بگذارید و با شماره صفحه گذاشتن در هر بخش به آن آدرس بدهید و همه چیز را ساده تر پیدا کنید. علاوه بر این می توانید صفحه را با نقاشی یا کلاژ تصاویری که دوست دارید تزئین کنید.

دیوایدر چیست

یک ایده جذاب

برگه های امتحانی یا جزوه های کاغذی ای که به دستتان می رسد را کجا می گذارید؟ می توانید آن ها را هم پانج کنید و در صفحه کلاسور جا دهید اما اغلب مواقع قطع برگه ها با کلاسور شما متفاوت است. کاغذهای لای دفتر هم عاشق گم شدن و این طرف آن طرف افتادنند. حالا همه می دانند شما چند گرفته اید و برگه امتحانی تان را لگد می کنند. پس چه کنیم؟

شما می توانید با دیوایدر خود را شبیه یه یک پاکت طراحی کنید که یک طرف آن باز است. به این ترتیب به سادگی می توانید هر برگه ای که به آن موضوع مربوط است را در آن جای دهید.

  1. صفحه دیوایدر را اندازه گیری کنید. (بخش سوراخ های دیوادر را در این اندازه گیری نادیده بگیرید.
  2. یک پارچه، کاغذ، مقوا و یا هر متریال دیگری را که دوست دارید انتخاب کنید.
  3. آن را از هر طرف (به جز بخش سوراخ ها) یک سانتی متر اضافه تر از ابعاد دیوایدر اندازه بزنید. به عنوان مثال اگر دیوایدر شما عرض ۱۴ داشت و طول ۳۰ روی متریال انتخابی عرض ۱۶ سانتی متر و طول ۳۱ سانتی متر را با خط کش جدا کنید و سپس قیچی کنید.
  4. دیوایدر را روی متریال مورد نظر بگذارید و از سه طرف یک سانتی متر تا بزنید.
  5. بخش های تا خورده را با چسب همه کاره به دیوایدر بچسبانید. فراموش نکنید که طرف سوراخ ها را چسب نزنید تا بتوانید کاغذهای مورد نیاز را در دیوایدر پاکتی خود وارد و خارج کنید.
  6. دیوایدر پاکتی شما آماده است.

نکات مهم:

  • شما می توانید به جای بخش مربوط به سوراخ ها بالای پاکت را باز بگذارید. برای این منظور باید طول را دو سانتی متر بیشتر و عرض را یک سانتی متر بیشتر بگیرید.
  • می توانید خیلی ساده از یک پاکت آماده استفاده کنید و آن را روی صفحه دیوایدر بچسبانید.

دیوایدر برای همه چیز

شما می توانید با کاغذها و مقواهای باطله کوچک تقریبا هر چیزی را دسته بندی کنید. تنها کافی است آن ها را در سایز مورد نظر ببرید و روی صفحه مشخص بچسبانید. در این تصویر می توانید ببینید که شما حتی می توانید تاریخ هر یادداشت را به این ترتیب دسته بندی کنید.

دسته بندی کلاسور

ایده دسته بندی کلاسور

ایده دسته بندی کلاسور
ایده ساخت دیوایدر

در پایان؛ دیوایدر جذاب دسته بندی جذاب تر!

مانیکای فرندز را به یاد بیاورید! علاقمندی به دسته بندی همه چیز هم عالمی دارد. شما می توانید هر طور که راحت ترید و دوست دارید نوشته ها و جزوه هایتان را دسته بندی کنید تا با هم قاطی نشوند و خیلی ساده به آن ها دسترسی داشته باشید. اگر به دنبال طرح های جذاب یک کلاسور پارچه ای هستید تا دسته بندی همه چیز را از آن جا شروع کنید؛ فروشگاه ترمه گرافیک منتظر شماست.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *